Logistiikan koulutus

Logistiikka on valmiutta johtaa ja kontrolloida materiaalivirtoja käsittäen myös resurssi-, informaatio- ja rahavirrat. Logististen ratkaisujen tavoitteena on saavuttaa suurin mahdollinen tehokkuus samalla kun taataan hyvä palvelu ja matalat kustannukset.

Logistiikkakoulutus kannattaa, koska se on yksi merkittävimpiä tekijöitä yrityksen menestyksen kannalta – liiketoiminta vaatii nimittäin toimivaa logistikkaa. Jos logistiikkaa hoidetaan hyvin, saadaan esimerkiksi yrityksen kuljetusta ja varastointia tehostettua sekä niiden kustannuksia laskettua. Tämä taas vaikuttaa yrityksen talouteen positiivisesti. Kilpailun kasvaessa ja tuotteiden kulkiessa yli kansallisten rajojen logistiikan ala on hyvin merkittävä.

Logistiikan kurssit ja valmennukset perehdyttävät esimerkiksi varastointi- ja kuljetusalaan. Ne auttavat tehostamaan logistiikan hoitoa ja minimoimaan sen kustannuksia. Logistiikka on myös ala, jonka osaajille on kysyntää ja monipuolisia työtehtäviä tarjolla.

Logistiikkakoulutuksen perustasolla selvennetään käsitteet, määritelmät, toimintatavat ja tekniikat. Edistyneemmän tason logistiikkakoulutuksissa voidaan esimerkiksi käydä läpi, kuinka eri materiaalivirtojen liikkeitä suunnitellaan ja lasketaan strategisemmin. Logistiikkakoulutus voidaan jakaa moniin eri osa-alueisiin, kuten esimerkiksi kuljetuslogistiikkaan tai tuotantologistiikkaan.

Logistiikan koulutusohjelma ja logistiikka-alan koulutus

Logistiikan koulutusohjelma ja logistiikka-alan koulutus yleensäkin antavat mainion perustan ymmärtää alaan liittyvät lainalaisuudet. Järkevästi toteutetut logistiset ratkaisut parantavat jokaisen liiketoiminnan kannattavuutta ja antavat parhaassa tapauksessa kilpailullisen etulyöntiaseman markkinoilla. Logistiikan parissa työskentelevien henkilöiden voi olla täysin perusteltua käydä päivittämässä osaamistaan alan kursseilla tai täydennyskoulutuksissa, koska työelämässä menestyminen vaatii itsensä kehittämistä enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Logistiikan perustutkinto

Logistiikan perustutkinto valmistaa opiskelijansa varastonhoitajaksi, jos tämä opiskelee varastopalveluiden osaamisalaa. Valmistunut voi työskennellä esimerkiksi varastotyöntekijänä, keräilijänä tai trukkikuljettajana. Tärkeimpiä taitoja on tavaran lähettäminen, kerääminen ja luonnollisesti vastaanottaminen.

Jos sinua taas kiinnostaa työskennellä logistiikan kuljetuspuolella, logistiikan perustutkintolinjoista oikea valinta on kuljetuspalveluiden osaamisala.

Logistiikkakoulutus voi käsitellä myös näitä aiheita:

• Tuotantoprosessin kolmas osapuoli (ulkoistaminen)
  • Neljännen osapuolen logistiikka
  • Logistiikka ja juridiikka
  • Logistiikka ja IT
  • Varastointi

Onko logistiikan alalla töitä?

Yritysten siirtäessä tuotantoaan yhä reippaammin ulkomaille voidaan odottaa, että logistiikka-alalla riittää töitä. Logistiikan ala tarvitsee myös toimiakseen ihmisiä sekä heidän ja yritysten tarpeita. Logistiikka-alan työntekijät varmistavat merkittävän osan toimitusketjun toimivuudesta.

Toisaalta digitalisaatio ja ympäristökysymykset ovat osa alaa ja sen työllistymiseen liittyviä pohdintoja. Alalla hyödynnetään myös varastoautomatiikkaa, ja tekoäly on käytössä yhä useammissa alan yrityksissä. Nykypäivä on tuonut mukanaan siis muuttuvia tilanteita, joihin logistiikka-alan toimijoita kannustetaan vastaamaan. Kestävä kehitys on esimerkiksi yksi teemoista, joihin alan toimijoita kannustetaan investoimaan.

Lähteet: logistiikanmaailma.fi, taitotalo.fi

Lisää samankaltaisia