Täydennyskoulutusta IT-teknikolle

Täydennyskoulutusta it-teknikolle, Uraopas

IT-teknikko ratkaisee it-toiminnan pieniä ja suuria ongelmia. It-teknikon osaamisalaa on verkkojen ja palvelimien ylläpito, palveluiden koordinoiminen ja niiden tilaaminen. IT-teknikko antaa myös IT-tukea asiakkaille ja työntekijöille.

IT-teknikon työt vaihtelevat organisaation koon mukaan. Pienessä yrityksessä it-teknikon tehtäväkenttä voi olla laaja. Suurissa yrityksissä it-teknikolta edellytetään teknisen alan erityisosaamista. Ammatissa tarvitaan hyvää teknistä tietämystä sekä kiinnostusta tietokoneisiin ja tietotekniikkaan.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi it-teknikolle

Hyvät tekniset taidot ovat IT-teknikon valttikortti. Tekniset taidot tarkoittavat kaikkea ohjelmoinnista teknologian ylläpitämiseen työpaikalla. Tarjolla on useita erilaisia it-alan laajoja ja lyhyempiä koulutuksia, joissa pääset päivittämään osaamistasi.

Monet IT-yritykset toimivat kansainvälisillä markkinoilla, joten hyvä kielitaito on eduksi. Erityisesti sujuva englannin kielen taito auttaa kommunikoimaan eri kansallisuuksia edustavien kollegoiden kanssa. Kielikoulutuksia työelämän tarpeisiin löytyy englannin lisäksi muistakin kielistä.

Tarvitset yhteistyötaitoja, Jos työskentelet IT-tuessa, jossa annat teknistä tukea asiakkaille ja työntekijöille. Pedagogisten taitojen koulutus auttaa sinua opettamaan asiakkaitasi toimimaan vastaavassa tilanteessa tulevaisuudessa.

Yllättävissä tilanteissa tarvitset hyvää paineensietokykyä ja taitoa tehdä nopeita päätöksiä. Jos aikapaine saa hikikarpalot valumaan otsallasi, löydät helpotuksen stressinhallinnan ja henkilökohtaisen tehokkuuden koulutuksista.

Ajattele haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Jos työpaikallasi on osaamisen kehittämispolitiikka, sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi tai kollegoiltasi vinkkejä koulutuksista, jotka sopisivat sinulle.

Tulevaisuuden näkymät

Suunnittelu- ja konsultointialan asiantuntijapalveluille on kysyntää erityisesti teollisuudessa, talonrakentamisessa ja yhdyskuntarakentamisessa. Erityisesti teollisuuden suunnittelussa kasvunäkymät ovat hyvät.

Suunnittelu- ja konsultointialan yritysten rekrytointiin vaikuttaa maailmantalouden suhdanteiden vaihtelut. Alan yritykset rekrytoivat tarpeen mukaan ja eläkkeelle jäävien tilalle tarvitaan uusia työntekijöitä.

Työllistyminen tieto- ja viestintätekniikan alalle näyttää pitkällä aikavälillä hyvältä. Globaaleilla markkinoilla toimivaan alaan vaikuttaa maailmantalouden suhdanteiden vaihtelut. Tieto- ja viestintätekniikkaa hyödynnetään nykyaikaisessa yhteiskunnassa kaikkialla, mikä lisää kysyntää alan tuotteille ja palveluille.

Teknologiateollisuuksien yrityksissä tarvitaan osaajia muun muassa tuotannon, huollon, kunnossapidon, ylläpidon, asiakastuen, myynnin ja markkinoinnin tehtäviin. Teknologiateollisuudet työllistävät yliopistoista ja ammattikorkeakouluista valmistuneita tekniikan ja tietotekniikan osaajia.

Liittyvät ammatit: mikrotukihenkilö

Lähteet: ammattinetti.fi

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: