9 markkinointitermiä, jotka jokaisen tulisi osata

Viljelläänkö yrityksessänne markkinoinnin sanoja ja termejä, joiden merkityksestä et ole aivan varma? Ota ainakin nämä 9 markkinointitermiä haltuun!

9 markkinointitermiä, jotka jokaisen tulisi osata

Viljelläänkö yrityksessänne jatkuvasti lyhennelmiä tai markkinointialan sanastoa, joiden merkityksestä et ole aivan varma? Oletko uusi markkinointialalla tai vastikään saanut pöydällesi myös markkinointiin liittyviä tehtäviä? Jep, toisinaan tuntuu helpommalta pitää kiinni ylpeydestään ja vaieta, vaikka oikeasti olisi vain halunnut kysyä, että mikä se ROI nyt taas olikaan. Lue listamme ja kasvata itsevarmuuttasi!

1. ROI (Return On Investment)

Niin, tässä asiayhteydessä ROI ei olekaan takavuosien amerikkalainen laulajalegenda, vaan tapa laskea investoinnin tuotto. Suomeksi käännettynä kyseessä on markkinoinnin tuottoprosentti. Saat laskettua ROI:n miinustamalla investoinnin kulut tuotoista ja jakamalla tämän luvun edelleen koko investoinnilla. Jos arvo on miinuksen puolella, voi projektin sanoa menneen penkin alle.

2. CTA (Call To Action)

Nappi, kuva tai teksti, joka johdattaa konversioon. Esimerkki CTA:sta voisi olla klikattava nappi, jossa lukee: ”Lue lisää tästä” ja joka johdattaa nettisivun kävijän sivulle, johon toivoitkin hänen päätyvän. Jaa mikä se konversio olikaan? Laveasti konversion voi määritellä tavoitteeksi, joka nettisivustolle on tavoitettu. Käytännössä konversioita ovat esimerkiksi tuotteen osto verkkokaupasta, ilmoittautumislomakkeen täyttäminen tai sähköpostilistalle liittyminen.

3. PPC (Pay Per Click)

PPC tai CCP (Cost Per Click) on digitaalisen mainonnan hinnoittelutapa tai ostotaktiikkaa, kumpana sitä sitten haluaakaan katsoa. PPC:tä käytetään esimerkiksi Google Adsissa. Kun käytössäsi on PPC, maksat jokaisesta kävijästä, joka klikkaa mainostasi.

4. CRM (Customer Relationship Management)

Strategia, jonka avulla pystyt näkemään ja seuraamaan kaikkea kommunikointiasi sinun ja asiakkaidesi sekä potentiaalisten asiakkaidesi välillä. CRM-järjestelmä auttaa pitämään sinut kontaktissa asiakaskuntaan ja kehittämään tätä kontaktointia edelleen. CRM:n käytännön toteuttamiseen on yleensä käytössä jokin sähköinen järjestelmä. CRM:n hyötyjä ovat kustannusten alentaminen / kustannustehokkuus ja asiakastyytyväisyyden parantaminen.

5. Liidi

Henkilö tai yritys, joka on osoittanut kiinnostusta tuotettasi tai palveluasi kohtaan tavalla tai toisella. Kiinnostusta voi osoittaa esimerkiksi tilaamalla yrityksen sosiaalisen median kanavan tai täyttämällä kyselyn nettisivuilla. Tällaisen tapahtuman jälkeen henkilö tai yritys muuntautuu yrityksen silmissä liidiksi eli potentiaaliseksi asiakkaaksi, joka voisi olla kiinnostunut tarjolla olevista tuotteista ja palveluista ja jota näin ollen yrityksen kannattaa tavoitella asiakkaaksi.

6. UX (User Experience)

Mitä nettisivujenne käyttäjät ovat mieltä sivustostanne? Onko navigointi helppoa ja löytääkö etsimänsä mutkatta? Mihin käyttäjänne yleensä päätyvät sivustollanne? UX-design eli käyttökokemuksen kehittäminen tarkoittaa, että nettisivuston kehitystarpeista otetaan selvää erinäisin keinoin navigoimisen yksinkertaistamiseksi ja kävijäkokemuksen parantamiseksi.

7. UI (User Interface)

UI-design liittyy nettisivuston ulkonäön kehittämiseen kävijän näkökulmasta miellyttävämmäksi. Kyse on siis väreistä, tekstin muotoiluista, kuvien asettelusta jne. Sopivatko värit yhteen? Näyttääkö sivusto liian "kiireiseltä"? Onnistunut UI-design luo sivuston, jossa mikään ei häiritse katsojan silmää.

8. Churn rate

Prosenttimäärä asiakkaistanne, jotka lopettavat asiakkuutensa tietyn ajanjakson sisällä. Voit laskea churnin jakamalla niiden asiakkuuksien määrän, jotka menetitte tietyllä ajanjaksolla, kaikkien niiden asiakkuuksien lukumäärällä, jotka teillä oli tämän samaisen ajanjakson alussa. Korkea churn-prosentti herättää todellisuuteen. Ehkä on aika miettiä, mistä asiakkaiden häviäminen johtuu ja ryhtyä toimenpiteisiin? Yleisesti ottaen churnin eli asiakaspoistuman ehkäiseminen on yrityksille paljon uusasiakashankintaa edukkaampaa.

9. SEO (Search Engine Optimization)

SEO:ssa eli hakukoneoptimoinnissa on kyse nettisivuston sisällön optimoinnista ja parantamisesta hakukoneiden silmissä. Optimointia tehdään, jotta sivusto sijoittuisi korkeammalle hakukoneiden tuloslistauksissa ja tätä kautta orgaaninen (ei-maksettu) liikenne kasvaisi. SEO:n oppien mukaan rakennettu sivusto nappaa todennäköisemmin esimerkiksi potentiaalisen asiakkaan huomion hänen tehdessään aiheeseen liittyviä hakuja esimerkiksi Googlessa. SEO on siis erittäin tehokas markkinoinnin työkalu.

Tätä listaahan voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään! Tässä nyt kuitenkin vain pikakatsaus ajankohtaisiin markkinoinnin termeihin. Jos haluat syventää taitojasi markkinoinnista tai myynnistä, kannattaa tutustua ajankohtaisten koulutusten tarjontaan:

Digitaalisen markkinoinnin koulutukset   Myynnin koulutukset