Peliohjelmoija, ohjelmistokehittäjä, tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto
Taitotalo
Peliohjelmoija, ohjelmistokehittäjä, tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto
Koulutus toteutetaan poikkeustilanteen aikana etäkoulutuksena. Lähiopetusta vaativat osat järjestetään myöhempänä ajankohtana.
Koulutuksen tavoite on, että sen jälkeen suoritat Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnon.
Tieto- ja viestintätekniikan perustutkintokoulutuksessa opit
• toimimaan ohjelmoijana peliprojekteissa
• suunnittelemaan pelien toiminnallisuutta
• ohjelmoimaan 2D- ja 3D-pelejä
• käyttämään pelimoottoreita
• 3D-mallinnuksen perusteita
• tekoälyn ja datankäsittelyn perusteita pelituotannoissa
• pelien testausta
• web-ohjelmointia
• tuntemaan suomalaista pelialaa, pelillistämisen mahdollisuuksia sekä peliprojekteissa työskentelyä.
Tutkinnon rakenne
Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto suoritetaan osoittamalla tutkinnon perusteissa vaadittu osaaminen näytöin aidoissa työtehtävissä työ- tai harjoittelupaikassa. Tutkinnon osan ammattitaitovaatimukset määrittävät, mitä tutkinto-opiskelijan tulee osata suorittaessaan kyseistä tutkinnon osaa.
Tutkinnon pakollisia osia ovat
- Tieto- ja viestintätekniikan perustehtävät, 25 osp
- Ohjelmointi, 45 osp
- Ohjelmistokehittäjänä toimiminen, 45 osp
Valinnaiset tutkinnon osat, jotka palvelevat peliohjelmoijan opintopolkua ovat (vähintään 30osp)
- Pelituotteen tekeminen (media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnosta), 15 osp
- Digitaalisen median mallinnus ja tulostus, 15 osp
- Yritystoiminnan suunnittelu, 15 osp
Perustutkintoihin sisältyy myös pakollisena yhteisiä tutkinnonosia, joiden laajuus on 35 osp
Yhteiset tutkinnon osat ovat
- Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, 11osp
- Matemaattis- ja luonnontieteellinen osaaminen, 6osp
- Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen, 9osp
- Valinnaiset osaamistavoitteet, 9osp
Tutkintokoulutus
Hakeutumisvaiheessa tutkinnon suorittajan ammattitaito arvioidaan yksilöllisesti ja arvioinnin pohjalta laaditaan yhdessä hakijan ja mahdollisen työpaikan kanssa suunnitelmat tarvittavan ammattitaidon hankkimiseksi ja tutkinnon suorittamiseksi.
Koulutus toteutetaan henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti verkkopainotteisena monimuoto-opiskeluna, joka sisältää yksilöllisen suunnitelman mukaisesti lähiopetusta noin 3 kertaa viikossa.
Tavoitteena on verkostoitunut ja aktiivinen tapa opiskella. Arvioitu työmäärä on noin 30-40 h/viikko. Koulutukseen liitetään tarpeen mukaan kartoituksia, lähiopetusta, etätehtäviä, verkko-opiskelua ja työssäoppimista. Opiskelussa käytetään mm. Taitotalon WebOpe -verkkokoulua, Taitotalon verkko-oppimisympäristöä sekä hyödynnetään sosiaalista mediaa. Opiskelun aikana perehdytään myös ammattikirjallisuuteen ja verkko-opetusmateriaaleihin. Keskeinen osa opintoja ovat peliprojektit, joita tehdään yhteistyössä grafiikan opiskelijoiden kanssa.
Tutkintotodistuksen saaminen edellyttää, että tutkinnon suorittaja osoittaa hallitsevansa tutkinnon perusteiden mukaisen ammattitaidon sitä vastaavissa työtehtävissä. Ammatillisen osaamisen arviointiin osallistuvat työelämän ja oppilaitoksen edustajat sekä tutkinnon suorittaja itse.
Tutkinnon voi suorittaa ilman valmistavaa koulutusta osoittamalla tutkinnon perusteissa vaadittava ammattitaito suoraan näytöin.
Tutkinnon suorittanut saa jatko-opintokelpoisuuden ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin sekä voi suorittaa ICT-alan ammatti- ja erikoisammattitutkintoja.
Opiskelijan aiemmin hankkima osaaminen vaikuttaa tutkintokoulutuksen kestoon. Tutkinnon suorittamispolku ja -aika ovat yksilöllisiä – keskimääräinen kesto noin 2 vuotta.
Lue lisää tutkinnon suorittamisesta Taitotalossa.
Opiskelijaksi soveltuminen
Oletko kiinnostunut ohjelmoinnista? Pelaatko paljon? Haluatko oppia ohjelmoimaan parempia pelejä? Koulutuksessa voit yhdistää taitosi ja toteuttaa luovaa ajattelua ja innovaatioita.
Koulutus on tarkoitettu sinulle, joka työskentelet tai olet hakeutumassa pelialalle sekä olet suorittanut peruskoulun tai ylioppilastutkinnon. Sinulta edellytetään hyvää kirjallista ja suullista suomen kielen osaamista sekä englannin kielen osaamista. Hyvät tietotekniikan perustaidot katsotaan eduksi.
Koulutus soveltuu muun muassa seuraavissa tehtävissä työskenteleville tai näihin tehtäviin aikoville:
• 2D-peliohjelmoija
• 3D-peliohjelmoija
• pelitestaaja
Testaa soveltuvuutesi koulutukseen suorittamalla Taitotalon avoimen pelialan verkkokurssi
Koulutusmuoto ja opiskelijamaksu
Tutkintokoulutuksen rahoittaa pääosin opetus- ja kulttuuriministeriö.
• Omaehtoinen ammatillinen koulutus on valtionosuusjärjestelmän puitteissa opiskelijalle maksuton. Paikkoja on rajoitetusti.
• Oppisopimuskoulutuksessa opiskelija tarvitsee alan työnantajan, jonka kanssa voidaan solmia oppisopimus. Oppisopimuskoulutus on opiskelijalle ja työnantajalle maksutonta.
Molemmissa rahoitusmuodoissa opiskelijat kustantavat mahdolliset oppikirjansa itse. Omaehtoinen aikuiskoulutus kuuluu Kelan opintotuen piiriin.
Oppisopimuskoulutukseen voi hakea jatkuvan haun kautta – kysy paikkoja oman alueesi oppisopimustoimistolta.
Seuraava omaehtoinen toteutus alkaa aikaisintaan loka-marraskuussa 2021, ajankohta tarkentuu myöhemmin.
Lisätietoja koulutuksen sisällöstä ja soveltuvuudesta opiskelijaksi antaa kouluttaja Maarit Tourunen, maarit.tourunen@taitotalo.fi, 020 746 1459.
Kiinnostuitko koulutuksesta?
Jos haluat lisätietoa aiheesta Peliohjelmoija, ohjelmistokehittäjä, tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto, klikkaa alta ja täytä yhteydenottolomake. Kysymyksesi lähetetään suoraan kouluttajalle.Ota yhteyttä
Taitotalo

Taitotalo – maan laajimmat koulutusmahdollisuudet ammattilaisille, asiantuntijoille ja esimiehille
Taitotalo syntyi, kun AEL ja Amiedu yhdistivät voimansa. Alan suurimpana toimijana Taitotalolla on pitkä historia muuttuvan maailman koulutustarpeisiin vastaamisessa. Koulutustarjonta ja asiantuntijaverkosto on toimialan laajin. Asiakkuudenhoitomallissa on panostettu siihen, että yrityksille ja opiskelijoille on ainutlaatuiset puitteet kehittää prosessejaan ja käytännön...
Yhteystiedot
Taitotalo
Saadaksesi lisätietoa aiheesta Peliohjelmoija, ohjelmistokehittäjä, tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto täytä seuraavat tiedot: