Prosessikoulutus prosessien kehittämisen ja tehostamisen tukena

Prosessikoulutus on suunnattu erityisesti johto- tai esimiestehtävissä työskenteleville sekä prosessien kehittämisestä vastaaville henkilöille. Koulutuksen tavoitteena on selkeyttää prosessien kehittämiseen liittyviä keskeisiä periaatteita. Prosessikoulutuksen tavoitteena on myös tarjota työkaluja osallistujien omien organisaatioiden ja työyhteisöjen prosessimaisen toiminnan optimaalista kehitystä ja tehostamista silmällä pitäen.

Prosessikoulutuksen kuluessa perehdytään lisäksi prosessien suorituskykyä arvioivien mittareiden kehittämiseen ja asianmukaiseen käyttöön.

Prosessikoulutus selventää prosessiajattelun vaiheet

Kattava ja monipuolinen prosessikoulutus sivuaa muun muassa seuraavia osa-alueita:

• Prosessin määritelmä
  • Prosessimaisen toimintatavan elementit ja prosessien menettelytavat
  • Prosessien kehittämiseen liittyvät merkitykset ja tavoitteet
  • Prosessien kehittämisen vaiheet
  • Prosessien kehittämisen haasteet ja mahdollisuudet
  • Prosessien ja osaprosessien tunnistaminen
  • Prosessityypit: Ydin-, tuki- ja johtamisprosessit
  • Prosessikartan käyttö organisaation johtamisessa
  • Prosessikaavio ja prosessien eteneminen
  • Sisäinen auditointi prosessien onnistumisen arvioinnissa.

Prosesseihin perehdyttävän koulutuksen myötä osallistuja oppii hahmottamaan prosessin vaiheet sekä ymmärtämään analyysin avulla tehokkaan prosessin tavoitteet ja edellytykset. Opintokokonaisuuden aikana perehdytään lisäksi prosessien mittausmenetelmiin ja erilaisten elementtien ja haasteiden tunnistamiseen.

Tavoitteena strategisesti optimaalinen prosessi

Prosessikoulutuksen tavoitteena on tuoda esiin strategisesti optimaalisen prosessin luominen ja läpivienti. Prosessikoulutuksen myötä osallistuja osaa soveltaa omaksumaansa tietoa oman organisaationsa prosessien suunnittelussa, kehityksessä ja toteuttamisessa, ja mikä tärkeintä, toteutettujen tai meneillään olevien prosessien arvioinnissa ja mittauksessa. Prosessikoulutuksen kuluessa pohditaan johtamis- ja tukiprosessien merkitystä ydinprosessien toimivuutta silmällä pitäen.

Prosessijohtajan koulutus tekee prosessien johtamisesta virtaviivaisempaa

Mahdollisimman toimivat ja tehokkaat prosessit ovat yritykselle elinehto. Prosessinjohtajan koulutukset tarjoavat ajantasaiset keinot prosessijohtamisen työkaluihin, johtamismenetelmiin, mittareihin sekä strategian ja prosessien yhdistämiseen.

Prosessiajattelu on tuttua erityisesti laadunhallinnassa. Esimerkiksi Lean-ajattelu on tuonut paljon kaivattua konkretiaa prosessien johtamiseen ja prosessinhallintaan. Erilaisia Lean-koulutuksia ovat 5S ja Lean Six Sigma -koulutukset. Löydä koulutus, jonka myötä prosessit etenevät, prosessien kehittäminen on selkeämpää ja prosessien johtaminen on mahdollisimman virtaviivaista.

Lähteet: Laatukeskus, Alma Talent, Qualitas Fennica