Täydennyskoulutusta linja-autonkuljettajalle

Täydennyskoulutusta linja-autonkuljettajalle, Uraopas

Linja-autonkuljettaja kuljettaa matkustajia aikataulujen mukaan paikallisliikenteessä, pikavuoroliikenteessä, palveluliikenteessä ja tilausliikenteessä. Kuljettaja palvelee asiakkaita, myy matkalippuja ja antaa reittineuvontaa. Kaukoliikenteessä kuljettaja huolehtii myös rahtitavaran lastaamisesta ja purkamisesta. Linja-autonkuljettajat työllistyvät kunnallisen liikennelaitoksen tai yksityisten bussiyritysten palvelukseen.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi linja-autonkuljettajalle

Hyvä ajotaito on linja-autonkuljettajan keskeisin taito. Sinun on kuljetettava matkustajat määränpäähänsä turvallisesti ja taloudellisesti. Linja-autonkuljettajalla pitää olla D-ajokortti ja alle 16-paikkaisen pienbussin kuljettajalla D1-ajokortti. Katso tarjolla olevat linja-autonkuljetuksen ja liikenteen koulutukset.

Aikataulut määrittävät työtahdin, mikä edellyttää täsmällisyyttä. Ruuhkiin juuttuminen voi olla stressaavaa. Käsitelläksesi painetta paremmin, voit osallistua stressinhallinnan koulutuksiin. Kurssilta saat hyviä tekniikoita pitääksesi pääsi kylmänä vaativissakin liikenneolosuhteissa.

Matkustajat kyselevät sinulta tietoja reiteistä, aikatauluista ja matkalipuista. Asiakaspalvelutaitojen kehittäminen on hyvä ajatus, sillä palvelu on haastavaa ajamisen yhteydessä. Onnistunut asiakaspalvelu on suureksi osaksi kommunikointia, jota pääset harjoittelemaan vuorovaikutuskursseilla. Tyytyväiset matkustajat valitsevat linjasi mielellään uudelleenkin.

Yhteiskunta kansainvälistyy ja kielitaidon merkitys kasvaa linja-autonkuljettajankin tehtävissä. Suomessa ruotsin ja englannin kielten taidoilla pääsee pitkälle, mutta tarjolla on koulutuksia muistakin kielistä. Laajentamalla kielitaitoasi pystyt palvelemaan turisteja entistä paremmin.

Mieti, haluatko jatkokouluttautua

EU-säännös edellyttää linja-autonkuljettajilta täydennyskoulutusta. Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista.

Tulevaisuuden näkymät

Suomessa tieliikenne on tärkein ihmisten kuljetusmuoto. Työpaikkoja linja-autonkuljettajille löytyy paljon maaseudulta ja pääkaupunkiseudun linja-autoliikenteessä. Tieliikenteen työllisyystilannetta voi pitää yleisesti hyvänä. Alalle tarvitaan vuosittain noin 5000 uutta ammattilaista eläkkeelle siirtyvien tilalle.

Lähteet: ammattinetti.fi, kuljetusala.com