
Prosessien mallintaminen
Koulutuksen käytyäsi osaat mallintaa toimintaprosesseja BPMN 2.0 -kielellä. Osaat hyödyntää prosessikuvauksia osana palvelumuotoilu- ja järjestelmäprojekteja. Sidot prosessit liiketoiminnan tavoitteiseen ja mittareihin välttäen osaoptimoinnin ja keskittyen holistiseen liiketoiminnan, asiakaskokemuksen ja prosessien jatkuvaan kehitykseen.
Kansainvälisissä tutkimuksissa on havaittu, että toiminnan tehostaminen tai muuttaminen on vaikeaa, mikäli prosesseja ei ole kuvattu tai mallinnettu. Kilpailutilanteen kiristyessä nopeiden muutosten teko toiminnassa on kuitenkin välttämätöntä. Mallinnetut prosessit auttavat organisaatiota toimimaan tehokkaasti, mikä on liiketoimintaprosessien hallinnan (Business Process Management, BPM) ydinajatuksena.
Standardoitu prosessien kuvauskieli BPMN on levinnyt voimakkaasti maailmalla ja Suomessakin se on otettu julkisen hallinnon suositukseen kuvauskieleksi (JHS 152 Prosessien kuvaaminen). Prosessien mallintaminen BPMN:llä auttaa kommunikoimaan sisäisen tai ulkoisen asiakkaan palvelujen ja tuotteiden suhteen niiden tuotantoon, resursseihin ja automaatioon.
Prosessien mallintaminen
Miksi prosesseja kannattaa mallintaa?
Prosessikäsitteitä
Erilaisia prosessin mallinnustapoja: BPMN, UML, perinteiset kuvaustavat
Julkishallinnon suositus JHS 152 Prosessien kuvaaminen
Kuvausvälineitä
Työprosessi
Prosessin tunnistaminen ja rajaaminen
Työskentelytavat ja mallinnusprojektin miehitys
Standardoitu prosessien kuvauskieli BPMN
BPMN:n käyttö
Mitä BPMN ei sisällä?
Mallintamisen tasot
Keskeiset elementit
Prosessimallityypit
Prosessikaaviotyypit
Prosessikartta
Prosessikartan merkitys
Kuvattavat asiat: prosessi ja tietovirta
Prosessikaavio
Kuvattavat asiat
BPMN: Korkean tason yksityisprosessi (High level private process)
BPMN: Tarkemman tason yksityisprosessi (Detailed level private process)
BPMN: Yhteistyöprosessi (Collaboration process)
BPMN: Koreografiaprosessi (Choreography process)
BPMN: Keskustelukaavio (Conversation diagram)
Prosessien mittaaminen
Mittareiden johtaminen strategiasta ja tavoitteista
Asiakastyytyväisyyden mittarit
Liiketoiminnan mittarit
Henkilöstön mittarit
Prosessien mittarit
Mittareiden määrittäminen
Mittarit kokeilevassa kehityksessä
Elementtien täydentäminen attribuuteilla
Attribuuttien merkitys
Esimerkkejä joidenkin elementtien attribuuteista
Prosessien sanalliset kuvaukset
Rakenne ja sisältö
Prosessin tavoite ja herätteet
Roolit ja prosessin toiminnallisuus
Syötteet ja tulosteet
Muita kuvattavia ominaisuuksia
Liiketoimintasäännöt ja päätökset
Liiketoimintasäännöt (Business Rules)
Liiketoimintapäätökset (Business Decisions)
Liiketoimintasääntöjen ja -päätösten merkitys
Käsitekaavio ja elinkaaren kuvaaminen
Syötteiden ja tulosteiden tietosisältö
Liiketoiminnan käsitekaavio
Käsitteen elinkaaren kuvaaminen
Katsaus prosessien hallintaan (BPM)
Mitä on Business Process Management (BPM)?
Katsaus prosessien kehittämiseen
Suosittelemme tämän koulutuksen yhteyteen koulutusta prosessien mallinnustyökaluista:
MALLINNUSVÄLINE 1:
Microsoft Visio peruskurssi
Microsoft Visio jatkokurssi
MALLINNUSVÄLINE 2:
Sparx Systemsin Enterprise Architect
Mallinnustyökalukoulutuksen saat ostettua tämän koulutuksen yhteyteen alennetulla hinnalla: 650 € + alv. Mainitse ilmoittautumislomakkeen lisätietokentässä, jos haluat hyödyntää tämän edun.
Kohderyhmä
Ei esitietovaatimuksia.
Tieturi

Tieturi – valmentaa paremmaksi
Tieturi on koulutuksen edelläkävijä, jonka kasvattaa yksilöiden ja organisaatioiden osaamista ja tuottavuutta. Autamme kohtaamaan liiketoiminnan muutokset ja kääntämään ne voimavaraksi. Olemme alan monipuolisin toimija ja tarjoamme sekä avoimia että yritysten tarpeisiin räätälöityjä koulutuksia. Erityisiä osaamisalueitamme ovat ohjelmistokehitys, projektityö, infrastruktuuri, tiedonhallinta...
Yhteydenottopyyntö
Saadaksesi lisätietoa aiheesta Prosessien mallintaminen täytä seuraavat tiedot: