Täydennyskoulutusta kieltenopettajalle

Kieltenopettajan täydennyskoulutus, Uraopas

Kieltenopettaja työskentelee eri opetusasteilla opettaen yhtä tai useampaa kieltä. Työpaikkana voi oppilaitoksen lisäksi olla esimerkiksi yksityiset kielikoulut tai kurssien järjestäjät. Yleisimpiä kouluissa opetettavia kieliä ovat pakolliset englanti ja ruotsi sekä valinnaiset saksa, ranska ja venäjä. Kansainvälistyminen näkyy myös oppilaitoksissa, joten opetettavien kielien kirjo laajenee.

Kieltenopettajan työ vaatii vahvaa osaamista omasta opetuskielestä sekä myös pedagogisia taitoja. Opetusryhmissä saattaa olla hyvinkin eritasoisia oppilaita, joilla on erilaiset edellytykset kielen oppimiseen. Tämä on osattava ottaa huomioon opetuksessa.

Ehdotuksia kieltenopettajan täydennyskoulutukseksi

Kieltenopettajan työhön kuuluu perinteisen opetustyön lisäksi myös opetuksen suunnittelua sekä kokeiden tekoa ja korjaamista. Kieltenopettaja saattaa opettaa samanaikaisesti useammalla koulutusasteella.

Omien pedagogisten taitojen pitäminen ajan tasalla on kaikille opettajana työskenteleville tärkeää. Kieltenopettajan on myös ylläpidettävä kielitaitoaan, jotta se pysyy riittävän vahvana.

Teknologia on tullut vahvasti mukaan myös kielten opetukseen, joten opettajan IT-taitojen olisi syytä olla päivitettynä nykyaikaan. Teknologian hyödyntäminen opetuksessa ei pitäisi olla taakka, vaan innostava asia, joka tuo monipuolisuutta opiskeluun.

Etenkin pakollisten kielten kohdalla oppilaiden motivaatio opiskeltavaa kieltä kohtaan saattaa valitettavasti vaihdella. Hyvät vuorovaikutustaidot ovat siis tärkeitä, jotta oppilaat kiinnostuvat aiheesta ja jaksavat opiskella. Hyvistä vuorovaikutustaidoista on myös hyötyä kouluyhteisössä, jotka voivat joskus olla hyvinkin suuria.

Pohdi, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut täydennyskoulutuksesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Jos työpaikallasi on osaamisen kehittämispolitiikka, sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Voit aloittaa sopivan koulutuksen etsimisen pohtimalla mahdollisia aukkoja omassa tietämyksessäsi ja millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Voit myös kysyä esimieheltäsi tai kollegoiltasi vinkkejä koulutuksista, jotka sopisivat sinulle.

Tulevaisuuden näkymät

Maailma kansainvälistyy ja yhä nuoremmat oppilaat haluavat jo opiskella kieliä. Ruotsi ja englanti jatkavat edelleen vahvoina, mutta rinnalle on vakiinnuttanut paikkansa jo esimerkiksi venäjän kielen opiskelu. Tulevaisuudessa kielitarjontaa rikastuttaa vielä nykyistä enemmän esimerkiksi kiina ja arabia.

Liittyvät ammatiti: opettaja, rehtori

Lähteet: ammattinetti.fi, Suomen kieltenopettajien liitto ry

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: