IT-johtaminen ja tietohallinto

IT-johtamisessa tai tietohallinnossa vastataan yleensä koko organisaation laajuisista viestintä- ja tietojärjestelmistä. Tietohallintojohtaja (CIO) johtaa tietoteknisten järjestelmien hankintaa, kehitystä ja ylläpitoa. Hän on avainasemassa suunniteltaessa niitä tietoteknisiä ratkaisuja, joita yrityksen liiketoiminta tarvitsee.

Liiketoiminta tarvitsee osaavaa tietohallintojohtamista

Tietotekniikan ollessa yhä merkittävämmässä osassa yritysten liiketoimintaa on tärkeää, että yrityksen tietotekniikan käytännöistä, hankinnoista ja infrastruktuurista vastaava henkilö on mahdollisimman ammattitaitoinen. Johtajuus-, markkinointi- ja strategiakykyjen lisäksi tarvitaan myös teknistä osaamista, joka usein saattaa olla jäänyt turhan pienelle huomiolle ei-teknisistä lähtökohdista ponnistavan johtajan kohdalla. Mittavat investoinnit ja palveluiden ulkoistamiset vaativat kuitenkin yrityksen ja tietohallinnon johdolta ajankohtaista tietoa tietotekniikasta, jota tietohallinnon koulutuksilla ja kursseilla on mahdollista saada.

ITIL- ja CobiT-sertifikaatit

ITIL ja CobiT ovat tärkeitä, koska tietohallinnossa toimintaympäristö on usein monimutkainen ja muutoksia on vaikeaa ennustaa. Tällöin on etua pohjata IT-palveluiden toiminta toimiviksi koetuille periaatteille ja parhaille käytännöille. Tästä syystä IT-palveluiden hallinnalle ja tuottamiselle yhteisen käsitteistön ja kielen määrittävä ITIL (IT Infrastructure Library®) sekä CobiT® (Control objectives for Information and Related Technology) -viitekehykset ovat tärkeässä osassa IT-johtamisessa. ITIListä ja CobiTistä on kasvanut tietohallinnon alan de facto -standardeja, joista myös Suomessa on saatavilla kattavasti koulutusta niin yritysten kuin julkisen sektorinkin tarpeisiin.

ITIL-koulutus

ITIL-koulutus ja muut IT-johtamisen kurssit eli erilaiset tietohallinnon, ITILin ja CobiTin aihealueisiin liittyvät kurssit on suunnattu pääasiassa IT-johdolle, tietohallintojohtajille tai CIO:lle, projektipäälliköille, tiiminvetäjille, asiantuntijoille ja IT-konsulteille. ITIL soveltuu erityisesti IT-palveluiden hallinta- ja tuottajaorganisaatioille sekä niitä hankkiville. CobiT taas sopii hyvin IT-toiminnan johdon ja hallinnan henkilöille sekä heitä konsultoiville. Etenkin konsulteille ITIL/CobiT-sertifikaatin suorittaminen on hyödyllistä osaamisen todistukseksi.

ITIL-kurssi

ITIL-kurssi (Information Technology Infrastructure Library) kattaa erilaisia käytäntöjä IT-johtamiseen ja -hallintaan. Prosessikehyksenä ITIL käy kaikenkokoisten yritysten prosessikehykseksi ja kursseja on monenlaisia. Prosessit on koottu IT-alan parhaista käytännöistä ja ITILin suosio onkin kasvanut maailmanlaajuisesti samalla kun ITIL-koulutukset ja erilaiset sertifikaatit ovat tulleet osaksi yritysten IT-ammattilaisten arkea.

Lähteet: aaltopro.fi, itsmf.fi, itwiki.fi, tivia.fi

Hakuehdotuksia
cobit