Valitse sivuston käyttötapa: Mobiili

Asiantuntija kouluttajana – Train the Trainer

Tieturi
Yhteenveto
2 päivää
1 550 EUR (arvonlisäverotonta)
27.1.2020
   
Helsinki
Avoin koulutus
Tieturin koulutukset

Asiantuntija kouluttajana – Train the Trainer


Yksi asiantuntijatyön tärkeimpiä menestystekijöitä on kyky kiteyttää omaa osaamista muille siirrettävään muotoon. Asiantuntija kouluttajana -kurssilla opit miten tehdä se aidosti vuorovaikutteisten ja oppimista aikaansaavien koulutusten ja esitysten avulla, olipa kyseessä perinteisesti kasvotusten tapahtuva koulutus tai netin yli toteutettava virtuaalikoulutus. Train the trainer –koulutuksemme antaa sinulle keinot sekä koulutus-/perehdytystilaisuuksien suunnitteluun että toteuttamiseen. 
Miten siirrät omaa osaamistasi muille asiantuntijana?
Lähes kaikissa organisaatiossa asiantuntijaesitykset ja perehdytykset ovat täynnä asiaa ja kalvoja — mutta kuinka suuri osa asioista oikeasti siirtyy osallistujien aivoihin ja muuttuu oppimiseksi, uudeksi tavaksi toimia?
Jos haluat vähentää kalvoja (ja koulutuksen materiaalin työstämiseen kuluvaa aikaa) ja lisätä aitoa vuorovaikutusta ja osallistujien aktivointia oppimisen varmistamiseksi — tämä kouluttajakoulutus on juuri sinulle. Saat ohjeita yksisuuntaisten esitysten muuttamiseksi aidosti vuorovaikutteisiksi ja osallistujalähtöisiksi koulutuksiksi ja käytännön taitojen harjoitusta niin koulutusten suunnitteluun kuin varsinaiseen kouluttamiseen, perehdyttämiseen ja oppimisen varmistamiseen.
Train the Trainer on innostavan käytännöllinen kouluttajakoulutus asiantuntijoille, jotka työssään siirtävät osaamistaan muille.

Tämä kouluttajakoulutus toteutetaan harjoittelupainotteisena työpajana, jossa sovellat koko koulutuksen ajan oppeja omiin koulutusaiheisiisi niin koulutusten suunnittelussa kuin itse kouluttamisessa kasvotusten tapahtuvaan tai virtuaaliseen koulutukseesi.
Miten aikuinen oppii ja miten teen oppimisesta helpompaa?

Lyhyt johdanto käytännön aikuispedagogiikkaan
Työssä oppimisen realiteetit — ja mitä on ketterä oppiminen?

Realististen tavoitteiden määritteleminen koulutuksellesi

Mitä koulutuksellasi on tarkoitus saada aikaiseksi?
Koulutuksen painopisteiden valitseminen: tiedot, taidot, asenteet ja/vai verkostot
Konkreettiset oppimistavoitteiden määrittely ja miten ne kannattaa kirjata?
Miten varmistat, että tavoitteesi ovat realistiset suhteessa käytettävään aikaan?

Vuorovaikutteisen koulutuksen suunnitteleminen ja rakentaminen 

Miksi suunnittelua ei kannata aloittaa Powerpointista — ja miten käy, jos aloitat? 
Hyvän koulutuksen suunnittelun kuusi keskeistä vaihetta 
Osallistujalähtöisen ja vuorovaikutteisen aloituksen rakentaminen 
Miten asiat kannattaa esittää ja miten sisältö esitetään interaktiivisesti? 
Sopivien harjoitusten ja kertauksien rakentaminen 
Miten varmistat, että oppimista on tapahtunut? 

Koulutusmateriaalin laatiminen

Miksi vähemmän on enemmän kun on oppimisesta kyse (ja miten pääset itse helpommalla laatiessasi materiaalia)?
Materiaalin linkittäminen koulutukseesi: ennen, aikana ja jälkeen
3 sekunnin säännön noudattaminen

Kasvotusten tapahtuvan koulutuksen vetäminen

Hyvän koulutuksen neljä nyrkkisääntöä
Miten hyödynnät ryhmää ja läsnäoloa koulutuksessasi?
Fasilitointimenetelmiä koulutukseen
Riittävän vuorovaikutuksen rakentaminen koulutukseesi (ja kyllä, se pitää sinne rakentaa)
Kysymyksien ja vastaväitteiden hanskaaminen
Menetelmiä oppimisen varmistamiseen ja kertaamiseen

Virtuaalikoulutuksen vetäminen

Miten virtuaalikoulutus kannattaa toteuttaa?
Virtuaalikoulutuksen pituus: sinähän jaksat puhua, mutta jaksaako kukaan kuunnella?
Osallistujien mukaan ottaminen heti ensi minuutista lähtien
Osallistujat pitäminen aktiivisina ja hereillä koko koulutuksen ajan
Miksi kalvoilla kannattaa olla paljon tyhjää tilaa?
Virtuaalikokoustyökalujen antamat mahdollisuudet

Harjoittelua koulutuksen vetämisestä valintasi mukaan joko kasvotusten tai virtuaalisestiOman kouluttamistaitosi ja koulutustyylisi kehittäminen

Juuri sinulle tyypillisiä vahvuuksia kouluttajana toimimisessa
Tärkeimpiä kehittämiskohteitasi kouluttajana

Kohderyhmä


Koulutuksessa perehdytään asiakaslähtöiseen suunnitteluun palvelumuotoilun ja design-antropologian prosesseja ja menetelmiä hyödyntäen. Menetelmien sijasta kyse on kuitenkin enemmän ajattelutavan muutoksesta, jolloin ennen koulutusta voi herätellä ajatuksiasi seuraavilla artikkeleilla:

Ymmärrä asiakastasi – mitä on design-antropologia? https://blog.taiste.fi/ymmarra-asiakastasi-mita-on-design-antropologia
Why you should invest in qualitative user research? https://blog.taiste.fi/why-should-you-invest-in-qualitative-user-research
What’s different about a customer-driven business transformation? https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/us/Documents/process-and-operations/us-cons-big-customer-driven.pdf
How Customer Driven Design And Development Works Best? https://www.openxcell.com/customer-driven-design-and-development
Asiakaslähtöisyys – sanahelinästä arjen todellisuudeksi https://www.palvelumuotoilu.fi/asiakaslahtoisyys-sanahelinasta-arjen-todellisuudeksi/

Tieturi

Tieturi

Tieturi – valmentaa paremmaksi

Tieturi on koulutuksen edelläkävijä, jonka kasvattaa yksilöiden ja organisaatioiden osaamista ja tuottavuutta. Autamme kohtaamaan liiketoiminnan muutokset ja kääntämään ne voimavaraksi. Olemme alan monipuolisin toimija ja tarjoamme sekä avoimia että yritysten tarpeisiin räätälöityjä koulutuksia. Erityisiä osaamisalueitamme ovat ohjelmistokehitys, projektityö, infrastruktuuri, tiedonhallinta...


Lue lisää kouluttajasta Tieturi ja katso koulutustarjonta täältä

Yhteydenottopyyntö

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Asiantuntija kouluttajana – Train the Trainer? Täytä yhteystietosi, niin koulutuksen järjestäjä ottaa sinuun yhteyttä.

Arvioinnit
Arvioinnit
Arvioi tämä koulutus ensimmäisenä.

Arvioinnit kouluttajasta
(4,0)
Perustuu 13 arviointiin
Näytä kouluttajan kaikki arvioinnit
Yhteydenotto

Saadaksesi lisätietoa aiheesta Asiantuntija kouluttajana – Train the Trainer täytä seuraavat tiedot: