Graafisen suunnittelijan koulutus - luo uutta designia

Graafinen suunnittelu on kuvallista viestintää ja sen vastuulla on viestin ulkoasu. Layout tarkoittaa painotuotteen, kuten esitteen tai julkaisun, ulkonäön suunnittelua: kuinka esitteeseen tai julkaisuun asetellaan teksti, kuvat ja tyhjät kohdat. Layout suunnitellaan sisältöä ja kohderyhmää vastaavaksi. Talousraporttia varten tehdään hyvin erilainen asettelu kuin esimerkiksi hammastahnamainosta varten.

Typografia on kirjasinlajin opettelua. Yhdessä painotuotteessa ei esimerkiksi tule käyttää liian monta erilaista kirjasinlajia. Koulutuksissa opetellaan kirjasinlajien käyttöä monipuolisesti lopputuloksen ulkonäkö huomioiden.

Suurin osa painotuotteiden suunnittelusta ja toteutuksesta tehdään nykyisin tietokoneella. Voidaksesi onnistua painotuotteen grafiikassa, tulee sinun osata käyttää soveltuvia tietokoneohjelmia.

Mitä graafinen suunnittelija tekee?

Graafisen suunnittelun tehtävät voivat kohdistua esimerkiksi mainoskampanjaan, esitteeseen, verkkosivuun, kirjaan, julisteeseen tai yleiseen yritysilmeeseen.

Ominaisuudet kuten visuaalisten suhteiden taju, luovuus, hyvä värisilmä ja luova ongelmanratkaisukyky ovat eduksi graafisessa suunnittelussa. Tämän lisäksi yhteistyötaidot sekä asiakaslähtöisyys ovat merkittävässä roolissa graafisen suunnittelun tehtävissä, sillä töitä tehdään usein yhdessä muiden ammattilaisten kanssa. Osa tehtävistä on kiireellisiä ja vaatii ennen kaikkea nopeutta ja rutiinia, kun taas toisissa esim. laajoissa projekteissa luovuus, omaperäisyys ja ideointi ovat pääosassa.

Mitä graafisen suunnittelijan koulutus sisältää?

Graafisen suunnittelun koulutuksissa käydään läpi muun muassa värioppia, typografiaa ja painotyyppejä sekä erilaisten toteutustapojen soveltumista eri viestimiin, kuten nettisivuille. UX-suuunnittelijan koulutuksissa perehdytään käyttöliittymiin sekä niiden suunnitteluun ja kehittämiseen käyttäjäystävällisemmiksi.

Vahvista visuaalista osaamistasi graafisen suunnittelun koulutuksella

Graafisen suunnittelun koulutuksia, kursseja ja täydennyskoulutusta on tarjolla esimerkiksi työväenopistoissa, kansanopistoissa ja yksityisissä koulutusyrityksissä.

Graafisen suunnittelun koulutus voi käsitellä esimerkiksi:

• painotuotteet ja niiden suunnittelu
  • layot/sommittelu
  • typografia eli kirjasinlajit
  • graafisen suunnittelun ohjelmat
  • visuaalinen viestintä
  • kuosi- ja värisuunnittelu
  • Muotoilu
  • Visuaalinen markkinointi

UX-suunnittelijan koulutuksessa opit käyttöliittymäsuunnittelusta

UX Designer varmistaa, että verkko- tai mobiilipalvelun ja sen käyttäjän välinen vuorovaikutus on sujuvaa. UX/UI -suunnittelun tavoitteena on suunnitella ja kehittää sekä verkkopalvelun käyttäjäkokemusta (= UX eli User Experience) sekä visuaalista käyttöliittymäkuvausta (= UI eli User Interface) yhdessä muiden kehittäjien kanssa.

Visuaalisen luomisprosessin lisäksi UX/UI Designerin tehtävissä merkittävässä roolissa ovat käyttäjätutkimus sekä -data, joiden avulla kättäjien tarpeisiin voidaan vastata parhaalla mahdollisella tavalla. UI/UX-suunnittelija on usein itse joko graafisen alan osaaja, tai tekee tiivistä yhteistyötä graafisten suunnitelijoiden kanssa.

UX/UI Designerin koulutus voi käsitellä esimerkiksi:

• verkko- ja/tai mobiilipalvelun käyettävyyttä
  • käyttäjäkokemusta
  • palvelun osa-alueiden ryhmittelyä
  • navigaatiota
  • digitaalisten prototyyppien rakentamista

Löydä tarpeisiisi sopiva graafisen suunnittelun koulutus ja nauti työsi tuloksista!

Lähteet: Graafinen.com, ammattinetti.fi, marbles.fi,