Täydennyskoulutusta hitsaajalle

Täydennyskoulutusta hitsaajalle, Uraopas

Hitsaaja yhdistää teräksen ja muut metallit toisiinsa erilaisilla hitsausmenetelmillä. Käsin tehtävässä hitsauksessa tarvitaan käytännön taitoja. Hitsausrobotilla toteutettavat työt sisältävät ohjelmointia ja valvontaa. Hitsaaja työskentelee esimerkiksi konepajalla, telakalla, korjaamolla, talon rakennuksessa, siltatyömaalla tai valmistusteollisuudessa.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi hitsaajalle

Hitsaaja voi erikoistua tiettyyn hitsausmenetelmään, kuten MMA-puikkohitsaukseen, TIG-kaasukaarihitsaukseen tai MIG/ MAG -kaasukaarihitsaukseen. Muita hitsausmenetelmiä ovat plasmahitsaus, jauhekaarihitsaus ja kaasukaarimuottihitsaus. Väärin tehty hitsaus voi aiheuttaa suuria kustannuksia, riskejä ja haittoja. Siksi asiakkaat ja valmistajat vaativat tasokasta laadunvalvontaa hitsaustuotannossa. Tutustu tarjolla oleviin tuotannon laadunvalvonnan koulutuksiin.

Hitsausala sisältää työprosesseja, joissa käytetään lämpöä. Korkeiden lämpötilojen parissa työskentely voi olla vaarallista, joten kuumatyön pätevyys tulee suorittaa virallisesti. Kuumatyökoulutuksesta saamallasi dokumentilla osoitat pätevyytesi. Mahdollisten työtapaturmien varalta sinun on hyvä tuntea ensiapua.

Toisinaan joudut työskentelemään hankalissa työasennoissa. Pidä huolta kehostasi ja jaksamisestasi osallistumalla kehonhuollon koulutuksiin. Monet Personal Trainereille suunnatut koulutukset soveltuvat kaikille liikunnasta ja fyysisestä hyvinvoinnista kiinnostuneille.

International Welder (IW) on kansainvälisesti tunnustettu koulutus, jonka suorittaminen on hyvä keino laajentaa hitsausosaamistasi sekä teorian että käytännön osalta. Lisäksi voit kehittää kielitaitoasi ymmärtääksesi vieraskielisiä teknisiä selvityksiä ja työohjeita paremmin. Monet kouluttajat tarjoavat eri aloille räätälöityjä kielikoulutuksia.

Ajattele haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista.

Tulevaisuuden näkymät

Kone- ja metallituoteteollisuus on Suomen suurin työllistäjä teknologiateollisuuden alalla. Kone- ja metallituoteteollisuuden yritykset työllistävät tarpeen mukaan, sillä talouden suhdanteiden vaihtelut vaikuttavat alan tuotteiden ja palveluiden kysyntään. Maailman väestönkasvu ja kaupungistuminen lisäävät uusien koneiden ja laitteiden kysyntää, minkä vuoksi alan työllistymisnäkymien arvioidaan pysyvän pitkällä aikavälillä positiivisina.

Lähteet: ammattinetti, teknologiateollisuus.fi

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: