Suomen kielen kurssit ja kielenhuolto

Suomen kielen kurssi voidaan järjestää avoimena koulutuksena tai asiakaskohtaisesti räätälöitynä. Kielikurssi voi keskittyä esimerkiksi erikoisalan sanastoon tai puhuttuun kieleen.

Suomen kieltä voi opiskella myös verkossa. Lisäksi monet muuta koulutusta järjestävät tahot tarjoavat esimerkiksi virtuaalikursseja suomen kielestä ja suomalaisesta kulttuurista ulkomaalaisille.

Suomen kielenhuolto on piste iin päälle

Syntyperäisille suomen puhujille on tarjolla kielenhuollon kursseja, joilla opiskellaan suomen kielen oikeinkirjoitusta ja kielenhuollon normeja. Kielenhuolto on syytä olla hallussa kaikilla työssään paljon kirjoittavilla. Huoliteltu kieli viestii ammattimaisuudesta ja asiantuntijuudesta. Monesti työelämän kieli on kankeaa kapulakieltä, jossa varsinainen viesti hukkuu jargoniin. Siihen auttaa sujuvaan viestintään tähtäävät kielikurssit. Hyvä kielitaito koskee siis myös oman äidinkielen hallintaa.

Suomea ulkomaalaisille – suomen kielen kurssi on portti suomalaiseen yhteiskuntaan ja työelämään

Uuteen maahan muuttaminen tuo mukanaan aina omat haasteensa. Auttava paikallisen kielen kielitaito suoristaa mutkia ja helpottaa uuteen ympäristöön sopeutumista. Suomen kielen taito helpottaa elämää suomalaisessa yhteiskunnassa, ja koska suomen kielellä on vain harvoja sukulaiskieliä, on tuttuja sanoja harvakseltaan. Suomen kielen peruskurssilla oppii arjen sanastoa ja fraaseja, joilla pääsee alkuun.

Finnish for foreigners -kurssit

Suomen kielen kurssit suomea vieraana kielenä puhuville eli ns. Finnish for foreigners -kurssit tarjoavat suomen kielen opetusta alkeis- ja perustasosta aina edistyneemmille. Finnish for foreigners -kurssien opetuskielenä voi olla suomi tai englanti. Maahanmuuttajille on tarjolla lisäksi useita räätälöityjä kielikoulutuksia, joissa keskitytään tietyn aihealueen sanastoon, kuten tietotekniikkaan, kotitalouteen, musiikkiin, Suomen kulttuuriin, yhteiskuntaan tai historiaan.

Finnish for beginners -kurssit

Finnish for beginners -kurssien teemoina ovat nimensä mukaisesti suomen kielen alkeet. Finnish for beginners -kursseilla opiskellaan suomen kielen kielioppia, kuten vaikkapa aakkoset ja verbityypit. Suomen kielen peruskursseilla opitaan puhumaan päivittäisistä aiheista, kuten kertomaan itsestään ja omasta perheestä, puhumaan säätä, kysymään kelloa, kertomaan kotiaskareista ja niin edelleen. Finnish for beginners -kurssi tarjoaakin loistavasti arkipäivän suomea maahanmuuttajille.

Finnish for working life -kurssit

Finnish for working life -kurssit sopivat vieraskielisille ja suomea vain vähän osaaville henkilöille, jotka työskentelevät suomalaisissa työympäristöissä. Finnish for working life -kursseilla suomen kielen perusteet opitaan nimenomaan työelämää helpottavasta näkökulmasta. Kurssilainen saa itseluottamusta käyttää suomen kieltä aktiivisesti kollegojen kanssa. Kursseilla käydään läpi muun muassa esittäytyminen kollegojen kesken, keskeinen työnkuvaan kuuluva sanasto, mielipiteen ilmaisu ja jutustelu. Työelämään suunnattuja suomen kielen kursseja löytyy myös suoraan eri toimialoille ja tehtäviin, kuten palveluammatteihin ja myyntityöhön.

Yki-testi

Suomen kansalaisuutta haettaessa hakijan tulee suorittaa yleinen kielitutkinto eli ns. yki-testi. Opetushallituksen mukaan Suomen kansalaisuuden saaminen edellyttää vähintään tyydyttävää suullista ja kirjallista suomen tai ruotsin kielen taitoa. Kielitaito osoitetaan suorittamalla yleiskielen taitoa mittaava yleinen kielitutkinto vähintään tasolla kolme. Lisätietoa ja tarkat kriteerit hyväksyttyyn kielitutkintoon saat Opetushallitukselta ja Maahanmuuttovirastolta.

Suomen kieli – maailman vaikein kieli?

Suomen kieli on uralilaisen kielikunnan suomalais-ugrilaisen haaran kieli, tarkemmin itämerensuomalainen kieli, jota puhuu äidinkielenään noin viisi miljoona ihmistä.

Valtaosa suomen kielen puhujista asuu Suomessa, mutta pienempiä suomenkielisiä väestöryhmiä löytyy mm. Ruotsista, Norjasta ja Venäjältä. Siirtolaisuuden myötä suomenkielisiä ryhmittymiä on syntynyt myös Pohjois-Amerikkaan ja Eurooppaan. Eniten ulkomailla asuvia suomenkielisiä asuu Ruotsissa.

Suomen kieltä pidetään yhtenä maailman vaikeimmista kielistä, vaikkakin foneettisesti suomen kieli on yksinkertainen. Niin sanottua "ng”-äännettä lukuun ottamatta kirjoitetut äänteet vastaavat puhuttuja. Suomen kielen sanajärjestys on tavallisesti subjekti-predikaatti-objekti, mutta usein sanotaan, että sanajärjestys on vapaa.

Suomen kielen vaikeus johtuu siitä, että suomen kieli on agglutinoiva, voimakkaasti taipuva kieli. Taivuttamisella tarkoitetaan sitä, että sanan perusmuotoa taivutetaan lisäämällä sanan taivutusvartaloon taivutuspäätteitä, joilla ilmaistaan esimerkiksi sijamuotoa tai tempusta. Suomen kielen taivutusmuodot sekä persoonassa ja tempuksessa taipuvat verbit tuottavat usein suurinta päänvaivaa suomea vieraana kielenä opiskeleville.

Lähteet: Acolad, Opetushallitus, Maahanmuuttovirasto, Mark Richard's Business English Oy