Täydennyskoulutusta life coachille

Täydennyskoulutusta life coachille, Uraopas

Life coach eli elämäntapavalmentaja auttaa valmennettavaa saavuttamaan tavoitteensa voimallisella prosessimaisella ohjausmuodolla. Life coachingissa ohjaus suuntautuu asiakkaan yksityiselämään. Työelämään ja organisaatioon kohdistuvaa coachingia kutsutaan business coachingiksi.

Coachingilla autetaan valmennettavaa selkeyttämään omat ajatuksensa ja löytämään askeleet tavoitteiden saavuttamiseksi. Life coach vahvistaa asiakkaan voimavaroja saavuttamaan päämääränsä.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi life coachille

Coachingin juuret löytyvät kognitiivisesta psykologiasta, positiivisesta psykologiasta, aikuiskasvatustieteistä, urheiluvalmentamiseta ja johtamistieteistä. Coachingin monipuolisen taustan ansiosta sinulla on paljon mahdollisuuksia kehittyä valmentajana.

Jos syventyä coachingin juuriin, voit suunnata psykiatrian ja mielenterveystyön täydennyskoulutuksiin. Urheiluvalmentamisen koulutuksia puolestaan löydät liikunta-alan kurssitarjonnasta. Monet personal trainereille suunnatut koulutukset sopivat kaikille terveydestä ja hyvinvoinnista kiinnostuneille.

Ollaksesi taitava life coach, sinun täytyy tuntea itsesi hyvin. Henkilökohtaisen kehityksen, stressinhallinnan ja itsensä johtamisen koulutuksista löydät hyviä työkaluja sekä itsellesi että asiakkaillesi.

Dialogiin perustuvaa valmennustyötä

Työsi pohjautuu coaching dialogille, jossa kuuntelet, kyselet ja annat palautetta. Kehitä vuorovaikutus- ja neuvottelutaitoja luodaksesi myönteisen ja luottamuksellisen suhteen valmennettavaasi. Esiintymistaitojen koulutuksista löydät tekniikoita elekieleesi, joilla voit innostaa valmennettavaasi.

Konkreettisella tasolla coachingissa on kyse ohjaus- ja opetustyöstä. Sopivat lähestymistavat voivat löytyä pedagogiikan ja life coaching -koulutuksista. Katso myös ratkaisukeskeiseen lähestymistapaan suuntautuvat koulutukset ja löydä käytännön työkaluja vuorovaikutukseen, motivointiin ja ongelmien ratkaisuun.

Yksityiset ammatinharjoittajat tarvitsevat tietoa yrittäjyydestä. Laajemmissa yrittäjyyden tutkinnoissa pääset kehittämään toimintaasi kokonaisvaltaisesti. Vaihtoehtoisesti voit hankkia tarvitsemaasi osaamista esimerkiksi kirjanpidon, asiakaspalvelun, markkinoinnin tai laskentatoimen koulutuksissa.

Pohdi, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut täydennyskoulutuksesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella haluaisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä koulutuksista, jotka sopisivat sinulle.

Tulevaisuuden näkymät

Life Coach on ollut viime vuosien trendi, jonka suosio kasvaa edelleen. Työelämän, arjen ja vapaa-ajan paineet ja jatkuva kiire ovat saaneet yhä useammat suomalaisetkin hakemaan valmennusta erilaisilta personal trainereilta, ravintoterapeuteilta sekä life coaching -palveluita tarjoavilta yrityksiltä.

Liittyvät ammatit: personal trainerravitsemusterapeutti

Lähteet: lifecoachacademy.fi, valmentamo.fi

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: