TOP 20: Projektipäällikön kysytyimmät ominaisuudet

Selvitimme mitä taitoja ja ominaisuuksia projektipäälliköltä juuri nyt edellytetään. Tutustu TOP 20 -listaan!

Projektipäällikkö ja työntekijät nauravat ja keskustelevat toimistossa.

Projektipäälliköitä kaivataan parhaillaan useilla aloilla. Yritykset etsivät osaajia, jotka pitävät langat käsissään ja kokonaisuudet liikkeellä. koulutus.fi kävi läpi työpaikkailmoituksia ja selvitti 20 suosituinta taitoa ja ominaisuutta, joita projektipäälliköltä toivotaan tänä päivänä.

Projektipäällikkö luontaisena johtajana

Sopiva taustakoulutus nousi tärkeimmäksi edellytykseksi listalla, kun 85 % tutkituista ilmoituksista sisälsi vaatimuksen soveltuvasta korkeakoulututkinnosta. Projektipäälliköksi hakevilta edellytetään usein myös jonkin verran kokemusta projektien vetämisestä tehtävänkuvan laajuudesta riippumatta. Kuitenkin suurimmassa osassa ilmoituksista edellytettiin nimenomaan projektien vetämisen tai koordinoinnin kokemusta, eikä niinkään kokemusta projektipäällikkönä toimimisesta.

Jotta projektit saadaan käyntiin, on projektipäälliköllä hyvä olla erinomaiset vuorovaikutus- ja tiimityöskentelytaidot. Projektin toteuttamisessa auttavat asiakokonaisuuksien hahmottaminen ja organisointikyky. Luontaisesti esimiestyötaitoja pidettiin tärkeänä ja johtamistaitoja haettiin kolmasosassa tutkituista ilmoituksista.

Projektipäällikkö tarvitsee monipuolista osaamista

Nykyajan projektipäälliköllä tulee olla hyvä tietotekninen osaaminen ja mm. Microsoft Office -ohjelmien käyttö mainittiin 15 % ilmoituksista. Myös erilaisia projektinhallinnan sertifikaatteja, kuten ISTQB, Prince2, PMI, IPMA ja SAFe, listattiin osassa työpaikkailmoituksista. Sertifikaatteja suorittamalla projektipäällikkö voi syventää osaamistaan sekä osoittaa olevansa ajan tasalla alan uusista trendeistä. Kommunikointi eri sidosryhmien kanssa on keskeinen osa projektipäällikön työtä ja siksi suomen ja englannin kielen taitaminen nousi listan 4. sijalle.

Millainen persoona pärjää projektipäällikkönä?

Unelmien projektipäällikkö on työnantajien toiveissa oma-aloitteinen ja hänellä on itsenäinen työote. Kommunikoinnin tulee sujua niin työkavereiden, asiakkaiden kuin yhteistyökumppaneiden kanssa. Projektipäällikön odotetaan työskentelevän asiakaslähtöisesti ja tuloshakuisesti, tuottaen parhaan mahdollisen lopputuloksen kaikkien osapuolien kannalta. Nämä ominaisuudet kannustavat myös myyntialan ymmärtämiseen, joka mahtui sekin tärkeimpien ominaisuuksien listalle.

Alta löydät listan taidoista ja ominaisuuksista, joita projektipäälliköltä edellytetään juuri nyt.

1. Soveltuva korkeakoulututkinto

85 %

2. Kokemus projektien vetämisestä

65 %

3. Yrityksen toimialan tuntemus

63 %

4. Kielitaito (suomi ja englanti)

58 %

15 %

18. Positiivinen työote

13 %

19. Projektinhallinnan sertifikaatit (ISTQB, Prince2, PMI; PMP, IPMA, SAFe)

20. Myyntialan ymmärtäminen

13 %

Haluatko kehittää osaamistasi projektipäällikkönä?

Katso ainakin näiden koulutuskategorioiden tarjonta ja löydä tarpeisiisi sopiva kurssi:

Projektinhallinta   Vuorovaikutus  Englannin kieli  IT-koulutus

Selvityksessä oli mukana 40 työpaikkailmoitusta, joiden tehtävänimikkeet olivat projektipäällikkö, projektijohtaja tai project manager. Ilmoitukset ovat joulukuun 2021 ja tammikuun 2022 aikana julkaistuja ja ne on kerätty Duunitori.fi-hakupalvelusta.