TOP 20: Myyjän kysytyimmät ominaisuudet

Selvitimme mitä taitoja ja ominaisuuksia myynnin alan ammattilaiselta juuri nyt edellytetään. Tutustu TOP 20 -listaan!

Myyjät ja muut toimistotyöntekijät työskentelevät avoimessa toimistossa.

koulutus.fi kävi läpi joukon myyntialan työpaikkailmoituksia kartoittaakseen, mitä taitoja ja ominaisuuksia myyntialan ammattilaisella tulisi olla. Saimme selville TOP 20 ominaisuutta, joita suomalaisilla markkinoilla toimivat myyntitehtäviä tarjoavat työnantajat eniten arvostavat.

Kokemus on valttia, vai onko?

Jos etsit uutta roolia myynnin parista tai haluat siirtyä alalle, ota huomioon, että aikaisempi kokemus myynnillisistä tehtävistä on todella arvostettua. Valmistaudu siis osoittamaan konkreettisesti, mitä olet edellisissä tehtävissäsi saanut aikaan. Vakuuttelu omista myyntitaidoista kalpenee hetkessä myynti- tai kasvulukujen rinnalla. Lukujen ohella myös tarinoilla on merkitystä. Oletko onnistunut "pelastamaan" jo menetetyksi luullun asiakkuuden? Kerro tämä haastattelijalle!

Kuten lähes missä tahansa muussakin työssä, suositukset ovat kovaa huutoa myös myynnin alalla. Myyntityöhön pyrkiessä suurin merkitys saattaa kuitenkin vanhan esimiehen näkemyksien sijaan olla asiakkaan referenssillä. Älä siis epäröi pyytää vanhalta tai nykyiseltä asiakkuudelta suositusta omasta toiminnastasi myyjänä – yleisesti ottaen ihmiset ovat erittäin auttamishaluisia tällaisissa asioissa.

Jos olet vasta siirtymässä alalle tai kokemusta on toistaiseksi vähän, valmistaudu osoittamaan potentiaaliselle työnantajalle työkokemuksen sijaan korkea motivaatiosi ja pettämätön asenteesi. Myyntikokemuksen ohella työilmoituksissa mainittiin usein asiakaslähtöinen asenne (33 %) sekä aikaansaava ja aktiivinen työote (30 %), jotka ovat tarpeellisia ominaisuuksia myyntialalla. Useissa työpaikkailmoituksissa (25 %) arvostettiin myös työntekijän halua kehittyä tai kehittää itseään myyjänä. Hyvällä motivaatiolla ja asenteella on siis mainio mahdollisuus peitota kokemus myynnin työpaikkaa haettaessa.

Oma-aloitteisuus ja itsenäinen työote mainittiin joka toisessa ilmoituksista ja hakijalta toivottiin usein myös hyviä yhteistyötaitoja eri sidosryhmien ja tiimien välillä. Vaikka koronan myötä laajempi etätyöskentely on tullut jäädäkseen monilla aloilla, matkustusvalmius mainittiin 28 % ilmoituksia, sillä usein myyntialan ammattilaiset matkustavat asiakastapaamisiin eri puolille Suomea.

Kielitaito kunniaan

Suomen kielen osaaminen niin kirjallisesti kuin suullisesti oli yksi halutuimmista myynnin ammattilaisen ominaisuuksista. Tutkituista ilmoituksista 53 % sisälsi tämän edellytyksen, vaikkakin osasta ilmoituksista erillinen maininta suomen kielen osaamisesta on saattanut jäädä oletusluontoisuutensa vuoksi pois. Englannin kieli nousi vielä suomeakin arvostetummaksi, kun 60 % ilmoituksista sisälsi odotuksen englannin taitamisesta. Muutamassa ilmoituksessa mainittiin erikseen ruotsin kielen osaaminen.

Alta löydät listan taidoista ja ominaisuuksista, joita myyjiltä edellytetään juuri nyt eniten.

1. Myyntikokemus / näytöt myyntityöstä

68 %

2. Kommunikointitaidot (vuorovaikutus-, neuvottelu- ja esiintymistaidot)

68 %

12. Ratkaisukeskeisyys

13. Halu kehittää itseään

25 %

14. Tietotekninen osaaminen (esim. MS Office)

15. Järjestelmällisyys

16. Paineensietokyky

20 %

17. Oikea asenne

18. Yhteistyökyky eri sidosryhmien kanssa

19. Idearikas

20. Kyky hahmottaa isoja asiakokonaisuuksia

18 %

Haluatko kehittää osaamistasi myyntialan ammattilaisena?

Katso ainakin näiden koulutuskategorioiden tarjonta ja löydä tarpeisiisi sopiva kurssi:

Kielet  Kommunikointi Myyntitaidot

Selvityksessä oli mukana 40 työpaikkailmoitusta, joiden tehtävänimikkeet olivat account manager, key account manager, avainasiakaspäällikkö, asiakkuuspäällikkö tai asiakasvastaava. Ilmoitukset ovat marraskuun 2021 aikana julkaistuja ja ne on kerätty Duunitori.fi-hakupalvelusta.