Täydennyskoulutusta fysioterapeutille

Täydennyskoulutusta fysioterapeutille, Uraopas

Fysioterapeutin ammatti on asiantuntijatyötä, jonka eritysosaamisalueisiin kuuluu terveys, liike, liikkuminen ja toimintakyky. Fysioterapian menetelmiin kuuluu ohjausta, neuvontaa, terapeuttista harjoittelua, manuaalista- ja fysikaalista terapiaa sekä apuvälinepalveluita. Fysioterapeutit työskentelevät esimerkiksi sairaaloissa, tutkimus- ja hoitolaitoksissa, kylpylöissä, työterveyshuolloissa, oppilaitoksissa tai alan yrittäjinä.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi fysioterapeutille

Fysioterapeutin ammatillinen toiminta perustuu käytännön terapiataitoihin. Lisäksi fysioterapeutit hyödyntävät viestintä- ja yhteistyötaitoja hoitotyössään. Syvennä osaamistasi fysioterapian täydennyskoulutuksilla tai löydä vahvuutesi kommunikoijana tiimityön, vuorovaikutustaitojen ja esiintymistaitojen koulutuksissa.

Ammattisi fysioterapeuttina on suureksi osaksi asiakaspalvelutyötä. Tarjolla on useita koulutuksia asiakaspalvelutaitojen kehittämisestä kiinnostuneille fysioterapeuteille. Asiakkaasi saattavat puhua muuta kieltä kuin suomea, joten kielitaidon kehittäminen on aina eduksesi. Kielikoulutuksia löytyy useista kielistä työelämän tarpeisiin.

Yrittämisestä kiinnostuneet voivat valmistautua tulevaan esimerkiksi suorittamalla yrittäjän ammattitutkinnon. Yrittäjänä tarvitset tietoa muun muassa kirjanpidosta, markkinoinnista ja verotuksesta. Jos sinulla on alaisia, kannattaa opiskella esimiestaitoja.

Mieti, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista.

Tulevaisuuden näkymät

Terveyspalvelut työllistävät eniten julkisella sektorilla, mutta myös yksityisellä sektorilla ja erilaisten järjestöjen parissa ulkomailla. Monet terveydenhuoltoalan ammattilaiset työskentelevät ammatinharjoittajina tai yrittäjinä. Työllistymistilanne terveydenhuoltoalalla on hyvä joitakin alueellisia poikkeuksia lukuun ottamatta. Väestön ikääntymisen ja eläköitymisen myötä terveydenhuoltoalan ammattilaisille on tarvetta lähitulevaisuudessa.

Lähteet: ammattinetti.fi, suomenfysioterapeutit.fi