Ajoneuvotekniikan koulutus antaa pohjan lukuisille eri autotekniikan toimialoille

Liikenteen avulla pidetään yllä yhteiskunnan perustarpeita. Maantieverkosto on kattava, ja käytännössä auto on ainoa kulkuneuvo, jolla pääsee melkein kaikkialle. Autoala vastaa autojen saatavuudesta, ylläpidosta ja huollosta. Ajoneuvotekniikan koulutus osana autoalaa varmistaa sen, että alalla riittää ammattitaitoisia työntekijöitä.

Ajoneuvotekniikan koulutus on hyödyllistä autoalan toimijoille laidasta laitaan: autoalaan kuuluu autojen ja autotarvikkeiden myynti, huolto- ja korjaustoiminta sekä polttoaineiden myynti ja katsastustoiminta. Autoalan yritykset ovat joko keskittyneet tiettyyn toimialaan, tai sitten ne tarjoavat asiakkailleen useita palveluja ja tuotteita. Autoalalle on tyypillistä tekniikan jatkuva ja nopea kehitys. Kehityksen ja uusien, tehokkaampien teknisten ratkaisujen kehittämisessä ajoneuvotekniikan koulutus on avainasemassa.

Ajoneuvotekniikan koulutuksesta monipuolista hyötyä

Ajoneuvotekniikan koulutus valmistaa toimimaan jatkuvasti kehittyvällä teknisellä alalla. Ajoneuvotekniikka on tulevaisuuden ala, ja ajoneuvotekniikan koulutus antaa eväitä työelämään pitkällä tähtäimellä. Ajoneuvotekniikan sovellukset kehittyvät jatkuvasti, ja mm. turvallisuus sekä päästöt tulevat olemaan ajoneuvotekniikan keskiössä myös tulevaisuudessa.

Esimerkkejä ajoneuvotekniikan koulutuksen teemoista:

• hybridi- ja sähköajoneuvot
  • ajoneuvojen turvallisuusjärjestelmät
  • autoalan sähkötyöturvallisuus
  • ajoneuvojen lämmönhallinta ja ilmastointi
  • vianetsintä
  • ajoneuvoyhdistelmien jarrusovitukset
  • raskaan kaluston mekaniikka
  • väylätekniikka ja diagnostiikka
  • yrittäjyys
  • moottorinohjaus
  • elektroniikka
  • huoltomekaniikka

Ajoneuvotekniikan koulutus ja työelämä

Ajoneuvotekniikan koulutus valmistaa monipuolisiin työtehtäviin autoalan eri yrityksissä. Alan henkilöstöön kuuluu mm. mekaanikkoja, autokaupan toimihenkilöitä, teknisiä toimihenkilöitä sekä ylempiä toimihenkilöitä.

Tehtäväalueet, joissa ajoneuvotekniikan koulutusta tarvitaan, vaihtelevat ajoneuvojen vian etsinnästä huolto- ja korjaustöihin, kolari- ja ruostevaurioiden korjaamiseen, maalaukseen, varaosien ja tarvikkeiden myyntiin sekä autojen myyntiin.

Autoalalla työskennellään myös markkinoinnin, ostotoiminnan, asiakaspalvelun ja neuvonnan, katsastuksen ja vahinkotarkastuksen tehtävissä sekä erilaisissa suunnittelu-, esimies- ja johtotehtävissä. Ajoneuvotekniikan koulutuksesta on hyötyä myös näissä tehtävissä toimiville.

Autotekniikka ja autot kehittyvät koko ajan, mikä osaltaan edellyttää jatkuvaa kouluttautumista. Autojen varusteet monipuolistuvat jatkuvasti, ja niihin liitetään uusia teknisiä ominaisuuksia ja laitteita. Tekninen kehittyminen ja uudet tekniset ratkaisut muuttavat työtehtäviä sekä samalla myös ajoneuvotekniikan koulutusta mekaanisesta auton korjaamisesta vian löytämisen suuntaan.

Autojen ja ajoneuvotekniikan kanssa työskentely edellyttää erinomaista ammattitaitoa, johon kuuluu autotekniikan tuntemus, työmenetelmien ja työvälineiden hallinta sekä asiakaspalvelutaidot. Alalla tarvitaan oma-aloitteisuutta, yhteistyötaitoja sekä myynti- ja markkinointitaitoja. Kielitaitoa tarvitaan yhä enemmän kansainvälistymisen myötä.

Ajoneuvotekniikan koulutus avaa ovia työskentelyyn mm.:

• autokaupassa
  • autotarvikkeiden parissa
  • huollon ja korjauksen tehtävissä
  • rengashuollossa
  • polttoaineen myynnissä
  • katsastuksessa
  • autoteollisuudessa

Ajoneuvotekniikan alalla työskentely vaatii myös jatkuvaa ajantasaisten tietojen hallintaa ja ammattitaidon päivittämistä sekä osaamisen syventämistä. Erilaiset kurssit ovat ajoneuvotekniikan koulutuksia, jotka sopivat myös jo työelämässä oleville ajoneuvotekniikan ammattilaisille.

Lähteet: ammattinetti.fi, motiva.fi, ael.fi

Usein kysytyt kysymykset

• Ajoneuvotekniikka tarkoittaa autoalalla tarvittavaa teknistä ja muuta osaamista. Ajoneuvotekniikka sisältää muun muassa konetekniikkaa, ajoneuvotekniikkaa, sähkötekniikkaa, komponenttien suunnittelua, kuljetustekniikkaa sekä katsastusalan ja älykkäiden työkoneiden osaamista.

• Ajoneuvotekniikan alalla voi työskennellä monipuolisissa työtehtävissä. Ajoneuvotekniikan ammattilainen tarvitsee luonnontieteiden ja koneteknisten aineiden osaamista. Työtehtävistä riippuen ajoneuvotekniikan osaaja saattaa tarvita esimerkiksi ajoneuvoalan markkinointi-, myynti- tai esimiesosaamista.

• Ajoneuvotekniikan osaaja voi työskennellä kattavasti esimerkiksi ajoneuvoteollisuuden, ajoneuvojen jälkimarkkinoinnin ja ajoneuvojen maahantuonnin aloilla.

• Ajoneuvotekniikan osaajalle löytyy monipuolisesti täydennyskoulutuksia alan kehittyessä huimaa vauhtia. Täydennyskoulutusta löytyy kattavasti niin ajoneuvojen korjaukseen, huoltoon, tuotesuunnitteluun, myyntiin, markkinointiin ja moneen muuhun.