Palkanlaskentakoulutus pitää ammattilaisen tietouden ajan tasalla

Sujuva ja virheetön palkanlaskenta on tärkeää kaikille yrityksille ja muille organisaatioille, joilla on palkattuja työntekijöitä. Palkanlaskentakoulutuksissa pääset perehtymään palkanlaskennan periaatteisiin, ymmärrät tarpeelliset työlainsäädännölliset asiat ja tutkintokoulutuksen myötä pätevöidyt hoitamaan palkanlaskentaa itsenäisesti.

Palkanlaskentakoulutuksissa käsiteltäviä aiheita voivat olla esimerkiksi:

• Työaika ja siihen liittyvät korvaukset
  • Vuosilomalaki ja muu palkanlaskennalle keskeinen lainsäädäntö
  • Ennakkoperintärekisteri ja ennakonpidätyksen toimittaminen
  • Työnantajan sairausvakuutusmaksu ja työnantajasuoritukset
  • Tulorekisteri
  • Työmatkasta aiheutuneiden kustannusten korvaaminen
  • Erilaisten palkkojen maksaminen, kuten vuosilomapalkat ja ylityökorvaukset

Haluatko kouluttautua palkanlaskijaksi?

Palkanlaskennan ammattilaiseksi voit kouluttautua suorittamalla liiketoiminnan ammattitutkinnon, taloushallinnon osaamisalan (ent. taloushallinnon ammattitutkinto) tai palkanlaskijan tutkinnon. Lisäksi voit kouluttautua palkanlaskijaksi aikuiskoulutuksessa.

Palkanlaskijan koulutuksen käynyt osaa hoitaa itsenäisesti yrityksen palkanlaskentaan kuuluvat tehtävät. Tutkinnon suorittaneella on laaja kokonaiskuva palkanlaskentaan liittyvästä työlainsäädännöstä. Koulutuksen myötä yrityksen palkkahallinnon tiedot saadaan ajan tasalle. Lisäksi osallistuja oppii päivittämään itsenäisesti tietonsa.

Palkanlaskijan tutkinnon suorittanut osaa hoitaa yrityksen palkanlaskennan kokonaisuudessaan. Hän hallitsee myös palkanlaskentaa koskevan lainsäädännön ja ohjeistuksen.

Palkanlaskijan työ ja palkka

Palkanlaskijan työ on muuttunut paljon ja automatisoitunut teknologian myötä. Palkanlaskija on vastuussa yrityksen työntekijöiden palkkauksiin vaikuttavista asioista ja muutoksista. Palkanlaskijan työtehtäviä ovat työntekijöiden palkanlaskenta, tilitysten teko, palkkahallintoon liittyvien asiakirjojen kirjoittaminen ja tilastojen tekeminen. Palkanlaskija työnkuvaan kuuluu myös palkkojen lakisääteisten vähennyksien tekeminen kuten esimerkiksi ennakonpidätykset, eläkevakuutusmaksut, työttömyyskassamaksut. Palkanlaskijan palkka vaihtelee yksityisellä ja kuntasektorilla sekä yrittäjänä 2500 - 3000 välillä.

Haluatko ymmärtää paremmin oman yrityksesi palkanlaskentaprosessia?

Kiinnostaako palkanlaskentakoulutus, mutta et ole alan ammattilainen? Toimitko esimerkiksi esimiestehtävissä tai muussa roolissa, jossa palkanlaskentaosaamisesta olisi hyötyä? Voit osallistua palkanlaskennan lyhytkoulutukseen, jossa opetellaan esimerkiksi palkanlaskennan perusteet, käsitellään työajan perusteita, luodaan katsaus luontoisetuihin ja vuosilomaan sekä opitaan perusteet palkanlaskennan ilmoituksista ja tilityksistä. Tällaiset päivän tai pari kestävät palkanlaskentakoulutukset eivät yleensä edellytä lainkaan aiempaa palkanlaskentaosaamista, vaan ne sopivat kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Verkkokurssit ovat hyvä vaihtoehto palkanlaskennan perusasioiden opetteluun. Voit opiskella ajasta ja paikasta riippumatta. Kiireinenkään aikataulu ei haittaa, kun voit opiskella haluaamasi tahtiin. Palkanlaskennan verkkokursseilla et ole vain kuunteluoppilaana, vaan teoriaopetuksen lisäksi verkkokursseilla on myös harjoitustehtäviä ja esimerkkejä.