Mikä IT-tuki?

IT-ylläpito ja tuki (IT support) tarkoittavat useimmiten tekniikan ammattilaisia, jotka ylläpitävät organisaation IT-ympäristöä ja huolehtivat sen teknisestä toimivuudesta. Tähän kuuluu tietokoneiden, tulostinten, palvelinten ja lähiverkon ratkaisujen lisäksi muut tietoliikenteeseen liittyvät palvelut, kuten etäyhteydet ja pilvipalvelut. Tarvittaessa IT-ylläpito ja tuki on organisaatiossa ulkoistettu erilliselle IT-ylläpidon ja tuen palveluntarjoajalle. IT-ylläpito voi toimia myös teknisenä yhteyshenkilönä tietoteknisissä ongelmissa, mutta IT:n käyttöön liittyvissä ongelmissa useimmiten käyttäjiä auttaa erillinen IT-tuki.

Mitä IT-tuki tekee?

IT-tuki toimii neuvonta- ja palveluyksikkönä organisaation asiakkaille tai henkilökunnalle. IT-tuessa toimivat henkilöt auttavat käyttäjiä yleensä joko puhelimen tai verkon välityksellä heidän kohtaamisssan tietoteknisissä ongelmissa tai avustavat esimerkiksi uusien ohjelmistojen asennuksessa. IT-tuki on tärkeässä roolissa nykyisissä moderneissa työympäristöissä. Se vastaa siitä, että yrityksen työntekijöiden tarvitsemat tietotekniset laitteistot toimivat tehokkaasti tai että ne vikatilanteiden sattuessa korjataan mahdollisimman nopeasti.

Silloin kun IT-tuki on suunnattu asiakkaille, sen käsittelemät ongelmat liittyvät yleensä yrityksen asiakkailleen myymään ohjelmistoon tai palveluun. Toisaalta yrityksen myymä palvelu voi itsessään olla se, että tarjotaan IT-tukitoimintaa joko tavallisille kuluttajille tai IT-tuki palvelunsa ulkoistaneiden organisaatioiden käyttöön.

IT-taitojen ylläpito vaatii jatkuvaa kouluttautumista

IT-tuen ammattilaisen on pysyttävä mukana teknologian kehityksessä. IT-ylläpito vaatii syvällistä tuntemusta organisaation omista tietoteknisistä ratkaisuista ja tarjolla olevista palveluista sekä ohjelmistoista. Tällöin järjestelmää voidaan ylläpitää tehokkaasti ilman katkoksia, ja näin varmistaa ohjelmistojen, järjestelmien ynnä muiden toimivuus, joka nykyaikana tarkoittaa myös useissa organisaatioissa koko liiketoimintaa. Koulutuksella on tietotaidon päivittämisessä tärkeä rooli. Erilaiset syventävät käyttöjärjestelmiin, järjestelmänhallintaratkaisuihin ja palvelinohjelmistoihin liittyvät kurssit ovat tärkeässä osassa IT-ylläpidossa tai -tuessa työskentelevän henkilön osaamisen takaamisessa.

IT-tuen työpaikkoja

• IT-tukihenkilö
  • tekninen tuki
  • verkkotukihenkilö
  • support center analyst

IT-tuki koulutus

IT-tuen tärkeän roolin vuoksi tukipalveluita hoitavan henkilöstön tulisi olla ennen kaikkea ammattitaitoista, mutta myös asiakaspalvelutaitoista. Oikeanlaisen kyselytekniikan hallitseminen ja nopea ongelmien tunnistaminen ja ratkaisutaito mahdollistavat tehokkaan toiminnan IT-tukityössä. Näiden taitojen oppimiseen on tarjolla sertifioituja koulutuksia, joissa keskitytään yleisesti IT-tukipalveluissa tarvittavaan osaamiseen ja parhaiden käytäntöjen opetteluun. Tällaisista yleisistä asiakaspalvelu- ja ongelmanratkaisutaidoista voi olla huomattavaa hyötyä tukipalveluissa toimiville asiantuntijoille riippumatta siitä, minkä aihealueen piirissä he toimivat.

Lähteet: careeria.fi, sedu.fi