Opi arabiaa, yhtä maailman puhutuimmista kielistä

Arabiaa puhuu äidinkielenään yli 300 miljoonaa ihmistä, ja kieli on yksi maailman puhutuimmista. Arabiaa puhutaan mm. Arabian niemimaalla sekä Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan maissa. Yli miljardi muslimia puhuu tai opiskelee arabiaa vieraana kielenään tai toisena kielenään, joten puhujien joukko on valtava.

Vaikka arabit ymmärtävät toisiaan, eri maiden arabia eroaa toisistaan ääntämykseltään ja sanastoltaan. Suomessa arabiaa puhuu äidinkielenään miltei 27 000 henkilöä ja arabia onkin nykyisin Suomen kolmanneksi puhutuin vieras kieli.

Kirjakieli ja arabian eri murteet

Arabian varianteista eli eri muodoista arvostetuin on klassinen arabia, jota käytetään muodollisissa yhteyksissä. Klassinen arabia on myös Koraanin kieli. Kielen nykyaikaisemmasta versiosta käytetään nimitystä standardiarabia, ja sitä käytetään yhteisenä kirjoitettuna kielenä.

Oppineet arabit käyttävät ns. oppineiden puhekieltä, joka on sekoistus standardiarabiaa ja tavallista puhekieltä. Tavallinen kansa käyttää arabian eri murteita, jotka eroavat toisistaan kieliopiltaan, sanastoltaan ja ääntämykseltään. Arabian murteita ovat mm. egyptinarabia, hassaniyya ja marokonarabia.

Arabian kielen ja kieliopin ominaispiirteet

Arabiaa kirjoitetaan arabialaiseen kirjaimistoon perustuvalla arabian aakkostolla, joka sisältää 28 merkkiä. Arabian kieltä kirjoitetaan oikealta vasemmalle ja ylhäältä alas.

Arabian sanat muodostetaan seemiläisille kielille tyypillisesti yleenä kolmesta juurikonsonantista, jotka määrittelevät sanan yleisemmän merkityksen, sekä vokaaleista koostuvasta osasta, joka antaa sanalle kieliopillisen merkityksen.

Tutustu arabian kielen sanastoon ja kielioppiin

Jos haluat oppia arabiaa, kannattaa lähteä liikkeelle siitä, mitä arabian varianttia haluat oppia. Egyptinarabia on suosittu oppimiskieli, sillä sitä puhutaan laajalti arabiankielisissä maissa. Egyptinarabian suosio perustuu ennen kaikkea suosittuihin egyptiläisiin televisiosarjoihin, joissa puhutaan egyptinarabiaa.

Arabian kielen opinnot aloitetaan perinteisesti kielen sanastoon, merkistöön ja ääntämiseen tutustumalla. Myös kielioppi ja fraasit tulevat opintojen aikana tutuksi. Arabian kielen opinnoissa tutuiksi tulevat myös kulttuuri ja perinteet, jotka kylläkin vaihtelevat eri maiden ja eri varianttien välillä.

Räätälöidyillä arabian kielen kursseilla voidaan syventyä juuri niihin kielen osa-alueisiin ja sanastoon, jonka oppimiseen sinulla tai organisaatiosi henkilöstöllä on suurin tarve. Kielikoulutuksessa voidaan keskittyä esimerkiksi jonkin alan ammattisanastoon.

Lähteet: Yle Oppiminen, kieliverkosto.fi