Tuotekehityksen koulutukset

Ideoi, kehitä, mukauta – luo uusia menestystuotteita!

Tuotteen tai palvelun tuotekehitys on liiketoiminnan prosessi, joka tähtää uuden tuotteen luomiseen tai tuotteen ominaisuuksien parantamiseen. Kaipaatko vastauksia siihen, miten tuote myydään, valmistetaan, kehitetään ja tuotteistetaan? Olet oikeassa paikassa.

Kouluttaudu tuotekehityksen osaajaksi ja ole mukana parantamassa tuotteiden käyttökokemusta

Hyödyntämällä tuotekehitystä yritykset pystyvät vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ja markkinoiden kehitykseen.

Mitä on tuotekehitys?

Tuotekehitys tarkoittaa sitä prosessia, kun tuotteita sekä palveluita parannetaan. Tuotekehityksellä kehitetään myös tuotteiden valmistamiseen käytettäviä menetelmiä. Työ tehdään tutkimustulosten ja ihmisten kokemusten kautta saadun tiedon kautta.

Asiakaslähtöinen ajattelutapa, muotoilu ja asiakaskokemuksen merkitys on tuotekehityksen yksi kulmakivistä. Tuotekehitykseen voidaan katsoa myös teknisen tuotteen tai palvelun lisäksi brändin, tuotemerkin, hinta-laatusuhteen ja monien muiden seikkojen suunnittelun.

Lisäksi yksi merkittävimmistä asioista on tuotteen vastuullisuus ja  ympäristöystävällisyys. Tuotekehityksessä onkin syytä pohtia tuotteen elinkaarta jo suunnitteluvaiheessa.

Mitä on palvelumuotoilu?

Palvelumuotoilu on tärkeässä osassa tuotekehityksen eri vaiheissa. Palvelumuotoilulla tarkoitetaan palveluiden ja liiketoiminnan ihmislähtöistä kehittämistä, johon palvelun käyttäjä otetaan aktiivisesti mukaan. Palvelumuotoilu antaa kehitystyölle lähestymistavan, prosessin, menetelmät ja työkalut.

Palvelumuotoilun avulla pystytään kehittämään asiakaskokemusta ja tätä kautta yrityksen liiketoimintaa. Yritysten panostaminen palvelumuotoiluun tekee asiakkaista tyytyväisiä ja yritystoiminnasta kannattavaa

Millainen on tuotekehityskoulutus?

Tuotekehityskoulutukset opettavat ymmärtämään tuotekehitysprosessin eri vaiheita, jotta pystyt laatimaan selkeän tuotekehityssuunnitelman ja noudattamaan sen eri vaiheita.

Koulutuksissa käydään läpi alan asiantuntijoiden kanssa, miten tuote myydään, valmistetaan, kehitetään ja tuotteistetaan. Koulutuksissa voidaan perehtyä myös esimerkiksi palvelumuotoilun erikoispiirteisiin ja asiakaspolkuihin.

Tuotekehityksen koulutukset voivat käsitellä esimerkiksi

• uuden tuotteen lanseerausta
  • projektinhallintaa
  • tuotestrategiaa ja sen luomista
  • innovointia
  • myynti- ja markkinointisuunnitelmaa
  • tuotteistusta
  • käyttäjäkokemuksia ja niiden hyödyntämistä
  • digitaalisten palvelujen tuotekehitystä

Mitä asioita tuotekehityksessä tulee ottaa huomioon?

Tuotekehitys on monivaiheinen prosessi. Tuotesuunnittelussa ja -kehityksessä tulee ottaa huomioon esimerkiksi:

• Tuotteen tekninen toimivuus
  • Tuotteen kestävyys
  • Valmistuskelpoisuus
  • Taloudellinen kannattavuus
  • Tuotteen turvallisuus
  • Tuotteen myynti- ja markkinointikelpoisuus
  • Palvelumuotoilu ja tuotteistaminen

Miksi osallistua tuotekehityksen koulutukseen?

Hyvä idea tai jo toimiva tuote on hyvä lähtökohta tuotekehitykselle, mutta prosessi vaatii tyypillisesti useamman eri alan tuntemusta. Tämän takia on hyvä hyödyntää ulkopuolista asiantuntemusta palkkaamalla konsultti tai kouluttautumalla asiantuntijoiden opastuksella.

Lähteet: EDU.fi, yrityssuomi.fi