Puutarha- ja viheralan koulutukset viherpeukaloille

Oletko luonnonläheinen, asiakaslähtöinen ja esteettinen? Haluatko nähdä kättesi jäljen kaikessa kukoistuksessaan? Jos tunnistat edellä mainituista itsesi, puutarha- ja viheralan koulutukset ovat sinua varten. Puutarha-alan koulutuksissa voit valmistua viheralalle moniin tehtäviin, kuten puutarhuriksi, viheraluemestariksi, viheralan työmaan valvojaksi tai kukkasidonnan ammattilaiseksi.

Missä opiskella puutarhuriksi?

Puutarhuriksi voi opiskella toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa. Puutarhurin koulutuksia löytyy viheralan perustutkinnoista alan kokeneemmille konkareille. Puutarhurin koulutuksia ammatillisissa oppilaitoksissa ovat:

• Puutarha- ja viheralan perustutkinto
  • Puutarha-alan ammattitutkinto
  • Puutarha-alan erikoisammattitutkinto

Puutarha- ja viheralan perustutkinto tarjoaa viheralan perustaidot

Puutarha-alan perustutkinnon suorittaneen ammattinimike on puutarhuri. Puutarhurit voivat hakeutua erikoistumaan floristiksi, puisto- tai viljelypuutarhuriksi, arboristiksi (puunhoitaja) yhden vuoden kestävässä ammattitutkintoon valmistavassa koulutuksessa sekä ammattikorkeakouluun hortonomiksi.

Puutarha-alan perustutkinnon suorittaneella on laaja-alaiset valmiudet ja perustiedot puutarha-alan eri työtehtäviä varten. Tavoitteena on saavuttaa myös valmiudet toimia itsenäisenä yrittäjänä.

Puutarhatuotannon osaamisala

Puutarhatuotannon osaamisalan suorittaneen voivat työllistyä tai toimia yrittäjinä kasvihuone- tai avomaaviljelmillä. Opintojen valinnaisissa tutkinnon osissa voi perehtyä esim. koristekasvien tai vihannesten lasinalaiseen viljelyyn, avomaantuotantoon tai taimitarhatuotantoon.

Viheralan osaamisala

Viheralan osaamisalan suorittaneet voivat ryhtyä viheralan yrittäjiksi tai työllistyä kaupunkien viheryksiköiden, seurakuntien tai yksityisten viheralan yrittäjien palvelukseen. Työtehtävät ovat puistojen ja pihojen rakentamista ja hoitoa. Koneiden käyttötaito on tärkeä viheralan ammattilaiselle.

Kukka- ja puutarhakaupan osaamisala

Kukka- ja puutarhakaupan osaamisalan suorittaneet voivat työllistyä tai toimia yrittäjinä kukkakaupoissa ja puutarhamyymälöissä. Koulutus sisältää mm. asiakaspalvelua, kukkien sidontaa ja tuotetuntemusta kukka- ja puutarhakaupassa.

Puutarha-alan ammattitutkinto

Puutarha-alan ammattitutkinto syventää puutarhurin koulutusta entisestään. Puutarha-alan ammattitutkinto sopii ensimmäiseksi viheralan koulutukseksi myös niille, joilla ei ole puutarha-alan perustutkintoa alla, mutta on alan työkokemusta.

Puutarha-alan ammattitutkinnossa voi valita monista osaamisaloista, kuten esimerkiksi:

• floristi
  • viheraluerakentaja
  • puistopuutarhuri
  • tuotantopuutarhuri

Puutarha-alan erikoisammattitutkinto tekee viheraluemestarin

Puutarha-alan erikoisammattitutkinto on puutarha-alan ammattitutkinnon jatkokoulutus. Erikoisammattitutkinnosta valmistut viheraluemestariksi. Erikoisammattitutkinto antaa valmiudet toimia organisaation viestinnässä, hankinta- ja tarjoustoiminnassa sekä työmaan johdon tehtävissä. Viheraluemestarin esimies- ja työnjohto-osaamista voi soveltaa markkinoinnissa, omaisuuden hallinnassa, työmaan valvonnassa sekä kansainvälisissä tehtävissä.

Missä puutarhuri voi työskennellä?

Puuatarhuri voi työskennellä kukka- ja puutarhakaupoissa, kauppapuutarhoissa ja viherrakennusliikkeissä. Puutarhuri voi työskennellä kiinteistöhuoltoyhtiöissä sekä kaupunkien että seurakuntien palveluksessa. Puutarhurit työskentelevät myös taimistojen, avomaaviljelmien ja kasvihuoneviljelmien parissa. Puutarhuri voi toimia myös yrittäjänä.

Missä opiskella floristiksi?

Puutarha- ja viheralan perustutkinto ammatillisessa oppilaitoksessa sopii floristin pohjakoulutukseksi. Floristin työstä kiinnostunut voi suuntautua kukka- ja puutarhakaupan osaamisalalle, joka antaa valmiudet työskennellä kukkakaupoissa kukan sidonnan ja asiakaspalvelun parissa. Floristin työstä kiinnostunut voi jatkaa opintojaan puutarha-alan ammattitutkintoon floristin osaamisalalla.

Puutarhurin täydennyskoulutus saa pihan ja puutarhan kuntoon

Puutarhurille löytyy erilaisia täydennyskoulutuksia. Pihasuunnittelun täydennyskoulutus sopii puutarhureille, jotka haluavat syventää osaamistaan kasvillisuuden hyödyntämisestä, tilan hallinnasta, piharakentamisesta, suunnittelemisesta sekä budjetoinnista.

Esimiestehtävistä kiinnostuneelle puutarhurille sopii viheralan työmaan valvojan koulutus. Vihervalvojakoulutus on puutarha-alan erikoisammattitutkinnon osa. Vihervalvoja on vastuussa työmaan aikataulusta, laadusta, turvallisuudesta, teknisestä toteutuksesta, taloudesta ja dokumentoinnista. Vihervalvojan koulutus sopii hyvin lisää vastuuta etsivälle puutarha-alan ammattilaiselle.

Lähteet: Jämsän ammattiopisto, Keuda, TTS Työtehoseura