1
4
...
9

Talous- ja rahoitusalan koulutukset luovat ammattilaisia jokaiseen yritykseen ja tehtävänkuviin

Talous on arkinen osa yrityksen toimintaa ja hyvin hoidettu talous parantaa yrityksen tulosta. Taloushallinnon tehtävänä on nimensä mukaisesti hallita yrityksen taloudellisia resursseja ja koota tietoa yrityksen toiminnasta ja taloudesta. Tiedon perusteella laaditaan laskelmia ja raportteja, joita hyödynnetään yrityksen päätöksenteossa. Lisäksi monet talouden osa-alueet, kuten kirjanpito ja verotus, on määritelty laissa. Taloushallinto huolehtii näiden laissa määriteltyjen toimintojen täyttymisestä. Lakisääteisyyden vuoksi yrityksen talouden tuntemusta on hyvä pitää ajan tasalla säännöllisillä koulutuksilla.

Jokainen yritys tarvitsee taloushallinnon asiantuntijoita ja suurilla yrityksillä on oma talousosastonsa. Myös yleisjohdollisissa tehtävissä toimivien on hyvä tuntea taloutta, jotta he pystyvät tulkitsemaan talousraportteja ja tehdä taloudellisesti kannattavia päätöksiä. Rahoitusalan tuntemusta tarvitaan erityisesti pankeissa, vakuutusyhtiöissä ja teollisuusyrityksissä.

Talousalan tietoa ja taitoa tarvitsevat erityisesti

• johtoryhmässä työskentelevät
  • taloushallinnon esimiehet
  • controllerit
  • tilintarkastajat
  • laskentatoimen asiantuntijat
  • rahoitusjohtajat
  • laskentaekonomit
  • sijoitusasiantuntijat
  • meklarit ja dealerit
  • veroneuvojat
  • sekä kaupallisen alan opettajat ja tutkijat.

Koulutustarjonta on laaja ja talous- sekä rahoitusalan koulutuksia löytyy niin talousammattilaisille, yrityksen johdolle ja muulle henkilökunnalle, joiden on hyvä ymmärtää perustiedot taloudesta. Koulutuksen vaikutus voi olla suuri ja se voi edesauttaa yrityksen tulosta merkittävästi.

Talous- ja rahoitusalan tärkeimpiä osa-alueita ovat

• yrityksen maksuliikenne
  • taloussuunnittelu
  • kirjanpito
  • tilinpäätös
  • arvonlisäerotus
  • laskentatoimi
  • budjetointi
  • talouden perusteet
  • tunnusluvut

Talous- ja rahoitusalan koulutus avaa liiketalouden salat

Talous- ja rahoitusalan koulutuksen avulla ymmärrät entistä paremmin, mitkä asiat vaikuttavat yrityksen tulokseen. Organisaatioilla on kirjanpitovelvollisuus, joten taloushallinnossa työskentelevien henkilöiden ammattitaito on syytä pitää ajan tasalla koulutuksilla. Monet yritykset ulkoistavat kirjanpitonsa, mutta jokaisen yrityksen on hyvä ymmärtää kirjanpidostaan sen verran, että he voivat seurata sitä. Vastuu on kuitenkin loppupeleissä aina yrityksellä ja sen johdolla itsellään.

Verotus voi tuntua monimutkaiselta, mutta talous- ja rahoitusalan koulutusten avulla voit oppia jopa hyödyntämään verotuksen tarjoamia mahdollisuuksia tehokkaasti. Koulutuksista löydät apua esimerkiksi veroilmoituksen laatimiseen ja yritysverotukseen.

Rahoitusalan koulutuksissa opit rahoituksen järjestämisestä, riskeistä ja sijoittamisesta

Rahoitus tarkoittaa varojen tai pääoman hankkimista yrityksille. Rahoitusalan koulutusten avulla ymmärrät, miten yksilöt ja organisaatiot suunnittelevat ja käyttävät rahallisia resurssejaan ja huomioivat siihen liittyvät riskit.

Rahoituksen ammattilaiset ymmärtävät rahoitusmarkkinoiden toimintaperiaatteet sekä rahoitettavan yrityksen että sijoittajan näkökulman huomioiden. He osaavat rahoituksen suunnittelun, toteutuksen ja valvonnan tehtävissä. Koulutuksissa opit hallitsemaan muun muassa

• pitkän ja lyhyen aikavälin rahoitussuunnittelun
  • rahoitusmarkkinat
  • rahoituksen välineet
  • tilinpäätösanalyysin
  • riskien analysoinnin ja hallinnan
  • ja kansainvälisen rahoituksen

Talousalan koulutuksilla vastaat osaamisen jatkuvaan päivitystarpeeseen

Lainsäädännön, ohjelmistojen ja työtapojen muutosten vuoksi yrityksen talousosaamista on syytä päivittää jatkuvasti. Taloudellisia tietoja käsitellään erilaisilla taloushallinnon ohjelmilla ja tietojärjestelmillä, jotka on hallittava sujuvasti. Lisäksi taloushallinnon ammatissa toimivilta vaaditaan muuta ajantasaista ammattiosaamista, kuten laskentaosaamista, kirjanpidon hallintaa, huolellisuutta, tarkkuutta ja vastuullisuutta. Talous- ja rahoitusalaan liittyy lainsäätelyä, ja muutokset laissa on huomioitava yrityksen taloushallinnossa poikkeuksetta.

Talousalan tutkinto joustavasti työn ohessa

Talousalan ammattitaito on hyvä osoittaa tutkinnolla. Jos toimit taloushallinnon tehtävissä mutta sinulta puuttuu tutkinto, työn ohessa suoritettava oppisopimuskoulutus voi sopia sinulle.

Lähteet: ammattinetti.fi, studentum.fi, markinst.fi