Kouluttautuminen työterveyshuollon ammattilaiseksi

Työterveyshuoltoon pätevöittävät koulutukset on usein tarkoitettu lääkäreille, terveydenhoitajille, fysioterapeuteille, psykologeille ja terveysalan konsulteille. Koulutus antaa valmiudet toimia työterveyshuollon ammattihenkilön ja asiantuntijan tehtävissä hyvää työterveyshuoltokäytäntöä toteuttaen sekä työpaikan hyvinvointia edistäen ja tukien.

Työterveyshuollon ammattihenkilöllä tarkoitetaan henkilöä, jolla on työterveyshuollon erikoislääkärin/muun laillistetun lääkärin tai terveydenhoitajan pätevyys sekä työterveyshuoltoon tarvittava koulutus. Työterveyshuollossa toimivien pätevyys on määritelty työterveyshuoltolaissa. Työterveyshuollon asiantuntijoilla on puolestaan fysioterapeutin/psykologin pätevyys ja riittävät tiedot työterveyshuollosta tai ergonomian/työhygienian/teknisen tms. alan koulutus sekä riittävät tiedot työterveyshuollosta.

Työterveyshuollon ammattihenkilöiden ja asiantuntijoiden on oltava ammatillisesti riippumattomia työntekijöistä, työnantajista tai heidän edustajistaan. Asiantuntijoiden ja ammatilaisten tulee ylläpitää ja kehittää taitojaan täydennyskoulutuksella. Työterveyslaitos tarjoaakin vuosittain työterveyshuoltoon pätevöittävää koulutusta asiantuntijoille sekä ammattihenkilöille.

Terveydenhoitajat ja fysioterapeutit voivat hankkia pätevyyden myös ammattikorkeakoulujen tarjoamissa erikoistumisopinnoissa.

Työnterveyshuollon koulutusten aihealueita ovat muun muassa:

• turvallinen ja terveellinen työympäristö
  • työn liittyvien sairauksien ehkäisy
  • työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen sekä parantaminen
  • työpaikkaselvitysten ja toimenpide-ehdotusten tekeminen
  • työterveyshuollon toimintasuunnitelman laatiminen
  • työnpisteiden ergonomian selvittäminen ja parantaminen
  • työkyvyn ylläpido ja edistäminen
  • työssä selviytymisen seuranta