Näin valitset oikean koulutuksen

“Minkä kurssin valitsisin?” on yksi yleisimmistä kysymyksistä, joka meille Koulutus.fi:ssä esitetään. On muutamia kysymyksiä, joihin koulutusta etsivän tulisi löytää vastaukset löytääkseen sen juuri itselle oikean koulutuksen!

“Minkä kurssin valitsisin?” on yksi yleisimmistä kysymyksistä, joka meille Koulutus.fi:ssä esitetään. Autamme mielellämme kävijöitämme löytämään oikean koulutuksen sivustomme tuhansien koulutuksien joukosta. On kuitenkin muutamia kysymyksiä, joihin koulutusta etsivän tulisi löytää vastaukset bongatakseen sen juuri itselle oikean koulutuksen!

1. Mikä on kouluttautumisesi tavoite?

Jotta voisit tuntea tyytyväisyyttä koulutuksen annista, on tärkeää, että tunnistat jo ennen kurssia omat tavoitteesi koulutuksen suhteen.

2. Osaamisen vahvistaminen vai uuden oppiminen?

Haluatko oppia jotain kokonaan uutta vai haluatko kehittää taitojasi edelleen tietyllä osaamisalueellasi? Täydennyskoulutukset ovat tehokas keino osoittaa oma kehitys työnantajalle esimerkiksi palkkaneuvotteluiden yhteydessä. Käy läpi roolikuvauksesi ja mieti omia ammatillisia tavoitteitasi – mitkä taidot auttavat näiden täyttämisessä.

Voit myös pohtia sitä, kuinka uudet taitosi tulevat vaikuttamaan rooliisi työpaikallasi. Tarvitsetko uusia taitoja turvaksi muutoksen edessä vai haluatko vahvistaa osaamistasi jo valmiiksi tutulla alueella? Ehkä haluat kehittää profiiliasi kiinnostavaksi työmarkkinoita silmällä pitäen? Kun on selvillä, mikä on kouluttautumisen päämäärä, tulee oikean koulutuksen löytämisestäkin helpompaa.

3. Avoin, räätälöity vai verkkokoulutus?

Verkkokurssit

Verkossa kouluttautuminen yleistyy ja sen suosio kasvaa jatkuvasti. Erilaisiin tarpeisiin löytyy erityyppisiä verkkokouluttautumisen metodeja. Yksinkertaisin lienee joukko videoita, joita katselet sitä mukaa, kun se sopii sinulle. Uusimpia verkkokoulutusten muotoja ovat koulutukset, joissa osallistuja on suorassa videoyhteydessä opettajan kanssa ja saa näin mukautettua koulutusta omien tarpeidensa mukaan.

Avoimet koulutukset

Jopa perinteisten kontaktikoulutusten joukossa on erilaisia toteutusvaihtoehtoja. Tavallisin on avoin koulutus, jossa ilmoittaudut mukaan sinulle sopivaan kurssipäivään ja osallistut koulutukseen muiden samaan kurssipäivään ilmoittautuneiden kanssa koulutuksenjärjestäjän tiloissa. Tätä täydennyskoulutuksen muotoa arvostetaan usein siksi, että se antaa mahdollisuuden muiden samalla alalla toimivien kanssa verkostoitumiseen.

Räätälöidyt tai asiakaskohtaiset koulutukset ja valmennukset

Ovatko koulutustarpeesi tarkoinmääriteltyjä? Tai osallistuuko tiimistänne tai yrityksestänne useampi henkilö koulutukseen? Tällöin asiakaskohtainen koulutus on useimmiten paras ratkaisu. Järjestäjä räätälöi koulutuksen toiveidesi mukaan ja tulee halutessasi luoksesi. Räätälöitävä koulutus on täydellinen ratkaisu erityisesti niille, kenen on vaikea löytää aikaa avoimille koulutuksille.

4. Mitä aiemmat osallistujat ovat mieltä?

Koulutustarjonta saattaa jopa rajattunakin tuntua hallitsemattoman suurelta. Tällöin valinnan tekeminen on erityisen hankalaa. Aiemmin kurssin tai koulutuksen suorittaneiden arvioinnit ovat oiva apu. On helppo luvata maat ja taivaat kurssikuvauksissa, mutta kurssille osallistuneen mielipide voi antaa paremman vakuuden siitä, että olet valitsemassa oikean kurssin.

5. Miten vakuutan pomoni?

Kun olet löytänyt joitakin hyvältä kuulostavia koulutusvaihtoehtoja, on suositeltavaa vakuuttaa henkilö, joka päättää, onko lähettämisesi kurssille hyvä investointi. Esittele esimiehellesi koulutusvaihtoehtoja, joista pidät.

Taidot uudelle tasolle

Voit vakuuttaa pomosi täydennyskoulutuksen arvokkuudesta tietyillä argumenteilla. Voit esimerkiksi vedota siihen, että voit jakaa kurssilla saatuja tietoja eteenpäin muille tiimin tai yrityksen jäsenille. Tarjoudu kokoamaan esitys koulutuksen jälkeen, jolla jaat uutta tietämystäsi eteenpäin.

Etua kilpailijoihin

Kouluttautumisen toinen hyöty on, että sinulla on ainutlaatuista osaamista ja taitoja, jotka hyödyttävät työpaikkaasi. Jos voit selittää työnantajalle, miten osaamisesi kehittäminen hyödyttää yritystäsi kilpailijoihin nähden, on todennäköisempää, että kouluttautumistasi puolletaan. Se helpottaa, jos olet valmis kompromisseihin, joten on hyvä olla useita vaihtoehtoja, joista pomo voi valita!

Koulutushaku päällä?

Ajankohtaisia koulutusvinkkejä löydät uutiskirjeestämme! Palaa uutiskirjeeseen tästä »

Koulutushakuun

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: