Täydennyskoulutusta kansanedustajalle

Täydennyskoulutusta kansanedustajalle, Uraopas

Kansanedustaja on kansalaisten valitsema edustaja Suomen eduskunnassa. Kansanedustaja toimii lain säätäjänä, yhteiskunnallisena vaikuttajana, alueensa edusmiehenä ja kansainvälisenä toimijana. Kansanedustaja vaikuttaa täysistunnoissa ja valiokunnissa. Lisäksi kansanedustajat esittävät kysymyksiä hallitukselle ja arvioivat hallituksen toimintaa.

Kansanedustaja tuntee alueensa asiat. Osa kansanedustajista edustaa Suomea kansainvälisissä järjestöissä, kuten Pohjoismaiden neuvostossa, Euroopan neuvostossa sekä Etyjin parlamentaarisessa yleiskokouksessa.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi kansanedustajalle

Kansanedustajat vaikuttavat lakien säätämiseen käsitellessään hallituksen lakialoitteita. Opiskele lakia ja juridiikkaa, sillä yksittäinenkin kansanedustaja voi tehdä aloitteita lakien säätämiseen, kumoamiseen ja muuttamiseen. Katso tarjolla olevat juridiikan täydennyskoulutukset.

Kansanedustajan persoona vaikuttaa siihen, kuinka kansalaiset samastuvat häneen. Tehtävät edellyttävät rohkeutta keskustella ja perustella näkemyksiä. Jos olet täydennyskoulutusta etsivä kansanedustaja, hyödyt varmasti esiintymistaitojen, vuorovaikutustaitojen ja henkilökohtaisen kehityksen kursseista.

Kansanedustajat kampanjoivat ja vastaavat toimittajien kysymyksiin mediassa. Jos valokeilassa oleminen saa sinut hikoilemaan, korota paineensietokykyäsi stressinhallinnan täydennyskoulutuksissa.

Suomessa kansanedustajan on hyvä osata suomen kielen lisäksi toista kotimaista kieltä, ruotsia. Jos ruotsinkielesi on ruosteessa, korjaa tilanne kielikurssilla! Kansainvälisissä tehtävissä toimivat tai niihin pyrkivät tarvitsevat muutakin kielitaitoa. Euroopassa on hyvä osata englantia, ranskaa ja saksaa. Monet kielikoulutukset on mahdollista räätälöidä tehtäviisi sopiviksi.

Pohdi, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä osa-alueella haluaist olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista.

Tulevaisuuden näkymät

Kansanedustajien työllisyyttä Suomessa ylläpitää edustuksellinen demokratia. Suomen eduskunnassa kansanedustajia on 200 kappaletta. Kansanedustajaksi pääsee kampanjoimalla neljän vuoden välein järjestettävissä eduskuntavaaleissa. Tehtäviin on paljon halukkaita, joten kansanedustajaksi pääseminen on vaativaa.

Kansanedustaja palvelee eduskunnassa neljä vuotta, jonka jälkeen hän kampanjoi eduskuntavaaleissa uudelleen. Tehtävien menestyksekäs hoitaminen parantaa mahdollisuuksia päästä seuraavalle kierrokselle. Kansanedustaja voi menettää paikkansa eduskunnassa, jos eduskunta hajoitetaan. Viimeisin eduskunnan hajottaminen tapahtui Kekkosen toimesta vuonna 1975.

Lähteet: eduskunta.fi

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: