Projektipäällikön sertifikaatit – mikä sertifikaateista kannattaa valita?

Olemme koonneet tälle sivulle yleisimmän projektinhallinnan sertifikaatit. Löydä omalle urallesi sopivin vaihtoehto!

Tien sertifioiduksi projektipäälliköksi ei tarvitse olla pitkä tai hankala. Kannattaa kuitenkin tutustua huolella lukuisiin vaihtoehtoihin, ennen kuin valitsee, minkä projektipäällikön sertifikaateista todella tarvitsee ja millaiseen koulutukseen haluaa osallistua. Olemme koonneet tälle sivulle yleisimmät projektinhallinnan sertifikaatit. Löydä omalle urallesi sopivin vaihtoehto!

Projektinhallintakoulutusta valittaessa on otettava huomioon useita seikkoja. Mikä sopii parhaiten tarpeisiisi, mitä eri vaihtoehdot maksavat ja tarvitsetko tulevaisuudessa sertifikaattia? Tämä artikkeli pyrkii auttamaan sinua näihin kysymyksiin vastaamisessa.

Projektipäällikön sertifikaatti sopii sinulle, jos haluat syventää jo hankittuja tietoja ja taitoja projektinhallinnan parissa. Sertifikaateista on myös hyötyä projektinhallinnan parissa aloitteleville henkilöille, jotka tähtäävät tulevaisuudessa alan työtehtäviin

Tutustu sertifioituihin projektinhallinnan koulutuksiin

Suomen suosituimpia projektipäällikön sertifikaatteja:

IPMA

IPMA on jäsenyhdistys, joka tarjoaa projektinhallinnan sertifikaatteja maailmanlaajuisesti. IPMA on perustettu vuonna 2011. IPMA sertifioituja koulutuksia tarjoavat useat suomalaiset koulutusýritykset.

IPMA:n sertifikaatit ovat kolmella tasolla A:sta D:hen, joista A on korkein luokitus.

Taso A: Sertifioitu Projektijohtaja

Taso B: Sertifioitu vanhempi Projektipäällikkö

Taso C: Sertifioitu Projektipäällikkö

Taso D: Sertifioitu Projektiosaaja

Järjestäjä: International Project Management Association

Hintataso: 600–5000 €

Kohderyhmä: Usealle kohderyhmälle. Esitietovaatimukset riippuvat tasosta.

Vahvuus: Mahdollisuus kehittyä tasolta tasolle uran edetessä.

.

Tutustu IPMA-koulutuksiin

PMP

PMP, eli Project Management Professional on yksi maailmalla laajimmin käytössä olevista projektipäällikön sertifikaateista. Saat todistuksen sertifikaatista kun suoritat kokeen. Jotta voit osallistua kokeeseen on sinun täytettävä tiettyjä muodollisia vaatimuksia työkokemuksesta.

PMP testissä testataan projektipäällikölle tärkeitä ominaisuuksia kuten esimerkiksi ryhmän koordinointia, aikataulussa pysymistä ja viestinnän hallitsemista.

Järjestäjä: Project Management Institute

Hintataso: n. 2000€

Kohderyhmä: Kokeneet projektipäälliköt

Vahvuus: Toimivaksi todettu sertifiointimenetelmä, joka on aina ajan tasalla.

Tutustu PMP-koulutuksiin

PRINCE2

PRINCE2 koostuu sanoista Projects in Controlled Environment. Kyseessä on kansainvälinen sertifikaatti, joka painottaa projektipäällikön kykyä sopeutua helposti erilaisiin organisaatioihin ja projekteihin.

PRINCE2 koostuu kahdesta sertifikaattitasosta.

• PRINCE2 Foundation on perustaso joka luo perustan metodologiaan ja menetelmän toiminnalle
  • PRINCE2 Practitioner on jatkoa perusteille ja se syventää tietämystä menetelmästä ja sen käytännön toteuttamisesta työssä

Järjestäjä: ILX Group

Hintataso: 1000–2000 €

Kohderyhmä: Perustaso on suunnattu kaikille. Practitioner tasolla tarvitsee hieman kokemusta projektinhallinnasta.

Vahvuus: Vakiintunut menetelmä, joka on joustava sekä sopeutuu lukuisiin konteksteihin ja erilaisiin organisaatioihin.

Tutustu Prince2-koulutuksiin

Scrum (SCM)

Scrum on ketterän projektinjohtamisen menetelmä. Ketterä projektinhallinta on joustavaa ja nopeaa. Scrum nimi on peräisin rugby-termistä ja viittaa läheiseen ja tavoitteelliseen yhteistyöhön, jota rugbyjoukkue pelissä harjoittaa.

Kun projektia hallitaan Scrum-menetelmällä on siinä kolme roolia: tuotteen omistaja, Scrum master ja tiimi. Nämä projektin roolit voidaan myös yksinkertaistaa asiakkaaksi, projektipäälliköksi ja työryhmäksi. Kaikilla näillä rooleilla on projektissa tärkeä Scrum-menetelmän asettama tehtävä.

Järjestäjä: Scrum Alliance

Hintataso: 1500–2000 €

Kohderyhmä: Projektipäällikkö, jolla on muutaman vuoden kokemus alalta ja kiinnostusta ketteriä menetelmiä kohtaan. Ei vaatimuksia.

Vahvuus: Nopea ja joustava menetelmä

Tutustu Scrum-koulutuksiin

Haluatko tietää lisää? Lue kokonainen projektinhallinnan oppaamme, jossa käydään läpi projektipäällikön roolia, haasteita ja mahdollisuuksia.

Tutustu projektinhallinnan oppaaseen

Usein kysyttyä

• Projektipäällikkö vastaa projektisuunnitelman tekemisestä ja projektin operatiivisesta johtamisesta. Projektipäällikkö myös vastaa työryhmästä ja sen työskentelystä sekä raportoi projektin etenemisestä projektin omistajalle ja ohjausryhmälle.

• Projektinhallinnan sertifikaatti todistaa osaamisesi projektinhallinnasta.  Projektinhallinnan sertifikaatit antavat osallistujalle uusia menetelmiä ja työkaluja projektinhallintaan. Projektinhallinnan sertifikaatteja löytyy eri vaativuustasoille sekä erilaisille projekteille.

• IPMA eli International Project Management Association, on yksi projektinjohtamisen johtava organisaatio maailmassa.  IPMA tarjoaa projektinhallinnan sertifikaatteja maailmanlaajuisesti.

• PMP, eli Project Management Professional on maailman johtava projektinhallinnan sertifiointi projektipäälliköille.

• PRINCE2 eli  PRojects IN Controlled Environments on yksi käytetyimmistä prosessipohjaisista menetelmistä, joka painottaa projektipäällikön sopeutumiskykyä erilaisiin organisaatioihin ja projekteihin.

• SCM eli Scrum Master sertifikaatti. Scrum Master ohjaa, helpottaa ja opettaa Scrum-käytäntöjä kaikille projektissa mukana olevilleja varmistaa, että Scrum-prosesseja noudatetaan.

• Jokainen serftifikaatti antaa valmiuksia projektinhallintaan. Oleellista on selvittää tarpeet projektin tarpeisiin ja sertifikaattien tarjoamiin työkaluihin.