Mindfulness rentouttaa mielen ja opettaa läsnäolon taitoa

Mindfulness kehitettiin alun perin kroonikkopotilaiden hoidon edistämiseksi. Yhdysvaltalainen Jon Kabat-Zinn kehitti MBSR-menetelmän (Mindfulness-Based Stress Reduction). Mindefullnessiä on käytetty aikojen saatossa torjumaan monia erilaisia vaivoja, kuten masennusta, työstressiä, uupumusta ja erilaisia kiputiloja.

Mitä on mindfulness?

Mindfulness on parhaimmillaan hetkessä elämistä, rauhoittumista ja omista kokemuksista tietoiseksi tulemista. Onnistuneet mindfulness-harjoitukset auttavat parantamaan keskittymistaitoja ja lievittävät stressiä. Harjoitusten on jopa sanottu laskevan verenpainetta. Monille harjoitukset ovat tuoneet apua stressaavien ja kuormittavien elämäntilanteiden keskelle.

Mindfulness-kurssit tarjoavat avun vaikeiden tunteiden käsittelyyn

Mindfulness-kurssit opettavat käyttämään tietoisesti enemmän aikaa omaan itseen ja ympäristön havainnoimiseen. Pyrkimyksenä ei ole väkinäisesti muuttaa asioita, vaan hyväksyä ne ja oppia elämään niiden kanssa parhaalla mahdollisella tavalla.

Mindfulness ei ole siis pelkkä rentoutustekniikka, vaan ennen kaikkea läsnäolon taitoa. Kun läsnäolon taito kehittyy, kiinnittää asioihin huomiota täysin eri tavalla kuin aiemmin.

Sinustako mindfulness-ohjaaja?

Mindfulnessistä kiinnostuneilla on mahdollisuus myös kouluttautua mindfulness-ohjaajaksi. Mindfulness ohjaajakoulutukset koostuvat käytännön tehtävistä harjoituksista, jotka syventävät omia tietoisuustaitoja ja valmistavat opettamaan mindfulnessia myös muille.

Nykyaikana myös työpaikat kiinnittävät yhä enemmän huomiota henkilöstön työhyvinvointiin ja mindfulnessin ohjaajakoulutuksen käynyt voi hyödyntää oppejaan myös työpaikallaan. Koulutuksesta hyötyvät työssään erityisesti esimiehet, HR-asiantuntijat, sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaiset, työhyvinvoinnista vastaavat, terapeutit, valmentajat ja kaikki muut, joita kiinnostaa mindfulnessin ohjaaminen ja sen hyödyntäminen osana työelämää.

Kenelle mindfulness sopii?

Mindfulness sopii kaikille ihmisille, taustasta tai iästä riippumatta. Sen harjoittamiseen ei tarvita mitään tiettyä uskonnollista vakaumusta, vaikka opit pohjautuvat buddhalaisiin filosofioihin. Tärkeintä on tahto oppia ja kehittyä. Mindfulnes-harjoitusten toteuttaminen saattaa vaatia toisilta enemmän keskittymiskyvyn harjoittelemista kuin toisilta, mutta onnistuminen on kaikille mahdollista.

Miksi osallistua mindfulness-kurssille?

Mindfulness-kurssit ovat hyvä lähtökohta itsensä kehittämiselle ja hetkessä elämisen oppimiseen.

Mindfulness-kurssit opettavat meitä kontrolloimaan omia reaktioitamme eri tilanteissa, mikä johtaa positiivisiin tapahtumiin sekä arjessa että työelämässä. Kursseista saattaa olla myös apua ahdistuksesta tai uniongelmista kärsiville.

Mindfulness-menetelmät voivat mm.

•   laskea stressihormonitasoja
  •   lisätä luovuutta
  •   ennaltaehkäistä ahdistusta
  •   vahvistaa ihmissuhdetaitoja
  •   auttaa kroonisiin kiputiloihin
  •   parantaa keskittymiskykyä
  •   parantaa kykyä käsitellä tunteita
  •   vahvistaa hyvinvointia ja immuunipuolustusjärjestelmää
  •   vahvistaa itsetuntoa

Kursseilla keskitytään erityisesti tietoisuustaitojen parantamiseen. Tietoisuustaitojen harjoittamisen myötä voidaan saada yhteys omaan kehoon ja tulla tietoiseksi oman mielen toimintatavoista. Tietoisuustaitoja voidaan kehittää erilaisten harjoitusten, kuten hengitysharjoitusten avulla. Harjoitukset auttavat tunnistamaan erilaisia tunteita ja ajatuksia ja hyväksymään ne sen sijaan, että niitä yritettäisiin ehdoin tahdoin muuttaa.

Lähteet: Suomen Mielenterveysseura, Terveyskirjasto, Mieli Ry, Suomen mindfulness-instituutti oy

Usein kysytyt kysymykset

• Mindfulness tarkoittaa mielen kykyä havainnoida ja aistia. Suomennettuna sitä kutsutaan myös hyväksytyksi tietoiseksi läsnöoloksi.

• Mindfulness-ohjaaja on käynyt mindfulness-ohajaajakoulutuksen ja saanut valmiudet mindfulness-harjoituksien toteuttamiseen. Mindfulness-ohjaajalla on perustavanlaatuinen tietotaito ja kyky opettaa muita.

• Mindfulness sopii kaikille, taustasta tai iästä riippumatta. Siitä voi olla apua henkilöille, jotka haluavat kehittää itseään ja oppia hetkessä elämisen taidon kiireen ja stressin hallinnan tueksi.

• Meditaatio on harjoitustekniikka rentoutumiseen ja mielen tyhjentämiseen. Mindfulness on taas mielentila keskittyen hetkessä elämiseen ja tietoiseen läsnäoloon. Mindfulnessia voidaan harjoittaa tekemällä meditaatioharjoituksia.