1
4
...
18

Tietotekniikan hallitseminen on nykypäivää – löydä IT-alan koulutus niin ammattilaiselle kuin aloittelijalle

Tietotekniikka, IT ja ohjelmointi ovat dynaamisia aloja, joissa ammattilaisten tarve on suuri. Alan ammatteihin kuuluu mm. järjestelmäasiantuntija, tekninen suunnittelija, ohjelmoija, sisällöntuottaja ja kouluttaja.

IT-alalla omaan rooliin voi vaikuttaa kehittämällä itseään kiinnostavia taitoja. Esimerkiksi IT-arkkitehti voi erikoistua vaikkapa .NET -ympäristöön.

Mistä sanoista tulee IT ja ICT?

Lyhenne IT tulee sanoista information technology, minkä suomenkielinen käännös on tietotekniikka. Usein vastaan tulee myös termi ICT, joka tulee sanoista information and communications technology eli suomeksi tieto- ja viestintätekniikka.

ICT on kokonaisuudessaan aihepiirinä erittäin laaja ja käsittää melkein kaiken toiminnan, mikä liittyy tietokoneisiin ja tietoliikenteeseen. Se vaikuttaa alana kattavasti ihmisten ja yhteisöjen työhön ja arkeen.

Missä voi opiskella IT-alaa?

IT- alan täydennyskoulutuksia tarjotaan lähes joka puolella Suomea lähikoulutuksina tai yrityksille ja ryhmille räätälöityinä paketteina. Erilaiset verkon kautta tapahtuvat etäkoulutukset esimerkiksi videomuodossa ovat yleistyneet. Eritoten ohjelmien käyttöä varten ei tarvitse nykyään usein poistua erilliseen koulutustilaan, jos tuntuu, että omatoiminen tuettu opiskelu riittää.

Jos olet kiinnostunut suorittamaan IT-alan tutkinnon, voit opiskella Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnon. Tutkinnossa voi valita useista linjoista kuten:

• IT-tukihenkilö
  • IT-asiantuntija
  • Tietoverkkoasentaja
  • Peliohjelmoija
  • Ohjelmistokehittäjä

Perustutkinnon suorittaminen antaa hakukelpoisuuden korkeakouluihin ja voit jatkaa opiskelua insinööriksi tai diplomi-insinööriksi.

IT- koulutus juuri sinun tarpeisiisi

Suosittuja koulutuksia ovat Microsoft Azure-koulutukset, joka on pilviympäristössä oleva alustapalvelu. Azure voi toimia monenlaisten sovellusten, palvelimien ja palveluiden alustana. Azure-koulutuksessa opit rakentamaan alustoja verkko- ja mobiilisovelluksille.

IT-johtamisen ja tietohallinnon parissa työskentelevien vastuulla on koko organisaation laajuiset viestintä- ja tietojärjestelmät. Tietotekniikan ollessa yhä merkittävämmässä osassa yritysten liiketoimintaa on tärkeää, että yrityksen tietotekniikan käytännöistä, hankinnoista ja infrastruktuurista vastaava henkilö on mahdollisimman ammattitaitoinen. Katso siis ajan tasaiset IT-johtamisen koulutukset.

IT-johtamisen ohella niin ikään IT-ylläpito ja IT-tuki ovat tärkeässä roolissa monissa nykyaikaisissa yrityksissä. IT-tukihenkilöt työskentelevät tietotekniikan laitteiden, ohjelmistojen ja verkkojen tukitehtävissä yrityksissä ja organisaatioissa.ja organisaatioissa. Onkin luontevaa, että IT-tukihenkilön tai on tärkeää pitää oma osaamine ajan tasalla. Vastaavasti IT-konsultti työskentelee tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa ja tarjoaa ratkaisuja liiketoiminnan kehittämiseksi. IT-konsultin on olennaista pitää osaamisensa ajan tasalla sekä tietotekniikan että liiketoiminnan alalla.

IT-alasta puhuttaessa monelle tulee mieleen ohjelmistokehitys ja ohjelmointi. Ohjelmistokehityksen koulutuksia löytyy eri tasoisina ja niistä voit saada tietoja esimerkiksi ohjelmoinnista, tietoturvallisuudesta ja ketteristä menetelmistä. Ohjelmoinnin koulutusta on tarjolla kaikista suosituista ja eniten käytetyistä ohjelmointikielistä, C++, C#, Java, Python, Ruby ja PHP. Ohjelmointikoulutusten avulla opit esimerkiksi hyvän ohjelmointikielen erityispiirteet ja oikein rakennetun koodin muodostamista.

Tietoturva on aivan ensiarvoisen tärkeää, sillä heikko tietoturva mahdollistaa tietovuodot tai jopa järjestelmän tuhoutumisen. Tietoturva tulee huomioida ohjelmistokehityksessä, yritysverkoissa ja pilvipalveluissa. On myös tärkeää pitää henkilöstön tietoturvaosaaminen ajan tasalla, jotta päivittäinen työskentely sujuu mallikkaasti niin konttorilla kui totitoimistollakin.

Tietotekniikkataitoja tarvitaan yhä useammassa ammatissa

Koulutusten kohderyhmää eivät ole ainoastaan ICT-alan ammattilaiset, vaan tietotekniikkataitoja tarvitsee lähes jokainen paitsi työssään, myös arjessaan. Osoitus tietokoneen käytön hallinnasta on osa modernin työntekijän perustaitoja.

Ohjelmistot on hyvä olla hallinnassa, sillä ohjelmien oikeanlainen käyttö voi vaikuttaa merkittävästi siihen, uppoaako yksittäiseen työhön muutama minuutti vai tunti. Kun ohjelmistoja osataan hyödyntää tehokkaasti, se kasvattaa yrityksen työtehoa ja säästää aikaa. Tietotekniikkakoulutus voi siis maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin.

Koska yhä useammissa ammateissa tarvitaan tietotekniikkataitoja, suorittavat monet IT-koulutuksia paitsi vahvistaakseen taitojaan, myös osoittaakseen osaamisensa IT-asioissa. IT-alan peruskoulutukset ja tietotekniikan koulutukset antaa sujuvat perustaidot tietokoneen käyttöön ja tärkeimpiin ohjelmistoihin, joita ilman työelämässä on vaikea selviytyä.

Tietotekniikan taitajia tarvitaan monissa tehtävissä

Tietotekniikan perustaitoja tarvitaan nykypäivänä lähes jokaisessa työssä. Myös itse tietotekniikka-ala työllistää monille eri tehtäväalueille, kuten

• tuotteiden valmistukseen
  • suunnitteluun
  • tuotekehitykseen
  • laitteisto- ja ohjelmistoylläpitoon
  • asiakastukeen
  • ja konsultointiin.

Toimialan yritykset muun muassa

• tekevät ohjelmistoja
  • tarjoavat IT-palveluita ja -konsultointia
  • tietokantapalveluita
  • ja sisällöntuotantoa.

Ammattitaito on syytä pitää korkealla tasolla koulutusta, tutkimusta ja verkostoitumista hyödyntämällä, sillä teknologiat ja toimintaympäristöt kehittyvät jatkuvasti. Alan työllisyysnäkymät ovat hyvät, sillä tietotekniikkapalveluille on kysyntää miltei jokaisessa organisaatiossa, virastossa ja kotitaloudessa.

Lähteet: ammattinetti.fi, studentum.fi