Agile – tehokkaampaa ja ketterämpää työskentelyä

Agile tai ketterä kehitys termeille tarkoitetaan tyypillisesti esim. ohjelmistotuotantoprojekteissa käytettävien menetelmien joukkoa, joissa korostuvat ohjelmiston toimivuuden tärkeys ennen dokumentaatiota, reagointi muutoksiin ja tehokas vuorovaikutus projektiin/prosessiin osallistujien kesken.

Menetelmiä voidaan käyttää myös ohjelmistotuotannon ulkopuolelle kuuluvissa projekteissa, jolloin tarkoituksena on yleensä lisätä iteratiivisuutta ja joustavuutta sekä vähentää riskejä ja tuottaa enemmän arvoa. Agile-koulutukset soveltuvatkin kaikille.

Mitä on Agile ja ketterät menetelmät?

Agile on ajatus- ja toimintamalli, jolla monia kehitysprojekteja edistetään ketterästi. Suosittuja ketteriä menetelmiä ovat Scrum, Lean, Kanban ja SAFe. Ketteriä menetelmiä hyödynnetään erityisesti it-projekteissa ja ohjelmistokehityksessä.

Mitä on ketterä kehittäminen?

Ketteryyden periaatteet vaihtelevat menetelmästä riippuen, mutta yleisiä pääperiaatteita ovat jatkuva kehittyminen sekä oppiminen kokeilujen, onnistumisten ja epäonnistumisten kautta. Joustavuus, muutosmyönteisyys sekä suora kommunikaatio ovat ketterien menetelmien keskeisiä periaatteita. Ketteryydessä tarkkoja suunnitelmia tai kankeita rakenteita tärkeämpää on kehittää työskentelyä projektin edetessä.

Agile-koulutus auttaa reagoimaan muutoksiin paremmin

Useimmat Agile tai ketterät menetelmät -koulutukset tähtäävät parantamaan kykyä paremmin reagoimaan ennalta ennakoimattomiin muutoksiin. Tämä onnistuu esimerkiksi suorittamalla työt iteratiivisissa ja inkrementaalisissa sprint-työjaksoissa. Näin tehdään mm. suosituimmassa ketterien menetelmien viitekehyksessä, Scrumissa.

Ketteryys on nykyisin valtavirtaa. Pääosa kehitysprojekteista tehdään tavalla tai toisella ketterästi. Enemmistö Agile-koulutuksiin osallistuvista on jo kokeneita “scrummaajia”, jotka etsivät uusia ideoita laadun ja tuottavuuden parantamiseen. Agile-koulutuksia on tarjolla myös ns. aloittelijoille.

Esimerkkejä Agile-koulutuksista:

• Kanban ja Lean
  • ScrumMaster
  • Product Owner
  • Scrum Developer
  • SAFe

Tutustu Agile-koulutuksiin koulutus.fissä ja löydä sopiva agile-koulutus luokkahuonetoteutuksena tai vaikkapa Agile-verkkokurssi.

Lähteet: Tieturi, Taskmill