Valitse sivuston käyttötapa: Mobiili

Webinaaripäivä tulee jälleen to 23.9. Katso ohjelma ja ilmoittaudu ➡

Pelillistäjä

Taitotalo
   
Verkossa
Työvoimakoulutus
Taitotalo

Pelillistäjä

Kohderyhmä

Koulutuksen kohderyhmänä ovat työttömät ja työttömyysuhanalaiset korkeakoulututkinnon suorittaneet, ensisijaisesti opetus-, kasvatus-, humanistisen ja kaupallisen alan työnhakijat, joilla on vähintään kasvatustieteen perusopintoja tai muuta pedagogista taustaa.

Tavoitteet

Opiskelija osaa laatia ja ohjata pelipedagogiikkaa hyödyntäviä oppimisprosesseja, joissa sovelletaan valmiita hyötypelejä, viihdepelejä ja pelillisiä ratkaisuja. Opiskelija tuntee pelipedagogiikan ympärille rakentuvan yritystoiminnan mahdollisuuksia ja näkee oman yritystoiminnan uravaihtoehtona.

Tavoitteena on myös, että osallistujat
- kehittävät osaamistaan ja ammattitaitoaan
- pätevöityvät ja täydentävät osaamistaan siten, että se vahvistaa mahdollisuuksia nopeaan työllistymiseen tai jatkokouluttautumiseen pelillistämisen parissa
- harjaantuvat arvioimaan omaa siirrettävissä olevaa osaamistaan ja uramahdollisuuksia sekä soveltuvuuttaan lähi- tai muille aloille
- saavat tarvitsemansa työnhaku-, uudelleenkouluttautumis- ja/ tai täydennyskoulutushakuvalmiudet

Pelillistäminen tarkoittaa erilaisten pelien mekaniikkojen käyttöä muissa ympäristöissä kuin varsinaisissa peleissä. Tyypillisiä esimerkkejä ovat koulutus, työelämän prosessit tai esimerkiksi käyttäjien sitouttaminen johonkin palveluun. Pelillistämällä tehdään palvelusta, tuotteesta ja muusta tehtävästä sen käyttäjille mielekkäämpi, tavoitteellisempi ja selkeämpi. Pelillistetyissä ratkaisuissa käyttäjälle tarjotaan yksilöity kehityspolku, tai kilpailuasetelma muiden käyttäjien välillä tuotteeseen tai palveluun. Lopullinen ratkaisu harvoin on pelituote, vaan vaihtoehtoinen polku käyttäjäkokemuksessa.
Pelillistämisen prosessit työympäristönä tarjoavat mahdollisuudet monipuolisiin ammatteihin niin grafiikan tuottamisen, ohjelmoinnin, markkinoinnin, opetuksen, pelillistämisen kuin monen muunkin ammatin näkökulmasta. Pelialan osaaminen on hyvin poikkitieteellistä ja mahdollistaa työskentelyn useilla pelialaan liittymättömillä aloilla. Erilaisia pelien ja pelillistämisen mekaniikkoja, kuten käyttäjien sitouttamista, käyttäjäkokemusta ja datan hallintaa osaavat henkilöt ovatkin hyvin haluttua työvoimaa.


Koulutuksen sisältö

Koulutus alkaa orientaatiojaksolla. Lisäksi koulutukseen kuuluu tarpeen mukaan ohjausta esimerkiksi työssäoppimispaikkojen etsimiseen ja ansioluettelon laatimiseen ja päivittämiseen sekä asiantuntijaluentoja ICT- ja pelialan yrittäjiltä, yritysvierailuja ja sähköisten työnhaun kanaviin tutustumiseen. Lisäksi opiskelijoiden on mahdollista järjestää ”Gaming”-messut Taitotalossa koulutuksen päätettyä.

Koulutuksen aiheet:

  • Pelillistämisen perusteet
  • Pelien hyödyntäminen opetuskäytössä: hyöty- ja viihdepelit
  • Pelipedagogiikka ja pelillinen oppiminen sekä ohjaus
  • Digipedagogiikka ja digitaaliset oppimisympäristöt, sekä osallistava vuorovaikutus verkossa
  • Pelillistämisratkaisut ja oppimispelialustat
  • Pelisuunnittelun perusteet ja oppimispelin käsikirjoittaminen
  • VR, AR ja MR opetuksessa
  • Pelidatan ja -analytiikan hyödyntäminen opetuksen laadun kehittämisessä
  • Sisällön tuottaminen:
  • Verkkokirjoittaminen
  • Videoeditointi
  • Kuvankäsittely
  • HTML ja CSS
  • WordPress
  • Sosiaalinen media: LinkedIn ja muut ammatillisen verkostoitumisen kanavat
  • Markkinointi sosiaalisessa mediassa
  • Käytettävyys ja käyttöliittymät, sekä käyttäjäkokemus
  • Tuote- ja palvelusuunnittelun perusteet, sekä palvelumuotoilu
  • Pelialan yrittäjyys: pelien markkinointi, peleillä ansaitseminen, pelien julkaiseminen

Koulutuksen toteuttamistapa

Pääosa koulutuspäivistä on etänä, mutta mm. koulutuksen orientaatio ja tutustumispäivät sekä yritysvierailut toteutetaan lähipäivinä Jyväskylässä.

Koulutusohjelma sisältää:
- Orientaatio- ja tutustumispäivät, sekä päättäjäispäivän, yht. 3 päivää
- 3 päivän mittaisen osaamisen kartoituksen / verkko-opiskelua tukeviin sovelluksiin tutustumisen
- 20 etäpäivän laajuisen osaamisen päivittämiseen ja kehittämiseen tähtäävän jakson
- etäopintoja ja itsenäistä työskentelyä verkkoalustalla 35 päivää
- korkeintaan 60 päivää varattuna joko työssä oppimiselle tai omaan työelämälähtöiseen kehittämistyöhön, joka voi olla esimerkiksi jonkinlainen oppimispelikokonaisuus tai yrityksen henkilöstön kehittämisen pelillinen kokonaisuus

Koulutus koostuu materiaalista ja työskentelystä Taitotalon Moodle-alustalla (Taitoforum), vuorovaikutteisista etä- tai lähiopiskelupäivistä sekä oppimistehtävästä. Lisäksi osallistujat saavat käyttöönsä koulutuksen ajaksi Taitotalon WebOpe-alustan, missä heidän on mahdollista oman kiinnostuksena mukaan opiskella erilaisia välinekoulutuksia (mm. Teams, Office 365). WebOpe-alustalla on noin 70 erilaista koulutuskokonaisuutta - perustason koulutuksista aina syventäviin ja laajoihin jatkotason koulutuksiin.
 
Lisäksi koulutukseen sisältyy muutamia asiantuntijaluentoja ICT- ja media-alan yrittämiseen liittyen kuten myös pelialan yrittäjien asiantuntijaluentoja. Yrittäjyys huomioidaan koulutuksen toteutuksessa ja opiskelijoille kerrotaan myös jatko-opiskelumahdollisuuksista mm. yrittäjyys- ja pelialan opintoihin liittyen.


Hakeminen
 

Koulutukseen hakeminen tapahtuu TE-toimiston sivuilla olevalla sähköisellä lomakkeella. (Tämän sivun hakeutumislinkki ohjaa lomakkeelle.) 

Täytä koulutushakemus työhallinnon internet-sivuilla (www.te-palvelut.fi -> haussa oleva työvoimakoulutus) tai jätä paperihakemus työ- ja elinkeinotoimistoon. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, Sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Koulutushakemuksesi käsittelyä voit seurata www.te-palvelut.fi > Oma asiointi > Työvoimakoulutus

Koska valinta koulutukseen tai mahdolliseen haastatteluun perustuvat hakemuksessa esitettyihin tietoihin, täytä hakemus huolellisesti ja kerro mm., miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta. Tarkistathan työvoimakoulutukseen hakiessa, että yhteystietosi ovat ajan tasalla.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta.

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista: Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

Kiinnostuitko koulutuksesta?

Jos haluat lisätietoa aiheesta Pelillistäjä, klikkaa alta ja täytä yhteydenottolomake. Kysymyksesi lähetetään suoraan kouluttajalle.

Ota yhteyttä

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Pelillistäjä? Täytä yhteystietosi, niin koulutuksen järjestäjä ottaa sinuun yhteyttä.

Taitotalo

Taitotalo – maan laajimmat koulutusmahdollisuudet ammattilaisille, asiantuntijoille ja esimiehille

Taitotalo syntyi, kun AEL ja Amiedu yhdistivät voimansa. Alan suurimpana toimijana Taitotalolla on pitkä historia muuttuvan maailman koulutustarpeisiin vastaamisessa. Koulutustarjonta ja asiantuntijaverkosto on toimialan laajin.  Asiakkuudenhoitomallissa on panostettu siihen, että yrityksille ja opiskelijoille on ainutlaatuiset puitteet kehittää prosessejaan ja käytännön...


Lue lisää kouluttajasta Taitotalo ja katso koulutustarjonta täältä

Yhteystiedot

Taitotalo

Valimotie 8
00380 Helsinki

 Näytä puhelinnumero
www.taitotalo.fi


Arvioinnit
Arvioi tämä koulutus ensimmäisenä.
Tämäkin voisi kiinnostaa sinua...

Adoben ohjelmat haltuun!

Omaksu Adoben kulmakivet InDesign, Photoshop ja Illustrator tai käsittele liikkuvaa kuvaa animoidut somemainokset ja videoeditoinnin perusteet -kursseilla.

Ota yhteyttä

Saadaksesi lisätietoa aiheesta Pelillistäjä täytä seuraavat tiedot: