Ryhtiä ajanhallintaan ja ajankäyttöön

Jokainen meistä kohtaa ajanhallintaan liittyviä kysymyksiä arjessaan. Miten priorisoida työtehtäviä? Kuinka saan työpöytäni tyhjäksi päivän päätteeksi? Ajanhallinta on kokonaisuus erilaisia tekniikoita ja tapoja, joita voi oppia ja opiskella ajanhallintakoulutuksissa.

Aikaa ei voi varastoida tai korvata, joten tehokkaisiin ja itselle sopiviin ajanhallinnan tekniikoihin kannattaa todella pureutua. Priorisointi nousee tässä yhdeksi keskeisimmistä teemoista – montaa asiaa ei voi tehdä juuri samalla hetkellä eivätkä kaikki tehtävät voi olla yhtä tärkeitä juuri tänään.

Toinen useasti tehokkuutta syövä asia on keskittymisen pirstaloituminen. Jos tehtävää on paljon, saattaa keskittyminen yhteen tehtävään kerrallaan olla vaikeaa. Kun mielessä pyörii monta asiaa yhtä aikaa, tuntuu kuin mikään tehtävä ei etenisi. Vaikka multitasking eli useiden tehtävien yhtäaikainen hoitaminen on nykyajan työelämässä arvossaan, ei se sovi kaikille tai kaikkiin tilanteisiin. Multitasking ei saakaan olla itseisarvo. Se toimii hyvin yhtenä ajanhallinnan välineenä, mutta saattaa väärin käytettynä aiheuttaa vain lisää ajanhallinnan ongelmia.

Ajanhallinnan koulutukset valmistavat osallistujaa edellä mainittuihin haasteisiin ja auttavat osallistujaa löytämään oikeat ajanhallinnan välineet.

Ajanhallintakoulutus – aikasyöpöt kuriin!

Ajanhallinnasta eli time managementista järjestetään ajanhallintakoulutuksia, joilla opit käytännön kikkoja ajankäyttösi järkeistämiseen. Ajanhallintaan panostamalla nostatat työtehoasi, jolloin saat enemmän asioita tehtyä ja säästyt myös tehottomuuden aiheuttamalta stressiltä. Ajanhallinnan koulutuksissa opit siitä miten hallita ajankäyttöä ja miten kehittää ajanhallintaa.

Läheisten tuella sekä omasta rentoutumisesta ja hyvinvoinnista huolehtimisella pääsee jo pitkälle, mutta apu voi löytyä myös stressinhallintaan valmentavista kursseista. Koulutukset tarjoavat neuvoja työmäärän hallintaan, tehtävien priorisointiin ja oman elämän aikatauluttamiseen.

Erityisesti työelämässä ajanhallinta on harvoin vain yksilön asia tai ongelma. Tiimin, yksikön, organisaation, yrityksen tai muun työyhteisön tulee yhdessä hakea ratkaisuja ajankäytöllisiin haasteisiin.

Tehokas ajanhallinta hyvinvoinnin avaimena

Ajanhallinta sanana on harhaanjohtava, sillä aikaa ei voi hallita. Sitä ei voi pysäyttää, ei nopeuttaa eikä kelata taaksepäin. Ajankäyttöä järkeistämällä aikaa voi kuitenkin oppia hyödyntämään viisaammin. Toimiva ajanhallinta edesauttaa hyvää elämänhallintaa ja luo hyvinvointia, niin työympäristössä kuin yksityiselämässäkin.

Toiset kaipaavat tehokkuutta ajankäyttöönsä, toiset pohtivat, kuinka suorittaa vähemmän ja rauhoittua enemmän. Kun tiedät, mihin päivän tunnit käytät ja olet tähän järjestelyyn tyytyväinen, tehokkuutesi nousee ja ajankäyttösi järkeistyy. Samalla vähennät omaa stressitasoasi. Mikäli sinusta tuntuu, että vuorokaudessa on liian vähän tunteja, on syytä tarkistaa, kuinka realistisia tavoitteita olet itsellesi ajankäytön suhteen asettanut. Ajanhallintakoulutus on oiva ja tehokas apu, sillä koulutuksessa saat yhdessä ulkopuolisen henkilön eli kouluttajan kanssa arvioida tilanteesi ja etsiä parhaat ratkaisut.

Usein kysytyt kysymykset

• Ajanhallinnalla tarkoitetaan oman ajankäytön järjestämistä.

• Ajanhallintaan kuuluu tärkeiden asioiden priorisointi. Omaa ajanhallintaa voi parantaa järjestämällä asiat tärkeysjärjestykseen ja suunnittelemalla etukäteen.