Hiusalan koulutuksessa valmistut ammattiin tai syvennät osaamistasi

Hiusalan koulutusta tarjoavat ammatilliset toisen asteen oppilaitokset ja yksityiset kouluttajat. Hiusalan perustutkinto, parturi-kampaaja, on toisen asteen ammatillinen perustutkinto. Se voidaan suorittaa perinteisen opiskelun lisäksi näyttötutkintona tai oppisopimuskoulutuksena. Hiusalan perustutkinnon pakolliset tutkinnon osat ovat:

• Hiusten leikkaaminen ja partakäsittelyt
  • Kampaukset ja ehostus
  • Värjäyskäsittelyt
  • Permanenttikäsittelyt
  • Hiusalan yrittäjyys ja yritystoiminta

Ammatillisissa oppilaitoksissa ja aikuiskoulutuskeskuksissa on mahdollista suorittaa myös hiusalan ammattitutkinto ja hiusalan erikoisammattitutkinto.

Yksityiset kampaajakoulut järjestävät lyhyempiä, parturi-kampaajan ammattiin tähtääviä koulutuksia ja osaamista täydentäviä lyhytkursseja.

Hiusalan erikoisammattitutkinto

Hiusalan erikoisammattitutkinnon suorittaminen kestää 1–2 vuotta. Se on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat suorittaneet hiusalan perustutkinnon tai joilla on pitkä työkokemus alalta. Tutkinto antaa eväitä toimia hiusalan kouluttajana, esimiehenä tai yrittäjänä. Hiusalan erikoisammattitutkinnossa on kolme pakollista tutkinnon osaa:

• Hiusalan palvelujen tuotteistaminen
  • Hiusalan mestarintyön toteuttaminen
  • Hiusalan asiantuntijana toimiminen

Parturi-kampaaja on asiakaspalvelija ja hiusalan ammattilainen

Hiusalan koulutuksista valmistutaan pääosin parturi-kampaajan ammattiin. Parturi-kampaaja suunnittelee ja tekee asiakkaille erilaisia hiusten ja parran hoito-, muotoilu- ja värikäsittelyjä. Parturi-kampaajan työ on ensisijaisesti asiakkaiden palvelua ja ohjausta hiusten- ja ihonhoitoon liittyvissä kysymyksissä. Hiusalan ammattilaiset ovat hiusten käsittelyjen ja tyylisuunnittelun asiantuntijoita, joiden työssä jokainen asiakas huomioidaan kokonaisuutena.

Hiusalalla työskentelevän ammattinimike voi olla esimerkiksi parturi-kampaaja, hiustaiteilija, hiusartisti, kampaaja, stylisti tai muotoilustylisti. Hiusala kehittyy jatkuvasti ja trendisuuntaukset muuttuvat, mikä vaatii alan työntekijöiltä jatkuvaa täydennyskoulutusta ja itsensä kehittämistä.

Hiusala edellyttää monipuolista osaamista

Hiusala on monipuolinen, mutta myös hyvin vaativa ala, joka edellyttää monialaista osaamista. Ensisijaisen tärkeää hiusalalla ovat sosiaaliset taidot, sillä työ on suurelta osin asiakkaiden palvelua ja ohjausta hiusten- ja ihonhoitoon liittyvissä kysymyksissä.

Parturi-kampaajat työskentelevät alalla niin palkkatyöläisinä kuin yrittäjinäkin. Hiusala on erityinen ala siinä suhteessa, että yrittäjyys on alalla hyvin yleistä. Asiakaspalvelutaitojen lisäksi hiusala edellyttääkin usein yrittäjämäistä asennetta ja alalla menestyminen vaatii yritystoiminnan ymmärtämistä kokonaisuutena.

Ihmisten kanssa toimeen tulemisen ja yrittäjämäisen asenteen lisäksi hiusalalla tarvitaan tarkkuutta, luovuutta, taiteellisuutta ja estetiikan ymmärrystä. Hiusalalla työskentelevällä tulee olla myös tarkka näköaisti, hyvä silmien ja käsien koordinaatio sekä hyvä terveydellinen tila. Hiusalalla työskentely on fyysisesti haastavaa, minkä vuoksi terveet elämäntavat ja itsestä huolehtiminen on tärkeää.