Eläintenhoitaja on monipuolinen ammattilainen

Eläintenhoitoala sopii erinomaisesti eläinrakkaille ihmisille, jotka ovat kiinnostuneet eläinten hyvinvoinnista. Eläintenhoitaja kohtaa työssään myös eläinten omistajia, joten hyvät vuorovaikutustaidot ovat hyödyksi tässä työssä. Eläimet voivat olla omistajilleen hyvinkin rakkaita, joten myös hyvä empatiakyky tulee tarpeeseen. Tärkeitä ominaisuuksia tässä ammatissa ovat myös rauhallisuus ja nopea reagointikyky, sillä toisinaan eläintenhoitaja joutuu kohtaamaan hätätilanteita.

Millaista on eläintenhoitajan koulutus?

Eläintenhoitokoulutukset valmistavat sinut tuntemaan eläinten koko elinkaaren. Yleisbiologian perusteet tulevat tutuksi opintojen myötä ja saat kokonaisvaltaisen näkemyksen eri eläinten biologisista erityispiirteistä, kuten elintoiminnoista, terveydenhoidosta ja perinnöllisyydestä.

Koulutukset sisältävät teoriaopintojen lisäksi myös harjoitteluja, joiden hankkimisesta vastaa yleensä opiskelija itse.

Missä eläintenhoitaja työskentelee?

Eläinhoitajaksi opiskellut voi määrittää työskenteleekö pieneläinten vai tuotantoeläinten kanssa. Kiinnostuksensa mukaan eläintenhoitaja voi työskennellä esimerkiksi näissä paikoissa:

• Eläinhoitolat
  • Lemmikkialan yritykset
  • Löytöeläintalot
  • Eläintarhat
  • Kotieläinpuistot
  • Maatilat
  • Tuotantoeläinyritykset
  • Eläintensuojelu
  • Tutkimuslaitokset

Millaista on eläintenhoitajan työ?

Eläintenhoitajan työhön kuuluu yleensä työpaikasta riippuen eläinten päivittäistä huolehtimista synnytyksissä avustamista, eläinlääkärin avustamista, eläinten lääkitsemistä, myyntityötä, tilojen siivousta ja laitehuoltoa. Työhön sisältyy usein myös raportointia, elintarviketuotannon valvontaa, ajanvarauksen ja potilaskirjanpidon ylläpitoa sekä laboratorio- ja röntgentehtäviä.

Eläinhoitoalasta haaveilevan kannattaa muistaa, että työ ei ole pelkästään hellyyttäviä hetkiä eläinten kanssa. Työ voi olla raskasta ja edellyttää myös ns likaisen työn tekemistä. Eläintenhoitajan palkka ei ole päätä huimaava, mutta yleensä alalle hakeutuvat kokevat sen kutsumisalakseen.

Pääasiallisesti eläinalan työllisyystilanne on hyvä, mutta työpaikkojen määrä vaihtelee tehtävien ja maantieteellisen sijainnin mukaan.

Eläimiin liittyviä koulutuksia on monenlaisia

Eläinalan koulutuksiin voi osallistua myös syventääkseen omaa osaamistaan tai kehittääkseen omaa tietoisuuttaan. Jotkut oppilaitokset kouluttavat esimerkiksi kouluterapeutiksi tai koirakouluttajaksi. Tutustu sivuillamme oleviin vaihtoehtoihin ja löydä juuri sinulle sopiva kurssi tai koulutus!

Lähteet: ammattinetti.fi, oikotie.fi

Usein kysytyt kysymykset

• Eläinavusteinen valmentajana työskentelee sosiaali-, terveys- tai kasvatusalan tehtävissä, ja hänen työparinaan toimii eläin.

Eläinavusteisen valmentajan koulutus on vajaa vuoden kestävä täydennyskoulutus terveys- ja sosiaalialan ammattilaisille.

• Eläintenhoidon ammattitutkinnossa opiskellaan osaamisalasta riippuen esimerkiksi eläinkaupan työtehtäviä, koe-eläinhoitamista, eläinten trimmaamista, eläintenhoitoa, koirahierontaa, eläinten kouluttamista tai klinikkaeläinhoitamista.

Tutkinnon suorittanut voi työskennellä esimerkiksi eläintenkouluttajana, trimmaajana, klinikkaeläinhoitajana, koe-eläinhoitajana tai koirahierojana.

• Klinikkaeläinhoitaja työskentelee eläinklinikalla. Työhön kuuluvia työtehtäviä ovat muun muassa eläinlääkäreiden avustaminen, laboratoriotutkimukset, röntgenkuvaus, välinehuolto, eläinpotilaiden hyvinvoinnista huolehtiminen, leikkaussalityöskentely sekä asiakaspalvelutehtävät.

• Koira-avusteisessa työssä koira toimii sosiaali-, terveys- tai kasvatusalan ammattilaisen työparina, ja koiraa hyödynnetään yhtenä toiminnallisena menetelmänä asiakastyössä.

• Eläintenhoitaja tarjoaa eläinten hyvinvointipalveluja, kuten koirien trimmausta ja eläinten koulutusta. Työssä keskeistä on toimia eläinten hyvinvointia edistäen.

Eläintenhoitajan työtehtäviin kuuluu mm. eläinten hoitoa, ruokintaa, lääkitsemistä sekä ulkoilutusta.

• Eläintenhoitaja voi työskennellä esimerkiksi eläinklinikalla, eläinlääkärin vastaanotolla, eläintarhassa, eläinhoitolassa, eläinkaupassa tai tutkimuslaitoksessa.