Ohjelmoinnin suosio kasvaa – mikä ohjelmointikieli sopii sinulle?

Oletko utelias ohjelmoinnin suhteen? Ohjelmoijan ammatti on entistä kysytympi. Mutta mitä sinun tulisi tietää eri ohjelmointikielistä? Ja mikä niistä voisi sopia parhaiten tarpeisiisi?

Ohjelmointikieli pitää sisällään erilaisia sääntöjä ja logiikkaa, joita hyödyntäen kirjoitetaan ohjelmaa. Kun otetaan huomioon yhteiskunnan yhä nopeampi digitaalinen edistys, ammattitaitoisten ohjelmoijien tarve kasvaa. Ohjelmoijia tarvitaan erilaisiin yhteiskunnallisiin tehtäviin, kulttuurista ja viihteestä julkiseen sektoriin ja infrastruktuuriin.

Kysymys kuuluukin, mitä ohjelmointikielillä pystyy luomaan? Se riippuu täysin siitä, mitä haluat luoda. Eri ohjelmointikielet sopivat eri tarkoituksiin. Siksi keräsimme viisi hyödyllisintä ohjelmointikieltä, jotka antavat sinulle hyvät eväät, mikäli haaveilet ohjelmoijan työstä.

<>Java

Java kehitettiin 90-luvun puolivälissä, ja se on yksi käytetyimmistä ohjelmointikielistä tänä päivänä. Kieli perustuu samaan syntaksiin kuin C ja C++ -kielet. Tehokkuutensa ja monipuolisuutensa ansiosta sitä pystyy käyttämään moniin eri tarkoituksiin, kuten yleiseen kehitykseen tai pelien ohjelmointiin.

Javan edut

• Yksi Javan tärkeimmistä eduista on suuri tietorakenteiden- ja kehysten täydellinen kirjasto, jota hyödyntämällä monimutkaisia koodinpätkiä ei tarvitse kirjoittaa manuaalisesti.
  • Java on erittäin suosittu ohjelmointityökalu, jota käyttävät miljoonat ohjelmoijat. Erilaisten selvitysten mukaan Java on yleensä kärkipäässä, kun puhutaan käyttäjien määrästä.
  • Java on yhteensopiva useimpien käyttöjärjestelmien kanssa, johon lukeutuvat Windows, MacOS, Linux ja Solaris.

Katso Java-kurssit

Samankaltaisesta nimestä huolimatta JavaScript eroaa Javasta. Kielet jakavat saman syntaksin eli kielioppisäännön, mutta yleisesti yhtäläisyyksiä ei ole paljoakaan.

Mikäli olet kiinnostunut web-kehityksestä, JavaScript sopii sinulle. Esimerkiksi verkkokaupan asiointiin liittyvät ominaisuudet ohjelmoidaan usein JavaScriptin avulla. Muita esimerkkejä ovat evästeperusteinen mainonta, ponnahdusviestit, painikkeet tai muu vuorovaikutteinen sisältö verkossa. Kieli on siis erittäin hyödyllinen, jos olet kiinnostunut työskentelemään web-kehityksen parissa.

• Kieli on nopea ja kirjoitettu koodi voidaan useimmissa tapauksissa ajaa suoraan.

Python

Python on monipuolinen ja funktionaalinen ohjelmointikieli, joka on kehitetty monien ohjelmointikielten tavoin 90-luvulla.

Pythonilla voi kehittää erilaisia sovelluksia sekä puhelimiin että tietokoneisiin. Ohjelmointikielen käyttäjäystävällinen syntaksi on helpompi oppia kuin muut kielet. Helpon syntaksin varjopuoli on kuitenkin se, että Python-koodaajilla saattaa olla vaikeuksia sopeutua muihin ohjelmointikieliin.

Pythonin hyödyt

• Yksi Pythonin vahvimmista ominaisuuksista on syntaksi, mikä tekee siitä käyttäjäystävällisemmän.

• Pythonilla on hyvät yhteydet yksinkertaisiin ja vakaisiin koodikirjastoihin, jonka vuoksi monet ohjelmoijat pitävät kieltä hyvin tehokkaana.

• Kielen lähdekoodi on avointa, jonka vuoksi sitä voi käyttää vapaasti erilaisiin tarkoituksiin.

Katso Python-kurssit

C#

C#, jota kutsutaan usein myös nimellä ”C-sharp”, on 90-luvun lopulla kehitetty ohjelmointikieli. Vaikka C# perustuu C++-kieleen, sillä on eniten yhtäläisyyksiä Javan kanssa. Pythonin tavoin, C# on yksi suosituimmista kielistä aloittelijoiden keskuudessa.

C#-ohjelmointikieltä käytetään ensisijaisesti pelikehitykseen sekä Windows-pohjaisiin sovelluksiin. Kieli on integroitu hyvin Windowsiin, mutta se onkin ainoa käyttöjärjestelmä, jota C# voi käyttää.

C#:n hyödyt

• Kielen yksinkertainen rakenne mahdollistaa monimutkaisen koodin toimittamisen helpommin.

• Kuten monilla muilla kielillä, myös C#:lla on pääsy suuriin koodikirjastoihin.

• C#:lla on hyvä suoja. Mikäli hakemuksesi hakkeroidaan, on hakkerin vaikeampi päästä lähdekoodiin käsiksi.

Katso C# -koulutukset

C++

C++:lla on samankaltaisuuksia C#:n kanssa, ja se perustuu C-kieleen. Mikäli osaat C-ohjelmointikieltä, opit helposti myös C++ ja C# -kieliä. C++ on artikkelin kielistä vanhin, sillä se on kehitetty jo 80-luvulla.

C++-ohjelmointikieltä käytetään usein ohjelmistojärjestelmien, ohjelmien sekä ensisijaisesti pelien ohjelmointiin. Vaikka C++ on monipuolisempi kieli verrattuna Javaan, on se tämän artikkelin kielistä hankalin oppia. Kielen opettelu on kuitenkin sen arvoista, sillä se on laaja ja tuotantotehokas. Monet suositut sovellukset, kuten Adobe-tuotteet, Chrome ja Paypal ovat kehitetty C++:lla.

C++:n hyödyt

• Kielellä on helppo ohjelmoida suuria projekteja.

• Tehokkuutensa ansiosta kielellä voi luoda projekteja tyhjästä.

• C++:n syntaksi on samankaltainen kuin monilla muilla ohjelmointikielillä, mikä auttaa uuden kielen opettelussa.

Katso C++ koulutukset

Haluatko oppia ohjelmointia tai kehittää ohjelmointiosaamistasi?

Klikkaa alta ja löydä tarpeisiisi sopiva ohjelmoinnin kurssi!

Ohjelmoinnin koulutuksia