Laatujohtamisella pyritään jatkuvaan kehitykseen

Laatujohtaminen on aikojen saatossa muokkautunut virheellisten tuotteiden ehkäisystä kokonaisvaltaiseksi johtamismalliksi, jossa korostuvat ratkaisukeskeisyys ja jatkuvat toiminnan kehittäminen. Laatujohtamisessa keskitytään yksittäisten parannushankkeiden sijasta prosesseihin ja projekteihin ja niiden jatkuvaan parantamiseen.

Laatujohtamisen perusajatuksena on sisäistää laatu organisaation kaikkiin toimintaprosesseihin ja poistaa toiminnasta ne virheet, hukka ja epäkohdat, jotka syövät yrityksen tehokkuutta ja tulosta. Laatujohtamisessa ei siis keskitytä vain tuotteiden parannukseen vaan organisaatiokulttuurin kokonaisvaltaiseen muutokseen ja parannukseen.

Laatujohtamisen koulutus

Organisaation tavoitteiden saavuttaminen, laadun ylläpitäminen ja jatkuvan parantamisen kulttuurin luominen vaatii johtajalta täysin erilaista otetta. Vaikka laatuajattelun tulisi ulottua organisaation kaikkiin toimintoihin, usein vastuu on loppukädessä tietyllä henkilöllä tai osastolla. Laatujohtamisen koulutukset perehdyttävät osallistujan organisaation laadun kehittämiseen, laatujärjestelmän rakentamiseen, laatutyökaluihin, kuten LEAN:iin ja Six Sigmaan sekä antavat hyvät valmiudet kehittää ja ohjata oman organisaation tavoitteellista laadukehittämistyötä.