Täydennyskoulutusta liikunnanopettajalle

Liikunnanopettajan täydennyskoulutus, Uraopas

Liikunnanopettajat työskentelevät eri opetusasteiden oppilaitoksissa ja opettavat liikuntaa. Liikunnan tuntiohjauksen lisäksi tavoitteena on innostaa nuoria liikkumaan myös omalla vapaa-ajallaan ja tehdä liikunnasta osa normaalia elämää.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi liikunnanopettajalle

Liikunnanopettajien työ saattaa olla aika-ajoin kuormittavaa, sillä huolehdittavia asioita on monia. Liikunnan opettamisen lisäksi he saattavat opettaa myös esimerkiksi terveystietoa tai toimia koulun rehtorina. Liikunnanopettajat järjestävät myös koulujenvälistä kilpailutoimintaa. Liikunnanopettajat huolehtivat liikuntatuntien järjestämisen lisäksi myös esimerkiksi vanhojen tanssien järjestämisestä. Oman ajanhallinnan on siis tärkeä olla kunnossa.

Liikunnanopettajien on osattava ohjata monipuolisesti eri lajeja ja ottaa erilaiset oppilaat huomioon. Omasta ammattitaidosta on tärkeä pitää huoli erilaisilla koulutuksilla. Ensiaputaitojen on myös hyvä olla ajan tasalla, sillä pienet vammat ovat liikuntatunneilla tavallisia.

Liikunnanopettajan työssä tärkeässä asemassa on vuorovaikutustaidot. Hyvistä vuorovaikutustaidoista on hyötyä etenkin oppilaiden kanssa toimiessa, sillä nuoria ei aina ole helppo innostaa ja inspiroida. Nuorten kanssa on osattava olla hyvä tyyppi!

Liikunnanopettaja voi työskennellä myös koulun rehtorina. Silloin esimiestaidot ovat tärkeitä.

Tulevaisuuden näkymät

Liikunnanopettajat voivat jo nyt toimia muissakin tehtävissä kuin opettajina. Tulevaisuudesa esimerkiksi liikunnanopettajien pyörittämät liikuntaan keskittyneet pienyritykset voivat yleistyä.

Lähteet: ammattinetti.fi, utbildning.se

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: