Täydennyskoulutusta arkistonhoitajalle

Täydennyskoulutusta arkistonhoitajalle, Uraopas

Arkistonhoitaja dokumentoi nykyhetkeä ja rekonstruoi historiaa huolehtimalla organisaation asiakirja-aineistosta. Arkistonhoitaja järjestelee, luetteloi, tutkii aineistoa ja hoitaa tietopalvelua. Hän kehittää kokoelmia koulutuksen, tutkimuksen ja yleisön käytettäviin.

Arkistonhoitajat palvelevat organisaatioita sekä laajemmassa kontekstissa yhteiskuntaa ja kulttuuriperinnön säilyttämistä. Arkistonhoitajia työskentelee arkistolaitoksessa, joka muodostuu Kansallisarkistosta ja maakunta-arkistosta. Myös kunnat, järjestöt ja yritykset työllistävät arkistonhoitajia.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi arkistonhoitajalle

Järjestelmäkehityksen ja tietokannan hallinnan koulutusten lisäksi arkistonhoitajalle on muitakin ehdotuksia täydennyskoulutukseksi. Haluat pysyä järjestelmällisenä ja loogisena työssäsi. Henkilökohtaisen tehokkuuden ja itsensä johtamisen koulutukset nostavat organisointitaitosi uudelle tasolle.

Annat neuvoja viranomaisille, yrityksille ja muille arkiston vierailijoille. Voit jatkokouluttautua asiakaspalvelun alueella esimerkiksi hankalien asiakaskohtaamisten käsittelemiseen syventyvällä kurssilla.

Arkistoinhoitajana saatat vierailla luennoimassa erilaisilla kursseilla. Jos yleisön edessä puhuminen jännittää sinua, kohota itseluottamustasi esiintymistaidon, viestinnän ja vuorovaikutuksen täydennyskoulutuksissa.

Asiakirjahallinnon digitalisaation myötä arkistonhoitaja tarvitsee sujuvia tietoteknisiä taitoja. Tietokoneen ajokortin suorittaminen tai Microsoft Officen hallinta helpotta työtäsi. Esimerkiksi Powerpointin käyttötaito tukee esitystäsi, jos käyt luennoimassa.

Ajattele haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä koulutuksista, jotka sopisivat sinulle.

Tulevaisuuden näkymät

Tiedon ja arkistonhallinnan ammattiyhdistys ry:n (TAAY) jäsenten työllistymistilanne on hyvä. Suurin osa on vakituisessa työsuhteessa ja työvoimavaihtuvuus on vähäistä. Arkistoalan koulutus, työkokemus tai työharjoittelussa saatu kokemus auttaa työllistymään.

Alan työllisyyttä ylläpitää alan lakisääteisyys, eikä tehtävät onnistu ilman ammattitaitoista arkistonhoitajaa. Arkistonhoitajien työllistymisnäkymät ovat vakaat lähitulevaisuudessa ja työpaikkojen määrän arvioidaan pysyvän samalla tasolla.

Lähteet: ammattinetti.fi

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: