Mitä 3D-mallinnus on?

3D-suunnittelu on tärkeä osa suunnittelijan arkea. 3D-mallinnus on tietokoneavusteista kolmiulotteista suunnittelua. Kolmiulotteista tietokonemallia voidaan käyttää esimerkiksi NC-työstökoneiden ohjaamiseen tai 3D-tulostukseen, jolloin saadaan konkreettinen kappale prototyyppiä tai tuotantoa varten. 3D-mallinnusta käytetään lisäksi mm. peleissä ja animaatioelokuvissa.

Kenelle 3D-koulutus sopii?

3D-koulutus soveltuu kaikille, jotka käyttävät 3D-mallinnusta työssään tai vapaa-ajallaan. 3D-koulutus on hyvä tapa kehittää ja syventää omaa osaamistaan.

3D-koulutusta järjestetään monipuolisesti. Koulutusten sisällöt vaihtelevat perusteista syventävämpiin opintoihin. Peruskursseille osallistuvien tulee tyypillisesti hallita ainoastaan tietokoneen peruskäyttö. Jatkokursseille on yleensä osaamisvaatimuksia.

3D-kursseja erilaisiin suunnittelutarpeisiin

Eri aloilla ja eri työpaikoilla käytetään eri suunnitteluohjelmia – tämän vuoksi 3D-koulutustakin järjestetään monipuolisesti eri ohjelmille. 3D-mallinnuksen koulutukset pureutuvat 3D-tekniikan ominaisuuksiin ja mahdollisuuksiin.

• CAD (Computer-aided design) eli tietokoneavusteinen suunnittelu on suunnittelutyötä, jossa käytetään tietokonetta apuvälineenä. CAD-koulutus voi keskittyä esimerkiksi kaksi- ja kolmiulotteiseen suunnitteluun, mallinnukseen ja simulointiin.
  • Invertor 3D- ja SolidWorks 3D -koulutukset perehdyttävät 3D-piirremallinnuksen perusteisiin sekä tyypillisiin työvaiheisiin. 3D-kursseilla opitaan esimerkiksi mallintamaan 3D-osia, muokkaamaan niitä ja laatimaan alakohtaisia piirustuksia.
  • RevitArchitecture on rakennusten tietomallinnusohjelma. Tämän ohjelman 3D-koulutus on suunnattu erityisesti rakennusalan suunnittelijoille ja suunnitteluavustajille.
  • SketchUp-3D -mallinnusohjelma on tarkoitettu sisustussuunnittelua ja muuta tilasuunnittelua tekeville.

3D-tulostuskoulutus

Eri kouluttajat järjestävät myös 3D-tulostuskoulutusta aina perusteista syventäviin opintoihin. Koulutus sopii kaikille 3D-tulostuksesta kiinnostuneille kuten esim.

• suunnittelijoille
  • muotoilijoille
  • kehitysinsinööreille
  • kouluttajille
  • tuotekehityshenkilöstölle.

Lähteet: Sisustusakatemia, teakoy.fi

Usein kysytyt kysymykset

• 3D-mallinnus on tietokoneavusteista kolmiulotteista suunnittelua.

• 3D-suunnittelu on 3D-mallinnusohjelmalla tehtävää tietokoneavusteista suunnittelua, jonka lopputuloksena syntyy kolmiulotteinen 3D-malli.

• SolidWorks on tietokoneohjelma, jota käytetään 3D-suunnittelussa. SolidWorksillä voi suunnitella kolmiulotteisia koneita, laitteita ja muita yksittäisiä kappaleita.