Ravitsemusalan koulutuksissa pääosaa esittää hyvinvoinnin edistäminen

Oikeanlainen ravinto on yksi tärkeimmistä terveyttä edistävistä tekijöistä. Suomalaisen käsityksen mukaan oikeaoppisiin ravitsemussuosituksiin kuuluu muunmuassa energian saannin ja kulutuksen tasapainottaminen, riittävä ravintoaineiden saanti, kovan rasvan vähäinen käyttö ja alkoholinkulutuksen pitäminen kohtuullisena. Monipuolisuus ja kohtuus ovat avainsanoja terveelliselle ruokavaliolle. Fyysinen aktiivisuus lisättynä oikeanlaisiin ruokailutottumuksiin pienentää lihomisen riskiä ja ylläpitää terveyttä.

Ravitsemusneuvonta opettaa parempia ruokatottumuksia ja tervettä suhtautumista ravintoon ja sen vaikutuksiin. Ravitsemusneuvonnan kurssit ja koulutukset tutustuttavat sinut erilaisiin ravitsemussuosituksiin ja ruokavalioihin.

Millaisia aiheita ravitsemusneuvonnan koulutukset voivat käsitellä?

Ravitsemusneuvontakoulutus voi käsitellä esimerkiksi

• nykyisen tilanteen analysointia
  • painonhallintaa
  • mikä painonpudotusrytmi sopii kenellekin
  • oikeanlaisessa ruokavaliossa pysymistä
  • ruoka-annoksien oikeaoppista kokoamista lautaselle
  • eri ruoka-aineiden ravintoarvoja ja terveysvaikutuksia
  • erilaisia syömishäiriöitä ja niiden hoitoa
  • urheiluravitsemusta

Ravitsemusalan koulutukset ja ammattinimikkeet

Ravitsemusala on tietyllä tavalla pieni ammattinimikkeiden viidakko. On ravintoneuvojaa, ravintoterapeuttia, ravitsemusterapeuttia ja ravinto-ohjaajaa. Ravitsemusalan koulutuksista hyötyvät alasta kiinnostuneet sekä terveydenhoidon jahyvinvoinnin alan ammattilaiset, jotka kaipaavat lisää osaamista työnsä tueksi ravitsemusasioista.

• Ravintoneuvoja

Ravintoneuvojakoulutus on ammattiopistotasoinen koulutus. Ravintoneuvojakoulutuksessa perehdytään terveellisen ravitsemuksen neuvontaan sekä painonhallinnan ja suoliston hyvinvoinnin tukemiseen ja ohjaamiseen. Koulutus antaa valmiudet myös erityisryhmien ja urheilijoiden/kuntoilijoiden ravinto-ohjaukseen.

• Ravintoterapeutti

Ravintoterapeuttikoulutus on ravintoneuvojaa kattavampi koulutuskokonaisuus. Lue lisää ravintoterapeutin koulutuksesta ja työllistymisestä täältä.

• Ravitsemusterapeutti

Rarvitsemusterapeutti on laillistettu ammattihenkilön pätevyys, jonka Valvira myöntää. Rarvitsemusterapeutiksi valmistuu yliopistosta. Suomessa koulutusta tarjoaa Itä-Suomen yliopisto (terveystieteiden tiedekunta).

Nykyaikana ollaan aiempaa kiinnostuneempia eri ruokavalioista ja omaan hyvinvointiin ollaan valmiita satsaamaan, joten ravitsemusterapeutin osaamista arvostetaan.

Ravitsemusterapeutin on tunnettava mm. ravitsemusterapiat, ravitsemustilan ja ruoankäytön selvittämismenetelmät, ruokavaliot, ravitsemushoidot sekä elintarvikkeet ravintosisältöineen. Kouluttautumalla asianmukaisesti hankit tarvittavat tietotaidot toimiaksesi ravintoterapeuttina.

Ravitsemusterapeutti pyrkii löytämään asiakkaan tarpeisiin ja arkeen sopivia ratkaisuja, jotka edistävät tämän hyvinvointia. Ravitsemusterapia ei ole vain ravitsemusohjeiden jakamista, vaan ravitsemusterapeutin vastaanotolla keskitytään motivoivaan keskusteluun, mikä auttaa asiakasta tekemään pysyviä elämäntapamuutoksia. Ravitsemusneuvonnan koulutukset auttavat saamaan kokonaisvaltaisen käsityksen ihmisen hyvinvoinnista sekä ravinnon vaikutuksesta siihen.

Ravitsemusneuvonnasta hyötyy jokainen

Oikeanlaisen ravinnon tuntemuksesta on hyötyä ihan jokaiselle. Erityisesti laihduttajien ja esimerkiksi vanhusten on äärimmäisen tärkeää haalia itselleen monipuoliset ravintotottumukset, jotta ruoasta voidaan saada kaikki tarpeelliset ravintoaineet.

Ravinnon monipuolisuus on tärkeää myös riittävän vitamiinien saannin kannalta. Ravitsemusneuvonnan kursseilla saat hyödyllistä tietoa painonhallintaan, terveyteen ja hyviin elämäntapoihin liittyen.

Lähteet: Terveystalo, Ammattinetti