Automaatiotekniikka helpottaa jokaisen arkipäivää

Automaatiotekniikka on olennainen osa jokapäiväistä elämäämme. Esimerkiksi jääkaappi, liikennevalot ja ilmastointi kuuluvat käyttämäämme automaatioon. Automaatiolla tarkoitetaan yleisesti itsestään toimivaa järjestelmää tai laitetta. Automaatiotekniikan käsite liitetään yleisimmin tietokoneen käyttämiseen koneiden ja tuotantoprosessien ohjaamisessa: erilaisten koneiden ja laitteiden käyttö ja hallinta ovatkin aivainasemassa automaatiotekniikan koulutuksessa.

Automaatitekniikasta saatuja hyötyjä ovat olleet esimerkiksi jätteiden vähentyminen, helpompi integroiminen muiden järjestelmien kanssa sekä tietysti toistettavuus ja tämän kautta parempi laadunhallinta. Automaatiotekniikan osaaja on jatkuvasti valmis kehittämään uusia teknisiä ratkaisuja, ja alalle kouluttautuvalta odotetaankin kykyä seurata koko ajan kehittyvää automaatiotekniikkaa. Tämän vuoksi jatkokoulutukset ja erikoistumiskurssit ovat erityisen tärkeitä myös automaatiotekniikan tutkinnon suorittaneille työelämän ammattilaisille.

Automaatiotekniikka koulutusalana

Automaatiotekniikka on välttämättömyys teollisuuden aloilla. Automaatiotekniikka on koulutusalana laaja, ja se valmistaa toimimaan monenlaisissa automaatioon liittyvissä tehtävissä. Työtehtävät vaihtelevat järjestelmien ja laitteiden suunnittelusta tuotekehitykseen ja tuotannon johtamiseen. Työpaikkoja on mm. eri toimialojen teollisuudessa, alan laitteita valmistavassa teollisuudessa ja suunnittelutoimistoissa.

Automaatiotekniikan koulutuksia järjestetään kaikilla koulutusasteilla perustutkintotasolta aina korkeakoulututkintoihin asti.

Automaatiotekniikan koulutukset voidaan jakaa:

• ammatillisiin perustutkintoihin,
  • ammatti- ja erikoisammattitutkintoihin,
  • ammattikorkea- ja yliopistotutkintoihin sekä
  • erilaisiin lyhytkursseihin, jotka on yleensä suunnattu alalla jo työskenteleville ammattilaisille.

Automaatiotekniikan koulutus

Ammatillinen perustutkinto:

• Sähkö- ja automaatioalan perustutkinto

Ammattitutkinnot:

• Automaatioasentajan ammattitutkinto
  • Energia-alan ammattitutkinto
  • Kiskoliikenteen turvalaiteasentajan ammattitutkinto
  • Kotitalouskoneasentajan ammattitutkinto
  • Lämmityslaiteasentajan ammattitutkinto
  • Sähköasentajan ammattitutkinto
  • Sähköteollisuuden ammattitutkinto

Erikoisammattitutkinnot

• Automaatioyliasentajan erikoisammattitutkinto
  • Energia-alan erikoisammattitutkinto
  • Sähköyliasentajan erikoisammattitutkinto

Korkeakoulututkinnot:

• Insinööri (AMK)
  • Diplomi-insinööri

Automaatiotekniikan opiskeluun kuuluu kaikilla koulutusasteilla sähkö- ja prosessitekniikan lisäksi syväluotaava tutustuminen robotteihin, prosessi- ja valvontatietokoneisiin, tietokonepohjaisiin automaatiojärjestelmiin sekä erilaisiin antureihin ja ohjauslaitteisiin.

Automaatiotekniikan osaaja työelämässä

Automaatiotekniikan asiantuntijat kykenevät suunnittelemaan automaatioita, jotka sisältyvät teollisuusprosesseihin, tuotteisiin ja tuotantolinjoihin.

Automaatiotekniikan asiantuntijoista on tällä hetkellä kova kysyntä.

Automaatiotekniikan osaaja voi toimia mm.:

• Energiateollisuudessa
  • Kiinteistöpalvelualalla
  • Suunnittelu- ja konsultointialalla
  • Elektroniikka- ja sähköteollisuuden parissa
  • Kone- ja metallituoteteollisuudessa
  • Sähköalalla

Mitä automaatiotekniikan insinööri tekee?

Automaatiotekniikan insinööri työskentelee automaattisesti toimivien laitteiden ja järjestelmien suunnittelun, toteutuksen, käyttöönoton ja palvelutoiminnan parissa. Automaatiotekniikan insinööri taitaa mittaukset, säädöt, tulosten analysoinnin, internetin käytön laitteissa ja teollisuudessa (IoT). Automaatiotekniikan insinöörin työskentelee luontevasti osana projekteja ja tiimejä.

Automaatiotekniikan insinööri voi työskennellä monenlaisten työnimikkeiden alla esimerkiksi suunnittelussa, kunnossapidossa, projektipäällikkönä, myynti- ja hankintatyössä, tuotekehityksessä. Ylipäätään automaatiotekniikan insinöörin toimenkuva on monipuolinen ja omaa uraa voi suunnata vastaamaan omia mielenkiinnon kohteita.

Mitä sähkötekniikan insinööri tekee?

Sähkötekniikan insinööri taitaa työskentelyn turvallisten ja energiatehokkaiden sähköjärjestelmien suunnittelun ja käytön parissa. Sähkötekniikan insinöörillä on tukeva talotekniikan ja sähkövoimatekniikan tuntemus. Sähköinsinööri voi työskennellä kiinteistöjen sähköteknisten järjestelmien ja sähkösuunnitteluun liittyvien töiden parissa. Hän voi työskennellä myös sähkön tuotannon, siirron, jakeluverkkojen ja sähkökäyttöjen parissa. Sähkö- ja automaatiotekniikka kulkee usein käsi kädessä. Sähköinsinööri nimittäin tuntee myös automaatiotekniikkaa, jota usein esiintyy älykkäissä sähköverkoissa, energiatehokkaissa sähkökäytöissä ja monissa muissa sähköteknisissä ratkaisuissa.

Mahdollisia työnantajia ovat suunnittelutoimistot, urakointiyritykset, kunnossapitoyritykset, energia- ja sähköverkkoyhtiöt ja teollisuusyritykset. Sähkötekniikan insinööri voi työskennellä suunnittelun, testauksen, kehitystyön, asiantuntijatyön, urakoinnin, kunnossapidon, myynti- ja ostotehtävien sekä esimies- ja johtotehtävien alueella.

Automaatiotekniikkaosaamisen pävittäminen – kurssit ja jatkokoulutus

Automaatiotekniikan parissa työskenteleville on tarjolla myös monenlaisia kursseja, joiden kautta on mahdollista syventää ammatillista osaamista esimerkiksi erikoistumalla uuteen tekniikkaan tai osa-alueeseen.

Automaatiotekniikan kursseja on mahdollista suorittaa myös verkko-opintoina, jolloin ajankäyttöä on mahdollista säädellä itse.

Jatkuva kouluttautuminen on automaatiotekniikan alalla tärkeää, sillä ajantasainen tekninen osaaminen varmistaa paitsi tehokkaan, myös turvallisen työskentelyn.

Sähköturvallisuussäädökset edellyttävät, että esimerkiksi sähkötöiden parissa työskentelevällä tulee olla riittävä ammattitaito, joka osoitetaan erityisellä pätevyystodistuksella.

Lähteet: opintopolku.fi, metropolia.fi, tut.fi, ammattinetti.fi, oamk.fi

Usein kysytyt kysymykset