Kielikurssit ja kielikoulutus – aktivoi kielitaitosi ja menesty työssäsi

Kielikurssi kiinnostaa monia, koska globalisoituva maailma kansainvälistää työelämän. Olivatpa työtehtäväsi mitkä tahansa, tulet jossain työurasi vaiheessa tarvitsemaan vieraan kielen osaamista. Kielitaito avaa myös uusia mahdollisuuksia työurallesi. Kielten opiskelu on kaiken lisäksi palkitsevaa – mitä useampaa kieltä osaat, sitä helpompaa uusia kieliä on oppia! Löydä sopiva kielen alkeis -tai jatkokurssi täältä.

Miksi opetella uutta kieltä?

1. Kielikurssit avaavat oven kansainvälisille työmarkkinoille

Kielikurssit ja niiden kautta tapahtuva oppiminen avaavat ovet uusiin maailmoihin ja kulttuureihin. Useimmissa koulutuksissa tutustutaankin kielen sanaston lisäksi myös kulttuuriin, sanontojen alkuperään ja kielen nykyisiin käyttötapoihin. Kielten koulutus laajentaa siis myös maailmankuvaasi!

Kielten opetusta järjestetään eri kielillä ja eri puolilla Suomea. Aloittelijatason kielikursseihin ei vaadita aiempia taitoja, vaan kielenopettelu aloitetaan täysin nollasta. Edistyneempien koulutuksissa oletetaan jonkinlaista sanaston ja kieliopin hallintaa, mutta etukäteisvaatimukset vaihtelevat jokaisen kurssin ja kurssijärjestäjän mukaan. Koulutukset voivat olla kielen yleiskursseja tai niillä voi olla tietty teema, esimerkiksi esiintymistaidon kehittäminen, raporttien kirjoittaminen tai laki- tai liike-elämän sanasto.

Työelämän kielitaito vaatii jatkuvaa ylläpitoa ja päivitystä. Kielikoulutukseen kannattaa siis ilmoittautua, vaikka ei kyseistä kieltä juuri tässä elämänvaiheessa tarvitsisikaan. Ruostunutkin kielitaito tulee varsin nopeasti takaisin, kunhan vanhat taidot herätellään taas talviunilta. Kielikurssit pitävät tästä huolen.

2. Kielikursseilta itseluottamusta arkeen ja työhön

Monien ihmisten työ vaatii tänä päivänä vieraan kielen käyttöä. Siihen vaadittavaa koulutusta on saatavilla monista eri paikoista, joita esittelemme sivuillamme. Mikäli työsi vaatii sinulta vieraan kielen käyttöä, kannattaa hankkia sitä mahdollisimman hyvin tukeva kurssi, sillä arki muuttuu huomattavasti helpommaksi, kun sanat tulevat ulos suusta ilman sen kummempaa miettimistä.

Suomessa on siitä hyvä tilanne, että opimme joitakin vieraita kieliä jo koulutusjärjestelmämme yhteydessä. Se ei kuitenkaan riitä, sillä harvat meistä käyttävät aktiivisesti kieliä päivittäin tai edes viikoittain vapaa-ajalla. Kilpailtu työelämä asettaa omat paineensa selviytyä muutenkin haastavista tehtävistä kunnialla, joten silloin on toivottava ettei kieli takertele. Kielikurssit tuovat sopivaa itseluottamusta työelämän kielihaasteisiin.

3. Kielten opiskelu voi motivoida ja tuoda vaihtelua työntekoon

Kielikoulutusmahdollisuudet yhdistettynä globalisoituneeseen työelämään tarjoavat mielenkiintoisia mahdollisuuksia eri kielien käyttämiseen työtehtävissä. Työelämän kielitaitovaatimukset vaihtelevat organisaatiosta toiseen ja vieraan kielen osaamisella voit erottautua joukosta. Lisäksi kielen osaaminen voi helpottaa matkustamista ja tutustumista uusiin kulttuureihin sekä ihmisiin.

Kielten koulutus voi myös olla houkutteleva tapa tarjota henkilöstölle motivaatiota ja uusia työtehtäviä. Kielten koulutukseen kannattaa siis satsata.

Miten voi opiskella uutta kieltä?

Kielikurssi on helppo ja motivoiva tapa kehittää kielitaitoa. Voit löytää oman tasosi kurssin alkeista jatkokursseihin. Kielikurssien valikoima on huomattavan laaja ja jokaiseen tarpeeseen löytyy omanlaisensa kurssi – kielikurssi voi olla esimerkiksi yritykselle räätälöity, etäopintona suoritettava, viikonlopun kestävä tiiviskurssi tai vaikkapa vapaamuotoisempi keskusteluun painottuva kurssi. Kielenopiskelun toteutustapoja ovat esimerkiksi:

• Aikuisten kielikurssit
  • Kielikoulutus yrityksille
  • Yksityinen kieliopetus
  • Räätälöity kielikoulutus

Lue lisää eri koulutustyypeistä täältä.

Lisäksi olemme koonneet eri kielten koulutustarjontaa kieli kohtaisesti alakategorioihin. Kielitaidon kartuttamiseksi valitse jokin alla oleva kielikurssi: