Täydennyskoulutusta lähihoitajalle

Täydennyskoulutusta lähihoitajalle, Uraopas

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry kertoo lähihoitajan työn olevan vaativaa asiakas- ja potilastyötä. Lähihoitaja tarvitseekin työssään laaja-alaista tietoa, käytännön taitoja ja hyviä vuorovaikutustaitoja. Asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistaminen on lähihoitajan työskentelyn ydintä.

Lähihoitaja voi erikoistua muun muassa sairaanhoitoon ja huolenpitoon, vanhustyöhön, vammaistyöhön, mielenterveys- ja päihdetyöhön tai lasten ja nuorten hoitoon ja kasvatukseen. Hän voi työskennellä sairaaloiden ja terveyskeskuksien osastoilla, vanhainkodeissa, kotisairaanhoidossa, avohoidossa ja sosiaali- ja terveysalan hoitolaitoksissa.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi lähihoitajalle

Lähihoitajana voit laajentaa osaamistasi suorittamalla lähihoitajan osaamisalan uudella alueella. Erikoistumisalastasi riippumatta sinun on hyvä hallita ensiaputaidot.

Lähihoitaja työskentelee monenlaisten ihmisten parissa, joten tarvitset sujuvia vuorovaikutustaitoja. Sinun täytyy saada potilaat ymmärtämään, miksi asiat tehdään tietyllä tavalla. Tarjolla on koulutuksia suullisesta- ja kirjallisesta viestinnästä, esiintymisestä ja vuorovaikutustaidoista. Vastahakoisten asiakkaiden kohtaamista varten kannattaa käydä vaikeisiin vuorovaikutustilanteisiin erikoistunut kurssi. Sinun on hyvä suorittaa myös hoitalan turvallisuuskoulutus.

Lähihoitaja pelaa yhteen muun hoitohenkilökunnan kanssa. Hoitotyössä tilanteet muuttuvat nopeasti ja hyvät tiimityötaidot ovat elintärkeitä. Tiimityötaitojen koulutuksiin voi osallistua itsenäisesti tai yhdessä työporukan kanssa. Koulutukset auttavat hyödyntämään tiimin jäsenten vahvuuksia ja parantamaan yhteishenkeä.

Työskentelyä sekä toimistossa että kentällä

Lähihoitaja tekee myös toimistotöitä ja neuvoo potilaita puhelimitse. Toimistotöissä tarvitset tietoteknistä osaamista. Tietokoneen ajokortin voi suorittaa eri vaativuusasteilla. Microsoft Officen toimistotyökaluista on hyvä hallita ainakin Excel, Word ja PowerPoint. Jos haluat tehostaa taitojasi puhelinneuvonnassa, suuntaa katseesi puhelinmyynnin koulutuksiin.

Kroppasi on koetuksella, kun nostat ja siirrät potilaita. Paranna työkykyäsi hoitotyön ergonomiakoulutuksessa tai esimerkiksi joogakurssilla. Monet personal trainereille suunnatut koulutukset sopivat kaikille liikunnasta ja terveydestä kiinnostuneille. Työsi on raskasta myös henkisesti. Mindfulness-koulutus tarjoaa sinulle työkaluja raskaasta työpäivästä palautumiseen.

MIeti, haluatko jatkokouluttautua

Lähihoitajan työ on vastuullista ja vaativaa. Hoitotyön menetelmät ja välineet kehittyvät jatkuvasti, minkä vuoksi asiantuntijuuden päivittäminen jatko- ja täydennyskoulutuksissa on tärkeää.

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista. Antaako saamasi palaute ideoita täydennyskouluttautumiseen?

Tulevaisuuden näkymät

Lähihoitajan työllisyysnäkymät ovat hyvät. Sosiaali- ja terveysalan tehtävien tärkeys ja lakisääteisyys ylläpitävät kysyntää lähihoitajille. Tarve lähihoitajille kasvaa lähitulevaisuudessa entisestään koulutettujen lähihoitajien siirtyessä eläkkeelle.

Väestön ikääntyminen yhteiskunnassa lisää työpaikkoja vanhusten laitoshoidossa ja kotihoidossa. Tarvetta lähihoitajille löytyy myös lapsi- ja nuorisotyössä. Kunnat ovat nyt ja jatkossakin merkittäviä työllistäjiä, mutta työpaikkojen määrä kasvaa myös yksityisissä yrityksissä.

Liittyvät ammatit: sairaanhoitaja

Lähteet: ammattinetti.fi, superliitto.fi

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: