Kouluttaudu kiinteistöhallinnon ammattilaiseksi

Jokaisen kiinteistön käytöstä on päättämässä kiinteistöhallinto. Kiinteistöhallinto vastaa kiinteistön käyttöä koskevista asioista ja toiminnasta. Kiinteistöhallinnon keskeisiä tehtäviä ovat esimerkiksi:

• Kiinteistön juridisten asioiden hoito
  • Kiinteistöön liittyvän talouden, toiminnan, henkilöstön ja tietohuollon ohjaus ja valvonta
  • Ensisijaisten ja lopullisten päätösten teko kiinteistön toiminnasta

Kouluttautumalla kiinteistöhallinnon koulutuksissa saat ajantasaiset tiedot toiminnan eri osa-alueista. Kiinteistöhallinnon koulutukset takaavat sinulle asiantuntevan ja ammattimaisen toiminnan kiinteistöhallinnon tehtävissä.

Talous- ja tietohallinto olennaisena osana kiinteistönhallintoa

Taloushallinto on olennainen osa kiinteistönhallintoa. Taloushallinnolla ohjataan kiinteistön ostoon, myyntiin, rakentamiseen, kehittämiseen ja ylläpitoon liittyviä taloudellisia asioita. Kiinteistön taloudesta vastaaminen on kiinteistöhallinnon tärkeimpiä tehtäviä.

Jo kiinteistön olemassaolo aiheuttaa huomattavan määrän kustannuksia, joiden lisäksi tulee huomioida esimerkiksi kiinteistön käyttökustannukset ja sen ylläpidon kustannukset. Kiinteistö taas saa tuloja esimerkiksi erilaisista vuokrakustannuksista vuokratessaan tilojaan yksityishenkilöille tai yrityksille.

Isännöitsijän rooli taloyhtiön johtamisessa on merkittävä

Isännöitsijä tekee taloyhtiöissä tärkeää työtä esimerkiksi auttamalla taloyhtiön hallitusta ja osakkaita päätöksenteossa, kun keskustellaan isoista hankkeista.

Isännöitsijä myös valvoo, että taloyhtiön päätökset tehdään lainmukaisesti ja että taloyhtiön hallituksella on tarpeeksi tietoa päätösten tueksi. Isännöitsijän vastuulla on kokousten ja yhtiökokousten järjestäminen sekä seuraavan tilikauden talousarvion laatiminen yhtiön strategian pohjalta. Tehtäviin kuuluu myös huolehtia, että taloyhtiön varainhoito on järjestetty luotettavalla tavalla ja että kirjanpito täyttää lain vaatimukset.

Kiinteistön tietohallinnon tarkoituksena puolestaan on kiinteistöön liittyvän tietohallinnon ohjaus ja valvonta. Tietohallinto sisältää olennaisesti myös tietojärjestelmien hankinnan, käytön, ylläpidon ja kehityksen.

Kiinteistöpäällikkö hallitsee asiakaspalvelun, talousasiat ja johtotehtävät

Kiinteistöpäällikön työ on monipuolista työtä, jossa työtehtävät vaihtelevat asiakaspalvelusta kiinteistöjen ylläpidon johtamiseen. Kiinteistön ylläpitoon kuuluu esimerkiksi yhtiöiden talous, hallinto ja muut palvelut. Kiinteistöpäällikkö varmistaa myös kiinteistöjen pitkän toiminnan suunnitelman seuraaminen, ylläpitokustannusten budjetointi, huolto- ja siivouspalveluiden mitoitus ja laadunvalvonta.

Isännöitsijän ja kiinteistöpäällikön koulutukset syventävät ammattitaitoa

Isännöintialalla on mahdollista suorittaa kaksi näyttötutkintoa, jotka ovat isännöinnin ammattitutkinto ja isännöinnin erikoisammattitutkinto. Tutkinnot suoritetaan työelämässä. Isännöitsijöille järjestetään nykyään myös yhä enemmän koulutuksia, joissa syventää ammattitaitoaan. Koulutukset liittyvät monesti hallinnollisiin- ja taloudellisiin asioihin, jotka isännöitsijän on välttämätöntä hallita hyvin.

Kiinteistöpäällikön työhön voi päätyä monenlaisilla koulutustaustalla. Usein kiinteistöpäälliköllä on joko kaupallisen tai teknisen alan koulutus, joita voi opiskella esimerkiksi ammattikorkeakoulussa. Myös kiinteistöpäälliköille on tarjolla lisäkoulutuksia ammattitaidon syventämiseen.

Lähteet: kiinteistötyönantajat.fi, isännöintiliitto.fi, duunitori.fi.