Hakukoneoptimointi – Kuinka kotisivuille saa lisää orgaanista liikennettä?

Hakukoneiden algoritmeihin ei ole viime aikoina tullut radikaaleja muutoksia. Tärkeintä on edelleen tarjota hakijoille nopeasti ja turvallisesti osuvia tuloksia. SEO-asiantuntija Ludvig Nyström keräsi yhteen hakukoneoptimoinnin vallitsevia totuuksia ja hyödyllisiä vinkkejä.

Tee selvitys nykytilanteesta

"Jotta voisi tietää, mitä sinulla ei ole, on ensin tiedettävä, mitä sinulla jo on." Tämä fraasi pätee erityisen hyvin hakukoneoptimointiin. Varmista, että olet perillä optimoitavan sivuston sisällöistä ja niiden laadusta. Sisältöjen laadulla tarkoitetaan sivuston teknistä rakennetta. Tarkista siis, voivatko hakukoneet lukea eli "crawlata" sivustoa tehokkaasti. Myös kävijän kokemus on tärkeä, joten tarkista, vastaako sivun sisältö hakijan käyttämää hakusanaa.

Jotta saisit edellämainitut asiat selville, on kaikki sivuston sivut käytävä läpi. Sivujen läpikäynti antaa hyvän yleiskatsauksen siitä, mitä tarjottavaa sivustolla on hakukoneille ja käyttäjille. Se auttaa myös hahmottamaan, mitä sivuja tulisi päivittää ja mitä tietoa sivuilta ehkä puuttuu. Toisin sanoen, mitä kävijät haluaisivat tietää, mutta mitä sivuilta ei (vielä) löydy!

Selvitä käytetyimmät hakutermit

Jotta voi tunnistaa puutteet sivuston sisällössä, on tunnettava käytetyimmät hakusanat. Tee taustatutkimusta siitä, mitä toimialallenne, palvelullenne tai muulle sivuston kannalta relevantille teemalle tyypillisiä hakutermejä ihmiset käyttävät eniten.

Hakijat voidaan luokitella karkeasti kolmeen eri luokkaan: toiminnallisiin, informaatiota etsiviin ja navigoiviin. Toiminnallinen hakija etsii sivustoa, jossa voi suorittaa tietyn toiminnon, kuten esimerkiksi ostaa jonkin tuotteen tai ilmoittautua tapahtumaan. Informaatiota etsivä hakija etsii lisätietoa jostakin asiasta, mutta ei aio tehdä jatkotoimenpiteitä. Navigoiva hakija puolestaan etsii tiettyä sivustoa. Hän todennäköisesti päätyy juuri sille sivustolle, mitä oli etsimässä. Google määrittelee nämä kolme erilaista hakijatyyppiä Do, Know ja Go -hakijoiksi. Tämä jaottelu on hyödyllinen kun pohtii, kenelle haluaa sivuston sisällön kohdistaa ja millaisilla avainsanoilla haluaa sivuston löytyvän. On olemassa paljon hyödyllisiä työkaluja, joiden avulla voi etsiä uusia avainsanoja. Kun taustatyö on tehty, voi siirtyä tositoimiin eli optimoimaan sivut tärkeiden avainsanojen ympärille.

Varmista, että sisältöäsi luetaan ja että siihen linkitetään

Kenties haastavin osa hakukoneoptimointia on linkitys. Linkitys jakaa mielipiteet. Tutkimus on kuitenkin osoittanut kerta toisensa jälkeen, että se vaikuttaa merkittävästi hakutuloksiin. Googlen menestys hakukoneena rakentui aikoinaan juuri sen varaan, että sen algoritmi osasi jaotella hakutulosten relevanttiutta sivustojen välisten linkitysten perusteella. Varmin resepti hakukonemenestykseen oli saada paljon linkkejä sellaisilta sivustoilta, joilla oli jo valmiiksi paljon linkkejä. Vuosien saatossa hakukoneet ovat kehittyneet sisällön laadun tunnistamisessa, eikä linkitys enää ole kaikki kaikessa. Linkitys on kuitenkin edelleen keskeinen osa onnistunutta hakukoneoptimointia.

On olemassa useita erilaisia menetelmiä, joiden avulla voit saada lisää linkkejä. Tärkeintä on rakentaa suhteita. Linkin saaminen tarkoittaa, että olet luonut sisältöä, johon kannattaa linkittää. Sisältö voi olla esimerkiksi mielenkiintoinen infografiikka tai keskusteleva artikkeli.

Linkitykseen pätee vanha sanonta ”If you build it, they will come”. Muista kuitenkin, ettei linkitys tapahdu ilman vaivannäköä. Voit saada sisältösi luetuksi esimerkiksi lähettämällä kohdistettuja sähköpostiviestejä, tekemällä kampanjoita sosiaalisessa mediassa tai lähettämällä tiedotteita. Muista aina linkityksen perusperiaate: luo jotakin hyödyllistä, ja etsi sen jälkeen sopiva kanava jakaa tuo hyödyllinen tieto.

Seuraa tuloksia ja konversioita

Jotta tietää, tuottaako hakukoneoptimointi tuloksia, on luonnollisesti seurattava tuloksia. Mitkä kanavat tuovat sivustolle liikennettä, mille sivulle tulijat saapuvat Googlesta ja miten he käyttäytyvät sivustolla?

Hakukoneoptimoinnin parissa työskentely tarkoittaa, että haluat lisätä sivustollesi hakukoneiden kautta tulevaa liikennettä eli orgaanista liikennettä. Muista suhteuttaa optimointi niihin tarkkoihin tavoitteisiin, jotka ovat sivustolle keskeisiä. Millaisia toimintoja sivustolla voi toteuttaa? Seuraa tavoitteiden toteutumista analytiikan avulla. Näin voit arvioida orgaanista liikennettä paitsi kasvun, myös konversioiden perusteella (kuinka monta prosenttia hakukoneiden kautta tulevista käyttäjistä suorittaa tietyn toiminnon sivustollasi?)

Muista aina sisältöä tuottaessasi, että sillä tulee olla jokin tarkoitus. Satsaamalla tiettyjen sivujen optimointiin voit lisätä niiden saamaa orgaanista liikennettä.

Kiinnostaako digitaalinen markkinointi?

Klikkaa alta ja löydä tarpeisiisi sopiva digimarkkinoinnin kurssi!

Digimarkkinoinnin koulutukset