Täydennyskoulutusta bloggaajalle

Täydennyskoulutusta bloggaajalle, Uraopas

Bloggaaja ylläpitää blogia haluamistaan aiheista. Erilaisia blogeja ovat esimerkiksi kauneus- ja muotiblogi, hyvinvointiblogi, matkablogi ja lifestyle-blogi. Kirjoittamisen lisäksi työhön sisältyy ideointia, valokuvausta, kuvankäsittelyä ja blogin ylläpitoa sekä blogin lukijoiden kanssa kommunikointia. Bloggaajan ammatti vaatii yhä enemmän moniosaamista ja taitoa tuottaa sisältöjä eri medioihin uusimpien tieto- ja viestintäteknologioiden avulla.

Kaupallisen yhteistyön kautta blogilla on mahdollista saada tuloja. Suosituimmat bloggaajat voivat saada toimeentulonsa blogeillaan. Nykyään bloggaajasta käytetään usein termiä vaikuttaja. Videoblogia pitävä henkilö on vloggaaja.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi bloggaajalle

Hyvä kirjoitustaito on bloggaajalle erittäin tärkeää. Tekstien tulee olla ymmärrettäviä, mielenkiintoisia, omaperäisiä ja innovatiivisia. Esiintymistaitojen ja kielenhuollon jatkokoulutuksilla bloggaaja saa uutta tietoa ja menetelmiä nykyiseen kirjoitustyöhönsä.

Nykyään bloggarin työ sisältää paljon muutakin kuin kirjoittamista. Bloggaajat opettelevat valokuvausta ja videokuvausta sekä kuva- ja videoeditointia, jotta he voivat tarjota lukijoilleen korkealaatuista kuva- ja videomateriaalia. Oman blogin pyörittämisessä voi olla tarpeen myös yksinkertaisen ohjelmoinnin hallinta.

Bloggaajan työtehtävät sisältävät usein määräaikoja, joiden lähestyessä saatat kokea aikapainetta. Projektien saaminen valmiiksi määräajassa vaatii toisinaan pitkää päivää. Bloggaajan työajat ovat vapaat, ja ammattimainen bloggaus käy kokoaikaisesta työstä. Blogia tulee päivittää säännöllisesti, ja lukijoiden kysymyksiin ja palautteeseen on hyvä reagoida nopeasti. Työ- ja vapaa-ajan erottaminen onkin itsestä kiinni. Henkilökohtaisen tehokkuuden, ajanhallinnan tai stressinhallinnan koulutukset voivat auttaa sinua selättämään tiukat aikataulut ja pitämään pääsi kylmänä.

Bloggaajat tekevät usein yhteistyötä asiakkaiden, mediatoimistojen ja muiden bloggaajien kanssa, joten taito työskennellä erilaisten ihmisten kanssa on hyödyksi.

Mikäli pidät blogiasi useammalla eri kielellä, hyödyt vieraiden kielten täydennyskoulutuksista. Voit parantaa kielitaitoasi tutussa kielessä tai opiskella kokonaan uuden kielen. Kielitaidon laajentaminen voi kasvattaa blogisi lukijakuntaa kotimaasi rajojen ulkopuolelle.

Ajattele haluatko jatkokouluttautua

Voit aloittaa sopivan koulutuksen etsimisen pohtimalla mahdollisia aukkoja omassa tietämyksessäsi ja millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Voit myös kysyä blogi-kollegoiltasi vinkkejä koulutuksista, jotka voisivat sopia sinulle.

Tulevaisuudennäkymät

Blogia voi pitää harrastusmielessä, sivutyönä tai päätyönä. Määrällisesti suurin osa bloggaajista on harrastajia, jotka eivät saa tuloja blogin pitämisestä. Osalle blogi tuottaa sivutuloja esimerkiksi opintojen rahoittamiseen tai ansiotyön tulojen päälle. Osa bloggaajista on kuitenkin päätoimisia.

Bloggaaja voi olla työsuhteessa johonkin blogiportaaliin. Usein ammattilaisbloggaajat ovat kuitenkin yrittäjiä, jotka toimivat esimerkiksi omalla toiminimellä tai osakeyhtiöllä.

Bloggaajan tulot perustuvat yleensä sivuston kävijämääriin tai sisältöihin, joissa esitellään tai arvioidaan jotakin tuotetta tai palvelua. Bloggaaja saa tuloja usein myös mainoksista ja yhteistyökampanjoista. Blogin rinnalla tärkeitä kanavia bloggaajalle ovat Youtube, Instagram, Facebook, Snapchat ja mahdollisesti oma podcast.

Liittyvät ammatit: Web-analyytikkoGraafinen suunnittelijaMediasuunnittelija, Digimarkkinoinnin asiantuntijaSome-asiantuntija

Lähteet: ammattinetti.fi