Täydennyskoulutusta jalkahoitajalle

Jalkahoitajan työn keskiössä ovat halu auttaa sekä palvella asiakkaita. Jalkahoito on varsin ihmisläheistä työtä. Jalkahoitajan työhön kuuluu jalkojen perushoitoa sekä asiakkaan jalkaongelmien ennaltaehkäisyä.

Täydennyskoulutusta jalkahoitajalle, Uraopas

Jalkahoitajan työn keskiössä ovat halu auttaa sekä palvella asiakkaita. Jalkahoito on varsin ihmisläheistä työtä. Oman kädenjäljen näkee heti työnsä päätteeksi. Jalkahoitaja voi toimia yrittäjänä tai palkkatyöläisenä. Jalkahoitajan työhön kuuluu jalkojen perushoitoa sekä asiakkaan jalkaongelmien ennaltaehkäisyä. Jalkahoitaja voi työskennellä esimerkiksi terveyskeskuksissa, hoiva- ja hoitolaitoksissa, palvelutaloissa, kuntoutuskeskuksissa, kauneushoitoloissa tai kylpylöissä.

Ehdotuksia jalkahoitajan täydennyskoulutukseksi

Koska jalkojen hyvinvointi ja hoito ovat osa asiakkaan kokonaishoitoa, jalkahoitajalla tulee olla laaja tietämys eri sairauksia sairastavien asiakkaiden erityispiirteistä. Kun jalkojenhoitaja ymmärtää sairauden tai vaivan vaikutukset jalkahoitoon, voidaan ennaltaehkäisiä erilaisia vaivoja ja jalkaongelmia.

Jalkojenhoitajan osaamisalueisiin kuuluu paitsi jalkojenhoidon merkityksen ymmärtäminen ihmisen kokonaishoidolle, myös asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaidot, hoitoympäristön suunnittelu, jalkahoidon hoitosuunnitelman laatiminen asiakasanalyysin pohjalta, tavallisimpien iho- ja kynsiongelmien hoitaminen sekä esimerkiksi vanhusten ja diabeetikkojen jalkojenhoidon erityispiirteet.

Työ edellyttää uuden oppimista ja oman ammattitaidon jatkuvaa kehittämistä. Uutta oppii paitsi työkokemuksen kautta, myös erilaisissa täydennyskoulutuksissa.

Yrittäjänä toimivan jalkojenhoitajan on hyvä osata kirjanpitoon, verotukseen ja liiketoimintaan periaatteet.

Mieti, haluatko kouluttaa itseäsi

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi
kanssa. Jos työpaikallasi on osaamisen kehittämispolitiikka, sinulla voi olla
mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi
saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Jos olet yrittäjä, mieti millaista täydennyskoulutusta tarvitset ja millaisia kouluttautumisen kustannukset ovat.

Voit aloittaa sopivan koulutuksen etsimisen pohtimalla mahdollisia aukkoja
omassa tietämyksessäsi ja miettiä, millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin
parempi. Voit myös kysyä esimieheltäsi tai kollegoiltasi vinkkejä koulutuksista,
jotka voisivat sopia sinulle.

Tulevaisuuden näkymät

Terveydenhuoltoalan ammattilaisista noin neljännes työskentelee yksityisellä sektorilla erilaisissa yrityksissä ja järjestöissä. Alan työntekijöiden määrä on kasvanut tasaiseen tahtiin viime vuosien aikana. Monet alan ammattilaiset ovat perustaneet yrityksen tai toimivat ammatinharjoittajina.

Työllisyystilanne alalla on yleisesti ottaen hyvä, mutta ammattikohtaisia ja alueellisia eroja toki esiintyy.

Lähteet: takk.fi, lumova.fi, Ammattinetti