Rakennus- ja kiinteistöalan koulutus varmistaa osaamisesi

Rakennus- ja kiinteistöalalla koulutetuille ja osaaville työntekijöille riittää kysyntää, sillä rakennustöitä tehdään jatkuvasti ja kiinteistöt vaativat säännöllistä huoltamista. Alat myös kehittyvät jatkuvasti hyödynnettävän teknologian, käytettävien materiaalien ja uusien tekniikoiden myötä.

Rakennusalan suuntautumisvaihtoehdot

Rakennusalaan kuuluu sekä uudisrakentaminen että korjausrakentaminen. Tunnetuin ala on talonrakentaminen, mutta rakennusalaan kuuluu lisäksi maanrakennus ja rakennustuoteteollisuus.

Maarakennus kattaa yhteiskunnan infrastruktuuriin liittyvän rakentamisen, kuten tieverkostot, vesijohdot, sähkölinjat ja tietoliikenneverkostot. Rakennustuoteteollisuus taas nimensä mukaisesti kehittää ja valmistaa rakennustuotteita ja -materiaaleja.

Rakennusalalla voit työskennellä esimerkiksi:

• rakennusteollisuudessa
  • pintatoimialalla
  • LVI-yrityksessä
  • sähköalalla
  • infratoimialalla
  • suunnittelussa ja
  • yrittäjänä

Rakennusalan koulutus

Usein rakennusalalla toimiminen vaatii alan tutkinnon. Aikuisille sopii rakennusalan perustutkinto ja muut rakennusalan ammattitutkinnot joustavasti työn ohessa suoritettavana näyttötutkintona. Rakennusalalle voi kouluttautua myös oppisopimuksella.

Rakennusalan tutkintokoulutus voi olla esimerkiksi:

• Rakennusalan perustutkinto
  • Talonrakennusalan ammattitutkinto
  • Talotekniikan erikoisammattitutkinto
  • Puuteollisuuden ammattitutkinto
  • Pintakäsittelyalan perustutkinto
  • Rakennusalan työmaajohdon erikoisammattitutkinto

Rakennusalan perustutkinto, ammattitutkinto ja erikoisammattitutkinto ovat toisen asteen tutkintoja, joiden suorittaminen antaa hakukelpoisuuden jatko-opintoihin korkeakouluissa. Perustutkinto sopii heille, joille ala on uusi. Rakennusalan ammattitutkinto tai erikoisammattitutkinto sopii heille, joilla on jo rakennusalan työkokemusta.

Rakennusalan täydennyskoulutus antaa lisävarmuutta

Koska rakennusala on hyvin laaja, myös lisäkouluttautumismahdollisuudet ovat monipuoliset. Ammattitaidon laajentaminen on hyvä tapa pysyä mukana alan kilpailussa. Lisäkoulutusta voi hankkia lyhyillä kursseilla tai suorittamalla työelämän tutkinnon.

Rakennusalan toimintaympäristö muuttuu ja kansainvälistyy jatkuvasti. Vallitseva taloustilanne, verotus, lainsäädäntö ja julkisen sektorin kaavoitus vaikuttavat alaan merkittävästi. Taloudellinen tilanne vaikuttaa siihen kuinka paljon rakennetaan uudiskohteita vai keskitytäänkö korjausrakentamiseen. Teknologian kehittyminen taas vaikuttaa logistiikan tehostumiseen ja prosessien nopeutumiseen, mikä vaikuttaa rakentajien työnkuvaan. Siksi niin työntekijöiden kuin työn johdon on tarpeellista päivittää ammattitaitoaan.

Rakentajien on syytä olla perillä rakennusalan työturvallisuudesta ja tapaturmien ehkäisystä. Joillain työpaikoilla vaaditaan työturvallisuuskortti. Tutustu työturvallisuuskorttikoulutuksiin täällä!

Rakennusalan sertifikaatti on osoitus ammattitaidostasi

Rakennusalalla vaaditaan rautaista ammattitaitoa, sillä rakennusvaiheessa tapahtuneet virheet saattavat aiheuttaa ongelmia vasta vuosien päästä. Ala on täynnä tarkkuutta vaativia, jopa vaarallisia tehtäviä, joita ei voi tehdä ilman koulutusta.

Rakennusalan sertifikaatti osoittaa pätevyytesi. Sertifikaatin suorittaminen antaa sinulle valmiudet työskennellä alan määräykset ja standardit huomioon ottaen. Joissakin tehtävissä sertifikaatti on pakollinen.

Rakennusalan sertifikaatti voi olla esimerkiksi:

• Vesipassi
  • Kosteudenmittaaja
  • Märkätila-asentajan henkilösertifiointi
  • Panostaja
  • Sähkötyöturvallisuus

Kiinteistöt vaativat jatkuvaa huoltoa

Erilaiset kiinteistöt, niiden kunnossapito ja kiinteistökaupat työllistävät monenlaisiin työtehtäviin. Ala on hyvin työllistetty, sillä palveluita tarvitaan jatkuvasti.

Kiinteistöalan työtehtäviä ovat muun muassa:

• Paloturvallisuuden hoito
  • Piha-alueiden hoito
  • LVI-huolto
  • Märkätilojen kunnossapito
  • Isännöinti
  • Kiinteistöjen puhdistus

Kiinteistöalalla voi työskennellä monilla eri koulutustaustoilla

Aikuiset voivat suorittaa puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinnon tai monia erilaisia ammattitutkintoja joustavasti työn ohessa näyttötutkintona. Kiinteistöalalle voi kouluttautua myös oppisopimuksella.

Kiinteistöala on kuitenkin hyvin työtehtäväpainotteista. Vaikka esimerkiksi kaupallinen tai teknillinen pohjakoulutus on hyvä olla, työtehtävään soveltuva täydennyskoulutus on alalla merkittävässä osassa.

Kiinteistöalan tutkintokoulutus voi olla esimerkiksi:

• Isännöinnin ammattitutkinto IAT
  • Isännöinnin erikoisammattitutkinto
  • Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto
  • Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinto
  • Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan erikoisammattitutkinto

Kiinteistönvälitysalalla vaaditaan tiukkaa ammattitaitoa

Kiinteistökaupan ja -välityksen tehtävät vaativat laajan tietämyksen kiinteistöjen ostamiseen, vuokraamiseen, myyntiin ja välitykseen liittyen. Kiinteistövälitysalan tutkinnot ovat nostaneet suosiotaan, eikä vähiten sen vuoksi, että alan pätevyysvaatimukset ovat kiristyneet. Lain mukaan puolilla kiinteistövälitysalayrityksen henkilöstöstä on oltava LKV-tutkinto (laillistettu kiinteistönvälittäjä).

Tutkinnon suorittaminen on myös oivallinen tapa erottua kilpailijoista. Koulutus.fi-sivuston kautta löydät muun muassa LKV- ja KiAT-koulutukset (kiinteistönvälitysalan ammattitutkinto).

Sisustaminen on kiinteä osa kiinteistö-alaa

Sisustusalan koulutuksia löytyy laidasta laitaan, eivätkä ne rajoitu ainoastaan kotien sisustamiseen. Lisäkoulutuksella voit laajentaa osaamistasi, parantaa tulotasoasi sekä pysyä mukana viimeisimmissä trendeissä ja tyylisuunnissa. Useimmat sisustuskurssit voit suorittaa työn ohessa.

Lähteet: Amiedu, ammattinetti.fi, op.fi, opintopolku.fi

Hakuehdotuksia