Täydennyskoulutusta elektroniikka-asentajalle

Täydennyskoulutusta elektroniikka-asentajalle, Uraopas

Elektroniikka-asentajan monipuoliseen tehtäväkenttään kuuluu elektroniikkalaitteiden testaus, huolto- ja korjaustyöt, av-järjestelmien asennustyöt, antenni- ja kaapelointiasennukset, elektroniikkalaitteiden valmistus sekä kulutuselektroniikan myyntityö ja asiakaspalvelu.

Elektroniikka-asentajaksi voit opiskella suorittamalla tieto-ja tietoliikennetekniikan perustutkinnon. Alan työpaikkoja tarjoavat elektroniikka-alan yritykset ja vähittäiskaupat.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi elektroniikka-asentajalle

Elektroniikka-asentajan ammatti perustuu vahvalle tekniselle osaamiselle. Alan tekniikka kehittyy nopeasti, joten omaa ammattitaitoa pitää päivittää säännöllisesti. Elektroniikan lisäksi elektroniikka-asentajan on hyvä tuntea sähkötekniikkaa, automaatiotekniikkaa sekä tietotekniikkaa. Osaamisen painottuminen riippuu työpaikasta. Muista pitää tarvittavat luvat kunnossa. Onko sähkötyöturvallisuuskorttisi voimassa?

Asennustyö, tukihenkilön työ ja vähittäiskaupassa työskenteleminen edellyttävät hyviä sosiaalisia taitoja. Myynti- ja asiakaspalvelutaitoja on tärkeää kehittää, sillä tyytyväinen asiakas palaa todennäköisemmin luoksesi ja suosittelee palveluasi muillekin. Kaikki tuntevat kohteliaan asiakaspalvelun perusteet, mutta omia vuorovaikutustaitoja kannattaa kehittää selättääksesi vaativimmatkin asiakaskohtaamiset.

Elektroniikka-asentaja työskentelee usein osana tiimiä. Yhteistyötaitojasi pääset kehittämään tiimityöskentelyn täydennyskoulutuksissa. Kurssit auttavat löytämään tiimin jäsenten vahvuudet, ennaltaehkäisemään ristiriitoja ja parantamaan yhteishenkeä. Voit osallistua kurssille itsenäisesti tai yhdessä työporukalla.

Ammatissa tarvitaan erityisesti sujuvaa englannin kielen taitoa. Tarjolla on useita kielikursseja työelämän tarpeisiin, joissa voit keskittyä juuri sinun alallesi merkitykselliseen sanastoon.

Mieti, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista. Antaako saamasi palaute ideoita täydennyskouluttautumiseen?

Tulevaisuuden näkymät

Elektroniikka- ja sähköteollisuus työllistää hyvin niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Elektroniikka- ja sähköteollisuus on tärkeä vientiala, jonka liikevaihdoltaan suurin alue on tietoliikenne. Alaan vaikuttaa suhdannevaihtelut globaaleilla markkinoilla. Henkilöstöä tarvitaan eläkkeelle jäävien tilalle ja työpaikkojen määrän arvioidaan kasvavan erityisesti terveysteknologiayrityksissä.

Teknologiateollisuuksien yrityksissä tarvitaan osaajia muun muassa tuotannon, huollon, kunnossapidon, ylläpidon, asiakastuen, myynnin ja markkinoinnin tehtäviin. Teknologiateollisuus työllistää erityisesti yliopistoista ja ammattikorkeakouluista valmistuneita tekniikan ja tietotekniikan osaajia.

Sähköalan työllisyyttä edistää rakennusalan vilkkaus. Tekijöitä tarvitaan erityisesti asennus- ja suunnittelutehtäviin. Korjausrakentaminen teollisuuden asennus- ja huoltotyöt työllistävät tasaisesti. Työpaikkoja löytyy myös sähköteknisen kaupan piirissä maahantuonnin, tukkukaupan ja vähittäiskaupan parissa.

Lähteet: ammattinetti.fi, hel.fi